Gå till innehåll

Översvämningsrisken med sump


Christian J

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på att skaffa en sump (ihop med Tunzes överrinningsbox 1074/2). Hur bör man undvika översvämningar i sumpen?

1. Som bekant kan returslangen från sumpen till akvariet fungera som bakåthävert om returpumpen stannar. En del förespråkar en extra säkerhetsmarginal i sumpen för detta, men varför inte eliminera hävertrisken helt genom att sätta utflödet 1-2cm över vattenytan i akvariet? Eller blir det för mycket plask och vattenstänk då? Enligt manualen behöver överrinningsboxen ett vattenflöde på minst 300liter/timme, vilket inte låter så farligt för returslangen tycker jag (ens om man dubblade det flödet). Annars kanske man kan fördela trycket på returflödet med förgreningar eller liknande alldeles ovanför vattenytan på akvariet.

2. Om osmolatorn skulle gå sönder (trots säkerhetsflottören) och tömma hela sötvattensreservoaren i akvariet så kommer allt detta vatten också att hamna i sumpen. Är detta en reell risk, och hur skyddar sig sumpägare isf från det? I mitt fall skulle det röra sig om upp till 25 liter sötvatten, förutom kanske 15 liter akvarievatten från en hävert på returslangen. Det skulle alltså behövas en säkerhetsmarginal på 40 liter i sumpen, något jag inte alls har utrymme för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-06-11 at 17:07, Christian J sa:

2. Om osmolatorn skulle gå sönder (trots säkerhetsflottören) och tömma hela sötvattensreservoaren i akvariet så kommer allt detta vatten också att hamna i sumpen. Är detta en reell risk, och hur skyddar sig sumpägare isf från det? I mitt fall skulle det röra sig om upp till 25 liter sötvatten, förutom kanske 15 liter akvarievatten från en hävert på returslangen. Det skulle alltså behövas en säkerhetsmarginal på 40 liter i sumpen, något jag inte alls har utrymme för.

 

Enklaste sättet är att sötvattensreservoaren integrerad i sumpen på ett sådant sätt att eventuell översvämning rinner tillbaka till reservoaren. (Så har jag alltid haft på min sumpar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, petnym said:

 

Enklaste sättet är att sötvattensreservoaren integrerad i sumpen på ett sådant sätt att eventuell översvämning rinner tillbaka till reservoaren. (Så har jag alltid haft på min sumpar).

Tyvärr har jag inte utrymme för en såpass hög sump inuti skåpet, annars låter det som en god idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några andra idéer:

 

- Ställa sumpen bredvid akvariet istället för under. Detta skulle faktiskt lösa samtliga tekniska problem.

 

- En liten (men hög) sump stående i en större (men lägre) tom säkerhetsbalja. Vid översvämning svämmar sumpen över i baljan. Anledningen till att inte bara använda baljan som sump är att det normala vattenståendet i den inte skulle ge någon säkerhetsmarginal då.

 

- Extra flottörer som bryter strömmen till osmolatorn vid översvämning. Känns lite onödigt komplicerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...