Gå till innehåll

Röd cyano


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Fortsätter kampen mot alger och bakterier...

Precis när dinos började ge med sig dök detta upp istället.

Skulle helt enkelt behöva lite hjälp vad man gör åt det och om det är någon skillnad mot dinos (i bekämpningsväg mest).

Sen funderar jag ärligt talat på om man kan göra en omstart om detta inte går att få bort. Kan man fortfarande använda stenen? Sanden? Gärna lite info tack!

/ Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror vid problem så e det bäst att posta sina värden och lite info om sitt kar :)

 

lite googlande så 

Rödbrun slemalg  (cyanobakterier)

slemmig hinna över inredningen med luftbubblor

Cyano älskar järn och fosfat och varmt vatten den tycker även om lågt flöde (dead zone.)

ska du bli av med detta måste du ha tålamod och noggrann. Börja med ett 30% vattenbyte

(med vatten från en osmos, vara aggressiv mot ruttnande organiska matrial i ditt kar få bort allt som kan bidra att du har denna otäcka bakterie.) Svält ut den mata fiskarna mindre (många fiskmat innehåller fosfat) positift om fosfaten och järn försvinner svälter cyano och dör =).

 

Lycka till

Ändrat av M1ke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det har du helt rätt i, glömde totalt bort det!

Akvariet är ett Rsm 130 och har varit igång sedan mitten av november. I det bor det 6 fiskar, 3 eremiter, 2 räkor och ett gäng turbos.

Kör med osmos som jag nyligen bytt silikatfiltret på och kör med red seas salt. Tillsätter ingenting.

Har LED-ramp som är tänd ganska kort tid pga mycket alger. Har ett vanligt filter, sånt här svart i filterhyllan och har även aktivt kol, men annars är det ingen annan filtrering.

Byter vanligtvis vatten varje eller varannan vecka. Oftast blir det drygt 10% men ibland 30%.

Har som sagt länge haft problem med dinos, men det försvann för ca 1 vecka sedan.

Var ett tag sedan jag tog några vattenvärden men jag postar dem senaste som togs 13 april.

Salthalt: 1,026

pH: 8,2

Ammonium:

Nitrit: 0

Nitrat: 1 mg/l

Fosfat: 0

Mg: 1410

Ca: 425

Mäter inte KH längre då det är fel på testet, men det ska ligga på 12 med det här saltet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har märkt att det sitter ihop som en matta, så det är väldigt lätt att dra bort det med en pincett och sen fånga upp det i en håv. Det måste väl ändå vara bättre än att bara låta det vara?

Sen undrar jag lite om dessa bubblor, det blir bubblor överallt senare på dagen när ljuset varit på. Vad innebär det och vad ska jag göra? Om man petar på dem så frigörs dem, ska jag ta bort så mycket som möjligt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...