Gå till innehåll

Artikel från mig om Balling


jonasroman

Rekommenderade inlägg

23 timmar sedan, Ouscazz sa:

 

Mmm.. kändes konstigt.

Jag förstår inte detta du skriver: Nacl-fritt salt tillför inget extra till karet, eftersom salthalten med Balling stiger.

Jo så här: När du tillsätter CaCl och NaHCO3 med Balling så blir det som restproudukt Nacl över. Så blir det med alla Ballingrecept. Men genom att då tillsätta lika mkt salt utan Nacl, så bildas som konsekvens av att du doserar balling en del naturligt saltvatten. Salthaten stiger därmed i karet, och det kompenserar du då o då med att ta bort vatten från karet o ersätta med sötvatten. Du tillör alltså inget nettomässigt förutom Ca och karbonater med Ballings metod (när du har tre flaskor o gör som man ska osv). Därför stämmer inte det som skrevs på zeovitsidan. Han(zeovitkillen) vet helt enkelt inte vad han pratar om.

 

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Ouscazz sa:

Det kvittar vad KZ tycker och hur många spårämnen saltet innehåller. Så länge mina koraller mår bra fortsätter jag som vanligt.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Man skall göra det som funkar, men man måste förstå vad man gör så man kan göra avsteg från sina regimer om något skulle hända. Även om zeovitkillen har fel, så funkar det säkert ganska länge att strunta i det Nacl fria saltet. Bara du vet att på sikt kommer du få ett saltvatten med mer NaCl i jämfört med andra ämnen, och rent teoretiskt så går vattnet på sikt mot att bli ett vatten med enbart NaCl i. Jag säger "går mot", inte att det nånsin blir så helt o hållet såklart. Ingen borde vilja ha ett salt som inte liknar NSW. Du kan aldrig förlora på att göra rätt o använda NaCl fritt salt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, jonasroman sa:

Jo så här: När du tillsätter CaCl och NaHCO3 med Balling så blir det som restproudukt Nacl över.

 

 

Tack för förklaringen, nu förstår jag precis vad du menade. 

Nu har jag förhållandevis små/få koraller och därmed låg förbrukning. Med stor förbrukning av mineraler och tillförsel av stamlösningar kan det så klart bli obalans fortare än man anar. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Eftersom Calsium löser sig bättre i vatten än karbonater, kan man inte då göra calsiumblandningen dubbelt eller fyra gånger så stark och sedan dosera hälften eller en 1/4 mot karbonaterna?

Jag tänkte mest för att kunna ha en mindre behållare och spara plats...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On ‎2017‎-‎09‎-‎10 at 17:55, Kexxet sa:

Eftersom Calsium löser sig bättre i vatten än karbonater, kan man inte då göra calsiumblandningen dubbelt eller fyra gånger så stark och sedan dosera hälften eller en 1/4 mot karbonaterna?

Jag tänkte mest för att kunna ha en mindre behållare och spara plats...

Det kan man:-), men jag tror dom flesta finner det som en fördel men konceptet lika från alla tre, men visst går det:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom Calsium löser sig bättre i vatten än karbonater, kan man inte då göra calsiumblandningen dubbelt eller fyra gånger så stark och sedan dosera hälften eller en 1/4 mot karbonaterna?
Jag tänkte mest för att kunna ha en mindre behållare och spara plats...

Ja, det är ju så man gjort med de nyare Balling-recepten. Det är bara det gamla Classic-receptet som är onödigt utspädd. Finns ingen anledning att köra så längre då moderna doseringspumpar kan ställas individuellt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...