Gå till innehåll

Göra egen fragghylla?


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Funderar på att köpa alternativt göra en fragghylla. Någon som har tips på nån enkel konstruktion, eller var man kan hitta fragghyllor i Sverige?

Har en del fraggar från triton som jag tänkt sätta där, passar de i en vanlig fragghylla man köper eller måste jag köpa till extra korallpluggar?

Tacksam för svar!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JL Akvarium har raster med 15x15mm rutor och bara 7mm höga så de är rätt tunna och smidiga. Bågnar dock lite om du ska ha långa längder iom tunnheten.

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Ska kika på det. Så värst lång behöver den inte vara, har inte så många fraggar än.

Funderar på hur jag ska sätta up den. Om jag väljer med magnet så kan jag väl ta en gammal algskrapa och limma fast på hyllan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Också suttit och funderat lite över fragghyllor. En sak man kan använda är ju som sagt rastret som nämnts i tråden. Hört att det även går att få tag på byggvaruhus som någon form av pryl som används med innertak. En annan grej jag tänkt på som jag tror blir snyggare är att köpa en akrylskiva på någon hobby-affär och borra hål som är stora nog för en fraggplugg. Den kan man sen hänga upp på samma sätt som föreslagits. Någon form av krok över glaset eller t.ex en algmagnet.

 

En relaterad fråga. Någon som har koll på någon annan magnet man skulle kunna använda istället för en algmagnet? Skulle vilja ha något starkare och diskretare men man vill ju självklart ha något som är säkert och inte läcker massa skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, tror akryl/plexiglas blir snyggare. Hoppas bara att skivan inte smälter när man borrar i den. Testade att såga med en elektrisk såg förut i en plexiglasskiva och den smälte tyvärr.

Har plexiglas hemma så kanske ska ta och testa senare idag.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Richard_22 sa:

 

Håller med, tror akryl/plexiglas blir snyggare. Hoppas bara att skivan inte smälter när man borrar i den. Testade att såga med en elektrisk såg förut i en plexiglasskiva och den smälte tyvärr.

Har plexiglas hemma så kanske ska ta och testa senare idag.

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ett tips är att tejpa med maskerings/silvertejp över ställena du ska borra/såga, samt att ha ett bra blad avsett för ändamålet i sågen, antagligen därför det smälte :)

Jag använde mig av 16mm flatborr, var då tvungen att ha en träbit under där borren kunde fortsätta i för att det inte skulle spricka.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde mig av 16mm flatborr, var då tvungen att ha en träbit under där borren kunde fortsätta i för att det inte skulle spricka.

Håller med Rameau, en vass flatborr fungerar utmärkt!

Men plexi är snudd på telepatiskt! Om du bara ens tänker på att lägga på tryck på borren så spricker det! Ett platt och stumt underlägg och borra i korta "pulser" funkade fint för mig. Låt borren skära sig igenom isf att du ska trycka borren igenom.

Jag hade på lite såpvatten för kylning med.

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Richard_22 sa:

 

Håller med, tror akryl/plexiglas blir snyggare. Hoppas bara att skivan inte smälter när man borrar i den. Testade att såga med en elektrisk såg förut i en plexiglasskiva och den smälte tyvärr.

Har plexiglas hemma så kanske ska ta och testa senare idag.

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag provade detta. Slutade med att jag åkte och köpte fraggraster ist. Det är väldigt svårt att borra i plexi ( om man vill få det snyggt utan sprickor osv )
Så limmade jag rastret på plexi till en sorts "hybrid" Raster hittar du på undertaksbutiker tex: http://www.undertaksbutiken.se/search?q=raster

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, runstenen sa:

Finns väldigt cleana hyllar från IM mfl att beställa. Kostar en slant, och ser lite mer futuristiska ut. Jag gillar dom dock ;)
Kolla Ebay.
 

s-l1600 (1).jpg

s-l1600.jpg

s-l500.jpg

s-l500 (1).jpg

Finns många fler transparenta varianter förståss, haha. Kanske lite väl att ha i visningskaret ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja haha, ser lite väl stora och biffiga ut :D

Jag tror jag kommer ge plexiglas ett försök, har en del som jag kan prova på. Vad ska jag använda för att fästa algmagneten på plexiglaset skulle ni föreslå?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Richard_22 sa:

Gick faktiskt riktigt bra att borra i! Sprack inte någonstans emoji4.png

Vad tycker ni jag ska använda för lim för att sätta ihop hyllan och magneten?

e65094a57b4ad762a18f0fd79898dbba.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag skulle göra 100 hål ... Viss skillnad ;) 
Nej, men kör superlim gel. Funkade fint för mig. Men vet iofs inte vilket material magneten har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...