Gå till innehåll

Gammal nybörjare


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

 

Hej,

Funderar på att hoppa in saltvattenssvängen igen. Har varit borta i ca 15 år men suget har legat där dom senaste 5-8 åren och börjar bli svårare och svårare att stå emot. En del frågor måste först rättas ut innan jag vet om min dröm kan bli verklighet. 

 

Är till att börja med orolig för just vikten. Mitt tidigare kar var ett ca 540 custom deltec med 15mm glas. Det smackade jag på golvet direkt utan större funderingar angående vikt (var ung och vild :P).

 

Sitter nu i bostadsrätt och är ovanpå det ordförande, inte snyggt om jag skulle lyckas med ett golvras.

 

Karet jag tänkte skaffa är kanske 1600-2000*700*600, helst 2000mm långt, blir en del vikt....

 

Själva golvet i sig borde inte vara några problem då jag bor på första våningen (halv trappa upp med källare under) så jag har riktigt betonggolv i min lägenhet, nån fördel får man ha när man bor längst ner.

Däremot så ligger där ju reglar på betonggolvet, på detta furuplankor ala 40-talet och ovanpå detta 16mm parkett. 

 

Blir svårt att ställa det tvärs över reglarna sett till möblering så lutar åt att det blir längs med reglarna. Borde det hålla om man under akvariet (som kommer stå på en svetsad bänk) lägger typ nån tjockare skiva i lämpligt material? 

 

Tack på förhand för eventuell spekulationer :)

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om frågan så är jag lite undrande om vi någonsin stött på någon som faktiskt har lyckats få akvariet att braka igenom golvet :-) Även om tanken dyker upp då och då.

Jag tror inte du behöver vara orolig alls. Se bara till att vikten från akvariet blir jämt fördelad över ytan den står på så är det nog bara att fylla på med vatten och fiskar! Dina mått är ju i princip normala mått för ett 900 liters akvarium och sådana har många hivat in i lägenheter utan att göra någon som helst efterforskning om hurvida golvet håller för det eller ej. Kör på!

Om det inte skulle hålla så kommer det troligtvis börja knaka och svikta ett tag innan det brister så då hinner du paniktömma det i värsta fall ;-)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.

Hahaha, paniktömma var det ja.

 

Jag har faktiskt hittat ett begagnat akvarium men osäker på sumpens storlek. 180*70*80, 1000 liter med 200 liter sump. Räcker den för det viktigaste typ skummare, uvc, retur etc

 

Hade ju tänkt 200*70*60 med sump under hela karet för att kunna ha påfyllning mm.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...