Gå till innehåll

Hjälp, vad är det som händer?!


Rameau

Rekommenderade inlägg

Med ca 2-3 veckor mellanrum har koraller dött över natten, alltså helt rensade på vävnad, först två montipora sen nu igår natt en  acropora, 

 

Misstänker att det är något som äter korallerna men vad? Haft i en krabbfälla utan att få annat än sniglar? Behöver hjälp med idéer på vad det är som spökar

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är att jag inte kör zeo, och mätvärdena är stabila dock höga näringsvärden, vilket för mig inte varit ett problem så länge de är stabila,

Salthalt 1,025

PH 7,7-8,1

KH 8

Ca 450

Mg 1350

Nitrat 10

Fosfat 0,04

Byter i regel 10% vatten en gång i veckan. aktiv kol och Fosfatremover var tredje vecka.

Alla Lps'trivs bra, medans de flesta sps'er knappt har någon tillväxt alls, detta funderar jag på om det är för att jag haft i mjukisar likt sarcophyton, har läst att de har ett ständigt kemiskt krig med andra koraller vilket kan hämna tillväxt hos sps..

Men jag tror som sagt att detta är något annat som gör att korallen tappar i princip all vävnad, har låtit de sitta kvar och efter en par veckor har det växt fram små små områden som klarat sig.. Vilket jag tror är att "djuret" inte kommit åt överallt,

Mer teorier?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förklaringen finns ju ej i dina ganska normala mätvärden utan kanske i nåt du ej kan mäta. Koppar? annan tungmetall? du har ju en sorts Rapid tissue necrosis, RTN, o det brukar va ngt gift i vattnet. Tror inte att ett djur så snabbt äter upp en korall...brukar inte te sig så...om du skickar in ett vattenprov till ett lab som kör icl-oes, har jag en stark känsla av att vi får en förklaring där, där jag alltså gissar på tungmetall (eller kanske skyhögt barium eller annan avvikelse).

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, nike83 sa:

okey, hade för mig att du körde zeolith... :)

höga näringsvärden dödar inte koraller. stora förändringar kan göra det.

hur mycket svänger KH? hur ofta doseras det?

KH har ju gått ner en del, doseras 6ml, 6ggr per dag för tillfället. mäter KH varannan dag.

2 timmar sedan, jonasroman sa:

Förklaringen finns ju ej i dina ganska normala mätvärden utan kanske i nåt du ej kan mäta. Koppar? annan tungmetall? du har ju en sorts Rapid tissue necrosis, RTN, o det brukar va ngt gift i vattnet. Tror inte att ett djur så snabbt äter upp en korall...brukar inte te sig så...om du skickar in ett vattenprov till ett lab som kör icl-oes, har jag en stark känsla av att vi får en förklaring där, där jag alltså gissar på tungmetall (eller kanske skyhögt barium eller annan avvikelse).

 

 

Känns som jag får skicka iväg ett sådant :) 

Såg Triton fått in ett helt gäng av Fauna marins test, eller är TritonLab det som gäller? (verkar vara det flest postar här i all fall)

http://www.faunamarin.de/en/srl-test-economy-professional-wateranalysis/a-24649/

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, då kom provsvaret från Fauna Marin, hjälp mig tyda svaret, mätte med salifert nu när jag såg svaret och reagera på skillnaden, viss skillnad

 

Salifert: Ca 440, Mg 1290, KH 8,3
Fauna : Ca 518, Mg 1585, KH 6,5

 

Hur ska jag tyda resten av värdena, vad jag sett folk visa sina triton lab test så verkar de vara mkt mer pedagogiska...

 

 

 

 

E242-Rameau.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gillar inte deras sätt att skriva ut...mindre än...hur skall vi tolka det...men oavsett, så har du ju skyhögt fosfat...som kanske inte direkt förklarar koralldöd men är ju inte bra...men sen har du ju, lite det jag var inne på inledningsvis, alldeles för mkt, kanske toxiska nivåer??, på tex järn som ju är otroligt högt, aluminium i överkant, barium som vi ofta ser är för högt, har du också...o en del annat...jag tror som jag skrev inledningsvis att felet ligger i just obalans o toxiska värden av en den mikroelement. 

Jag hade bytt vatten med ett erkänt bra o rent salt, kanske för säkerhets skull bytt osmosfiltren innan, o sen efter det dessutom kört en detoxkur från triton. Sen efter det hade jag tatt i tu med fosfaten i form av aggressiv kur med aluminiumbaserad fosfatremover,,,,o sen till sist, sett över varför det blev så här så du riggar för en grundsetup som gör att det inte upprepas. Hur exporteras  fosfat biologiskt? kanske ett algfilter vore på sin plats? eller kolkälla om du samtidigt har högt nitrat?

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, nike83 sa:

hur gamla är dina test ?

 

hursomhelst så känns det lite osannolikt att alla dina test är dåliga, tycker jag!

kan det ha hänt något med din salthalt ? skulle förklara Ca och Mg, men inte KH :)

 

 

Samtliga är max 4 mån, litar faktiskt mer på salifert i det här fallet. Ska testa triton nästa ggn :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag inte litat på salifert. Har också haft rätt nya tester som visat en hel del fel när jag kontrollerat mot referensvätska. ICP-OES test har betydligt mindre felmarginal. Sen tror jag inte det är Kh, Mg eller Ca som är problemet. Så länge det legat stabilt så gör det ingen skada. Tror precis som Jonas att det är något av spårämnena som var höga i FM testet som ligger på toxisk hög koncentration. Byt en massa vatten och fundera på var det kan ha kommit ifrån!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...