Gå till innehåll

30 ppm nitrat, ingen fosfat


suezen

Rekommenderade inlägg

Jag brottas med högt nitratvärde (ca 30ppm mätt med Salifert) men har oftast omätbart fosfat (i bland väldigt låga värden) med Hanna Checker. Jag försöker få ner mitt Nitrat med NOPOX (kolkälla) men det har ingen inverkan på nitraten. Jag har för mig att jag läst någonstans att kolkälla inte sänker nitrat om det inte finns fosfat, stämmer det?

 

Om det stämmer att brist på fosfat (vilket det ju är för 0 är ju inte önskvärt) och detta gör att jag inte får ner nitraten, ska jag då dosera fosfat? Hur gör jag i så fall det?

 

Ändrat av suezen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska passa dig väldigt noga för att dosera fosfat. Jag har varit med om samma sak, så kolla min tråd om Nopox.
Lösningen ligger i täta och nogranna/korrekta mätningar med Hanna ULR Phosphorus, samt att tillsätta fosfat i form av frys och torrfoder.
Höja - sänka dosen tröstlöst. Tar månader .. En viktig detalj är att hastigt trappa ur all fosfatremover om du har ngn.

Tråden:

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Detta är ju lite av min käpphäst som många av er vet, att kolkälla fungerar långtifrån alltid. Här har vi en situation när den inte fungerar på grund av lågt fosfat i förhållande till nitrat. Enligt mig beror sådan skevhet oftast på att man har för lite anaeroba zoner, dvs för dålig denitrifikation i akvariet. Det bästa är alltid att gå till lösningen på grundproblemet dvs  kausal behandling och inte symtomatiskt. I detta fall är det således  att öka mängden anaeroba zooner vilket tex görs mha av en DSB och/eller en nitratreaktor.  Då får du selektiv reduktion av nitrat utan att du behöver dosera fosfat. 

 I mitt fall har jag på tre veckor gått från 25 till 5 i nitrat med hjälp av Nitratreaktorn. Jag kommer sannolikt "aldrig" få bekymmer med nitrat mer även vid mycket hög belastning då det känns som min nitratrektor har väldigt hög kapacitet. Dessutom har jag ju en DSB som ju är naturens nitratreaktor på sätt o vis. 

Fördelen med en extern nitrattraktor är att du kan styra den bättre än en DSB. Genom att mata den med kolkälla så kan du ganska effektivt både gasa och bromsa dess effektivitet. Jag är personligen överraskad hur snabbt min nitratreaktor började fungera och hur effektiv den var.  Antagligen beror det på att jag doserar kolkälla i nitratreaktorn som man ju alltid ska göra. En DSB är ju beroende av de kolkällor som naturligt finns i vattnet, således tar det mycket längre tid för den att kicka in. Men även en DSB blir blir mycket effektiv med tiden. 

 

 Till sist tror jag ditt bekymmer är ganska vanligt. Jag har stött på ganska många akvarister sista tiden inklusive mig själv som har problem med högt nitrat men väldigt lågt fosfat.  Då fungerar inte att dosera kolkällare rätt ner i akvariet.

 

 Sen vilja säga en sak till: även om du har högt både nitrater och fosfat så att kolkälla teoretiskt fungerar så är inte alltid det fungerar ens där,  för det kräver en effektiv proteinskumning. Visserligen skapas bakteriebeläggningar men så länge du inte kan exportera bor denna så har du fortfarande inte exporterat nitrat eller fosfat från systemet. Alla har inte den skummingen eller exporten av den bakteriemassa som kolkällan odlar fram. Då hjälper ju inte kolkälla ens i den situationen. Jag har sett en del exempel på det också. Rent generellt så förstår du alltså att jag är ganska skeptisk till kolkälla egentligen i de flesta situationer. 

 Men för att återgå till ditt specifika problem så är jag alltså helt säker på att du kommer lösa det genom att installera en nitratreaktor. Det är den snabbaste vägen till lösning skulle jag tro. 

Har du lite mer tid kan du överväga en DSB eller både och;-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas för ditt detaljerade svar, jag tror också nitratreaktor är vad jag behöver. Jag har kollat runt lite men tycker det är svårt att veta vad jag behöver och jag har inte riktigt ännu förstått hur de fungerar, men jag får läsa in mig på det. Men om du har något tips på en som är enkel att hantera och som passar till 350 liter vattenvolym så tar jag väldigt gärna emot tips. Som jag förstått det behöver man en doserpump, jag har en GHL Doser 2 med en ledig kanal, den borde väl fungera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, jonasroman sa:

 Detta är ju lite av min käpphäst som många av er vet, att kolkälla fungerar långtifrån alltid. Här har vi en situation när den inte fungerar på grund av lågt fosfat i förhållande till nitrat. Enligt mig beror sådan skevhet oftast på att man har för lite anaeroba zoner, dvs för dålig denitrifikation i akvariet. Det bästa är alltid att gå till lösningen på grundproblemet dvs  kausal behandling och inte symtomatiskt. I detta fall är det således  att öka mängden anaeroba zooner vilket tex görs mha av en DSB och/eller en nitratreaktor.  Då får du selektiv reduktion av nitrat utan att du behöver dosera fosfat. 

 I mitt fall har jag på tre veckor gått från 25 till 5 i nitrat med hjälp av Nitratreaktorn. Jag kommer sannolikt "aldrig" få bekymmer med nitrat mer även vid mycket hög belastning då det känns som min nitratrektor har väldigt hög kapacitet. Dessutom har jag ju en DSB som ju är naturens nitratreaktor på sätt o vis. 

Fördelen med en extern nitrattraktor är att du kan styra den bättre än en DSB. Genom att mata den med kolkälla så kan du ganska effektivt både gasa och bromsa dess effektivitet. Jag är personligen överraskad hur snabbt min nitratreaktor började fungera och hur effektiv den var.  Antagligen beror det på att jag doserar kolkälla i nitratreaktorn som man ju alltid ska göra. En DSB är ju beroende av de kolkällor som naturligt finns i vattnet, således tar det mycket längre tid för den att kicka in. Men även en DSB blir blir mycket effektiv med tiden. 

 

 Till sist tror jag ditt bekymmer är ganska vanligt. Jag har stött på ganska många akvarister sista tiden inklusive mig själv som har problem med högt nitrat men väldigt lågt fosfat.  Då fungerar inte att dosera kolkällare rätt ner i akvariet.

 

 Sen vilja säga en sak till: även om du har högt både nitrater och fosfat så att kolkälla teoretiskt fungerar så är inte alltid det fungerar ens där,  för det kräver en effektiv proteinskumning. Visserligen skapas bakteriebeläggningar men så länge du inte kan exportera bor denna så har du fortfarande inte exporterat nitrat eller fosfat från systemet. Alla har inte den skummingen eller exporten av den bakteriemassa som kolkällan odlar fram. Då hjälper ju inte kolkälla ens i den situationen. Jag har sett en del exempel på det också. Rent generellt så förstår du alltså att jag är ganska skeptisk till kolkälla egentligen i de flesta situationer. 

 Men för att återgå till ditt specifika problem så är jag alltså helt säker på att du kommer lösa det genom att installera en nitratreaktor. Det är den snabbaste vägen till lösning skulle jag tro. 

Har du lite mer tid kan du överväga en DSB eller både och;-)

Jag har efter mkt slit fått min kolkälla att ta. 10 nitrat nu och dalar sakta. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, runstenen sa:

Jag har efter mkt slit fått min kolkälla att ta. 10 nitrat nu och dalar sakta. 

....oavsett, man måste värdera alla metoder man tillämpar o vara beredd att ompröva...jag har en känsla av att just beträffande kolkälla görs inte alltid detta utan man bara höjer dosen, och/eller doserar bakterier. Bakterier är det aldrig brist på, förstår inte överhuvudtaget varför man i ett inkört kar doserar bakterier...det som avgör om bakterier trivs är förutsättningarna...finns dom så kommer dessa bakterier automatiskt. Sen undrar jag egentligen hur bra det är för andra organismer om man doserar olika organiska kolväten som etanol, metanol, om dessa inte förbrukas....som dom ju inte gör om vi tex har fosfatbrist....kan andra organismer ta skada?...vet ej, men det kan ju inte va bra att hälla i kolkälla om den ej i samma takt oxideras....vi har extremt dålig kontroll över den typen av kolkälledosering, o dessutom som sagt, så måste vi ju exportera bakteriemassan sen, vilket inte är så enkelt alltid. Men med det sagt, så jag inte huggs ner direkt;)...det finns situationer när det funkar, men vi måste va bättre på att kritiskt utvärdera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det att mäta halten organiskt kol i akvariet?

Om man som jag har doserat kolkälla i snart 2 månader utan någon märkbar effekt på fosfat och nitrat (säkert på grund av dåliga miljöer för bakterietillväxt och användning av uv som de största faktorerna till ett misslyckat försök) kan man då mäta halten man har byggt upp i akvariet? 

Behöver man ta hänsyn till den halten i vidare dosering om man t.ex. stänger av UV och bakteriepopulationen då kan föröka sig och den har tillgång till uppsparat organiskt kol i akvariet samtidigt som man doserar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har uv i ena karet. Doserat kol i båda. Ingen märkbar skillnad mellan karen.  Dvs uv filtret verkar inte ha hämmat bakteriepopulationen nämnvärt. Det är snarare bättre bakterieblomning i karet med uv. Svårt att bedöma såklart, men som sagt ingen märkbar påverkan hos mig. 

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla era svar, har funderat lite och tror att nitratreaktor skulle fungera bäst, men då det är lite "krångel" så funderar jag på att stoppa i lite mangrove eller Chaeto.

 

Jag har ingen traditionell sump under karet utan den är en del av mitt kar (mellanvägg i svart glas där det sitter en överrinning). Sumpdelen är sedan inklädd med samma material som bänken är täckt med så att den inte syns utifrån. Detta gör att jag har väldigt svårt att få plats med någon bra belysning för chaeto. Jag har kollat runt lite på utländska forum och vissa kör lite chaeto i displaydelen och har den då i en liten perforerad behållare (typ duschkorg).  T.ex http://jysk.se/badrum/tillbehor/tvalkorg-price-star-b11xl19cm Jag kan då sätta den med en algmagnet på min mellanvägg. Se exempel (inlägg #79) på http://www.nano-reef.com/topic/130744-h20s-nano-reef-aquapod-24/page-4

 

Jag inser att den inte rymmer speciellt mycket (2,5 liter) Chaeto men får jag den att växa snabbt och trimmar den varje vecka så borde väl en del nitrat försvinna, eller är det försumbar mängd?

 

Jag har även funderat på ett par stjälkar mangrove, har dock inte kunnat bestämma mig om jag gillar utseendet eller inte...

 

Någon med erfarenhet av Chaeto och eller Mangrove som kan ge input på ovan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 20 juni 2016 at 13:35, suezen sa:

Tack för alla era svar, har funderat lite och tror att nitratreaktor skulle fungera bäst, men då det är lite "krångel" så funderar jag på att stoppa i lite mangrove eller Chaeto.

 

Jag har ingen traditionell sump under karet utan den är en del av mitt kar (mellanvägg i svart glas där det sitter en överrinning). Sumpdelen är sedan inklädd med samma material som bänken är täckt med så att den inte syns utifrån. Detta gör att jag har väldigt svårt att få plats med någon bra belysning för chaeto. Jag har kollat runt lite på utländska forum och vissa kör lite chaeto i displaydelen och har den då i en liten perforerad behållare (typ duschkorg).  T.ex http://jysk.se/badrum/tillbehor/tvalkorg-price-star-b11xl19cm Jag kan då sätta den med en algmagnet på min mellanvägg. Se exempel (inlägg #79) på http://www.nano-reef.com/topic/130744-h20s-nano-reef-aquapod-24/page-4

 

Jag inser att den inte rymmer speciellt mycket (2,5 liter) Chaeto men får jag den att växa snabbt och trimmar den varje vecka så borde väl en del nitrat försvinna, eller är det försumbar mängd?

 

Jag har även funderat på ett par stjälkar mangrove, har dock inte kunnat bestämma mig om jag gillar utseendet eller inte...

 

Någon med erfarenhet av Chaeto och eller Mangrove som kan ge input på ovan?

chaetomorpha har jag ju smitt refugium, men skulle väl vilja påstå att vid hög belastning o mkt högt nitrat så räcker det inte...däremot håller det nere min fosfat. Kväve tenderar ju att gå upp så mkt mer...o när vi då drar iväg upp emot 25-50 ppm osv...då får du odla väldigt mkt alger om du skall exportera det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...