Gå till innehåll

LED, höjd över vattnet?


Xanrag

Rekommenderade inlägg

Nu har jag efter mångt och mycket förseningar fått hem mitt nya kar och kan börja planera lite mer realistiskt än som tidigare högst hypotetiskt.

Har funderat på att köra rimless men fick även med en överdel till karet som jag funderar på om man kanske kan använda.

Frågan är främst hur nära vattnet man kan sätta LEDs? Jag gissar att det behövs flera eftersom spridningen blir sämre, men jag testade lite med en Kina-LED och ja lyser gör det ju.

 

Bare top:

bare.jpg

Med topplocket:

topped.jpg

Inuti, man kan se att det är 7cm från akvarietopp till takets topp, sen är det ytterligare 5cm ner till vattenytan.

inside.jpg

Test med en Kina-LED, bara lagd på glaset. Blir 5cm över vattenytan.

led.jpg

Jag antar att jag inte kan ha locket på men bara att jag har toppen över på sidorna och kanske även monterar ljuset i den borde göra att det blir mer ljus ner i akvariet och mindre ljus som sprider sig i hela rummet? Eller blir det på tok för nära vattnet?

Dimensionerna på karet är 200 x 60 x 60cm.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt sett om du bara köper lösa LED:ar monterade på stjärna så är de 120 grader. Jag kör mina ca 6-7 cm över ytan utan extra linser så 5cm borde inte vara ett problem. Det beror ju också på hur ditt scape ska se ut eftersom det till slut är korallerna som ska få bra ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...