Gå till innehåll

Koppar påfunnet i Tritons vattenstenst!


per.w

Rekommenderade inlägg

1 timme sedan, Edlund sa:

Du är välkommen på en kaffe Jonas så kan jag förklara för dig ;)

Gärna kaffe Daniel:-)...men vi kan ju skriva här innan...jag tror inte triton ljuger Daniel som du skrev, och triton vet inget om det enskilda fallets orsak till tex högt koppar. det får man ju fundera över själv så att säga, och att tro att det kommer från mat, som fisken tar upp...det tror jag helt enkelt inte på Daniel:-) Det får du förklara isfåall hur du tänker, här i tråden;-)

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Lasse sa:

@Edlund: Intressant - har du några nivåer av innehållet i olika foder?

MVH Lasse

Lasse, du som är så kritisk, tror du verkligen på det? Om nu maten innehåller lite koppar, så tar fisken upp det. Koppar lagras i vävnader, så även hos människan etc etc...att det skulle vara orsaken till högt Cu i vattenkolumnen, förutsatt att fisken äter upp maten vilket den gör i Daniels akvarium ,det tror jag inte. Okej, kanske det utsöndras ngt via avföring o kanske tom via urin(???), men det kan inte va mkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, jonasroman sa:

Gärna kaffe Daniel:-)...men vi kan ju skriva här innan...jag tror inte triton ljuger Daniel som du skrev, och triton vet inget om det enskilda fallets orsak till tex högt koppar. det får man ju fundera över själv så att säga, och att tro att det kommer från mat, som fisken tar upp...det tror jag helt enkelt inte på Daniel:-) Det får du förklara isfåall hur du tänker, här i tråden;-)

 

 

 

Jag var lite sarkastisk när jag skrev att triton har fel. Jag tror på dom analyser jag fått nu senast där kopparhalten har ökat från 0,00 till 2,37 till 5,26 utan vattenbyte. Har inte tillsatt nåt förutom kolkälla och jod. Osmosen med filter är relativt nya och tds mätaren visar 0. Enda jag kan tänka mig kopparn kommer ifrån är just torrfodret jag urfodrar 3-4ggr/dag.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse@Edlund, jag har räknat lite på detta nu.

Hittade en uppgift i den artikel jag läste igår (där mitt citat är inklistrat ifrån mm) med olika kopparvärden i olika mat. För det första så såg man i dessa us att fiskar, krabbor o marina djur hade ansenlig mängd koppar i sina vävnader, talandes för att fisken alltså lagrar/behåller kopparen till stor del, o därför inte tillför vattnet så mkt.

Men om vi ändå räknar lite på det, så kan vi ta följande exempel: Kopparhalten i formula 1/2 är: 2x10-6. Säg att vi matar en halv burk på en månad. Troligen rätt högt räknat. Vi tillför då 50gram X 2x10-6  koppar. Räknar jag lågt så behåller fisken 50% (jag tror egentligen mer). Vi delar detta med 700 liter, och räknar om det i ppb. SÅ: Om vi matar med formula 1/2, 50 gram i månaden och fisken bara behåller hälften av kopparen, höjer det kopparhalten i ett 700-liters kar med: 0.07ppb!

Således, jag ger mig inte Daniel. Tror inte triton har rätt när dom skyller på maten i ditt fall.

 

/Jonas

 

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, jonasroman sa:

@Lasse@Edlund, jag har räknat lite på detta nu.

Hittade en uppgift i den artikel jag läste igår (där mitt citat är inklistrat ifrån mm) med olika kopparvärden i olika mat. För det första så såg man i dessa us att fiskar, krabbor o marina djur hade ansenlig mängd koppar i sina vävnader, talandes för att fisken alltså lagrar/behåller kopparen till stor del, o därför inte tillför vattnet så mkt.

Men om vi ändå räknar lite på det, så kan vi ta följande exempel: Kopparhalten i formula 1/2 är: 2x10-6. Säg att vi matar en halv burk på en månad. Troligen rätt högt räknat. Vi tillför då 50gram X 2x10-6  koppar. Räknar jag lågt så behåller fisken 50% (jag tror egentligen mer). Vi delar detta med 700 liter, och räknar om det i ppb. SÅ: Om vi matar med formula 1/2, 50 gram i månaden och fisken bara behåller hälften av kopparen, höjer det kopparhalten i ett 700-liters kar med: 0.07ppb!

Således, jag ger mig inte Daniel. Tror inte triton har rätt när dom skyller på maten i ditt fall.

 

/Jonas

 

 

 

 

Det är inte dom som sagt att det är maten. Det är min egna uppfattning. Vet ej vad kopparn annars kommer ifrån. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 23 maj 2016 at 14:33, Edlund sa:

Det är inte dom som sagt att det är maten. Det är min egna uppfattning. Vet ej vad kopparn annars kommer ifrån. 

okej, men räkna på det så ser du att det är inte sannolikt att du höjer kopparen i fri vattenkolumn med 3-5 ppb.

Dels finns en viss risk för felmätning av triton. Sen kan det finnas i saltet, trots att man ej byter salt, för även i tex red seas salt har jag vid två tillfällen fått lite utslag på koppar (om det nu är saltet alltså)...det handlar ju om kvaliten på saltet o den är inte 100% jämn. Samma gäller tillsatser...det kan slinka med koppar där med. Just maten är det jag tror minst på i o med att fisken äter upp den, samt att jag råkade hitta en uppgift om just den mat jag vet du använder, o kan inte ens om det vore annan mat, få det till att det skulle kunna höja så mkt. Jag matar förresten  med samma mat o gissningsvis dubbelt så mkt som du, o har 0.00 ppb på koppar i 12 av 15 mätningar.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde ett Triton-test för ett tag sen pga att jag haft obefintlig tillväxt och bleka koraller med en del STN på framförallt seriatoporor under en längre tid. Testet var väsentligen utan anmärkning förutom koppar som låg över 15!!! Gjorde då enligt tritons instruktioner en kur med detox samt 2x15% vattenbyten. Efter det blev det utan att överdriva en 180-graders vändning i karet. Korallerna slutade STN'a, började färga ut bättre och började växa igen! Nu ett tag senare har korallerna nästan helt repat sig och mycket av dom döda områdena har blivit överväxta igen, även om sviterna fortfarande syns. Jag har inte gjort ett nytt Tritontest sen dess så jag vet inte vad koppar ligger på nu men jag antar att det var det som var orsaken då det inte fanns något annat i testet som avvek och jag har inte heller haft några andra problem med karet som t.ex. nämnvärt fluktuerande Kh eller temp.

Jag har ännu inte kommit fram till vad som var orsaken. Misstänker inga tillsatser. Möjligen kan det ha varit en rostig klämma jag hade över karet som det smulats ner rostfragment i karet från men vetefasen då det isåfall bör ha gett utslag på andra metaller också tänker jag. Kanske var det saltet. Körde med Aquaforest reef salt då men har inte hört några andra ha problem med koppar i det saltet. Har bytt till Red sea coral pro iaf för säkerhets skull. En annan möjlighet kan väl kanske vara att det urlakats ur stenen eller sanden. 50% av stenen är köpt begagnad och enligt säljaren aldrig medicinerad men man vet ju aldrig med begagnad sten vad den varit med om. Den andra hälften av stenen är Marco rocks.

Jag tror iaf baserat på mina erfarenheter att oavsett om den är chelaterad eller bunden till kalk osv så är koppar över 15 på ICP-OES test direkt skadligt för koraller. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, ChristianA sa:

Jag körde ett Triton-test för ett tag sen pga att jag haft obefintlig tillväxt och bleka koraller med en del STN på framförallt seriatoporor under en längre tid. Testet var väsentligen utan anmärkning förutom koppar som låg över 15!!! Gjorde då enligt tritons instruktioner en kur med detox samt 2x15% vattenbyten. Efter det blev det utan att överdriva en 180-graders vändning i karet. Korallerna slutade STN'a, började färga ut bättre och började växa igen! Nu ett tag senare har korallerna nästan helt repat sig och mycket av dom döda områdena har blivit överväxta igen, även om sviterna fortfarande syns. Jag har inte gjort ett nytt Tritontest sen dess så jag vet inte vad koppar ligger på nu men jag antar att det var det som var orsaken då det inte fanns något annat i testet som avvek och jag har inte heller haft några andra problem med karet som t.ex. nämnvärt fluktuerande Kh eller temp.

Jag har ännu inte kommit fram till vad som var orsaken. Misstänker inga tillsatser. Möjligen kan det ha varit en rostig klämma jag hade över karet som det smulats ner rostfragment i karet från men vetefasen då det isåfall bör ha gett utslag på andra metaller också tänker jag. Kanske var det saltet. Körde med Aquaforest reef salt då men har inte hört några andra ha problem med koppar i det saltet. Har bytt till Red sea coral pro iaf för säkerhets skull. En annan möjlighet kan väl kanske vara att det urlakats ur stenen eller sanden. 50% av stenen är köpt begagnad och enligt säljaren aldrig medicinerad men man vet ju aldrig med begagnad sten vad den varit med om. Den andra hälften av stenen är Marco rocks.

Jag tror iaf baserat på mina erfarenheter att oavsett om den är chelaterad eller bunden till kalk osv så är koppar över 15 på ICP-OES test direkt skadligt för koraller. 

precis, detta försökte jag också säga i mitt första inlägg/replik. Bra skrivet o din erfarenhet bevisar att det är rätt att ta värdena på allvar o ej utgå ifrån att kopparen är chelaterad samt att värden troligen redan en bit under 15 ppb är skadligt.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han nämnde tidigare att han doserat mycket av en tillsats som innehåller koppar. Samtidigt är det fortfarande många som har höga kopparhalter i sina kar enligt Triton. Tror fortfarande att maten är en starkt bidragande orsak i många fall. Det beror så klart på vilka råvaror som använts till att tillverka fodret. Tillsatser är ju också en huvudmisstänkt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick samma problem efter att jag doserat Fauna Marin color elements och då den röda. Den innehåller ju koppar, så har man i mycket av den (jag följde doseringen) så får man höga värden... Jag fick mitt resultat från Triton förra veckan och den läste av höga värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Han nämnde tidigare att han doserat mycket av en tillsats som innehåller koppar. Samtidigt är det fortfarande många som har höga kopparhalter i sina kar enligt Triton. Tror fortfarande att maten är en starkt bidragande orsak i många fall. Det beror så klart på vilka råvaror som använts till att tillverka fodret. Tillsatser är ju också en huvudmisstänkt. 

Menar du mig ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...