Gå till innehåll

Rekommendationer önskas om förhållandet mellan probiotisk metod och UV


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har startat att pröva mig på Aqua Forest probiotiska metod där man tillsätter både bakterier och kolkälla (flytande polymer) för att skapa en bakterietillväxt som sedan skall kunna konsumeras av koraller alternativt skummas ut. Lite likt det mesta annat som finns inom det området.

 

Mitt problem är att jag trots snart 2 månaders doseringar inte har fått värdena att flytta sig det minsta. Jag visste det skulle bli svårt i och med att jag kör uv 24/7 i nuläget som en extra försäkring på den känsliga fisken som jag har.

Jag är på gränsen till att börja inse att det kanske är omöjligt att få ner fosfat och nitratvärden med denna metoden samtidigt som man använder uv men vill gärna höra om andras erfarenheter. Vad har ni gjort? Vad rekommenderar ni?

Kan ju slå av uv i perioder. Kanske i samband med dosering.
Kan ju öka doseringen ännu mer och se om det biter. Doserar just nu 50% "extra" utöver vad som är introduktionsdosen.

 

Det är ju så klart ett alternativ att stänga av uv helt men jag är skeptisk då jag redan har haft parasiter i akvariet (de finns alltså där någonstans) och jag har en del känsligar kirurger som jag tror lever gott på att de har uv som kontrapart till parasiternas förökning.

 

Vad är era erfarenheter och råd?

/Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med kraftfullt UV så är ju inte den typen av bakteriedriven metod helt rätt val. Bättre du kör med med Biopellets eller ännu hellre Zeovit eller Zeolight där den huvudsakliga nerbrytningen sker i reaktorn.

Jag kör själv med UVC 24/7 och Zeolight och har inga problem med näringsreduceringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Dykaren sa:

Kör du med kraftfullt UV så är ju inte den typen av bakteriedriven metod helt rätt val. Bättre du kör med med Biopellets eller ännu hellre Zeovit eller Zeolight där den huvudsakliga nerbrytningen sker i reaktorn.

Jag kör själv med UVC 24/7 och Zeolight och har inga problem med näringsreduceringen.

 

Hur funkar zeolight i förhållande till de andra metoderna?

Jag vet inte om jag tänker riktigt men jag menar att biopellets göder bakterier inne i filtret men också att en del av kolkällan kommer ut i akvariet och på så sätt göder bakterier även ute i vattnet/inredningen och att det på så sätt kanske blir lite mer effektivt än om man  bara kör med probiotisk bakterier och dosering i vattnet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, runstenen sa:

Du måste nog ge det mer tid. Och tålamod. För mig kom det som sagt efter ca 4 månader med nitraten. Fosfat däremot försvinner blixtsnabbt sen dag 1. Detta var Nopox skall tilläggas. 


ok.. men du fick inte cyano eller andra bekymmer när du fick obalans mellan fosfat och nitrat?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:


ok.. men du fick inte cyano eller andra bekymmer när du fick obalans mellan fosfat och nitrat?

 

Nej ingenting. Men jag har varit slaviskt noggrann och gjort mätningar med phosphorus checker och korrigerat dosen minst 1 gång per vecka. 

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, runstenen sa:

Nej ingenting. Men jag har varit slaviskt noggrann och gjort mätningar med phosphorus checker och korrigerat dosen minst 1 gång per vecka. 

 

Vad menar du med korrigerat dosen? Ökat/minsakt mängden du har tillsatt baserat på värdet du har mätt? Om det är så du menar har du då arbetat för att ha en konstant nivå på fosfaten? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:

 

Vad menar du med korrigerat dosen? Ökat/minsakt mängden du har tillsatt baserat på värdet du har mätt? Om det är så du menar har du då arbetat för att ha en konstant nivå på fosfaten? 

Precis. Om jag gått under 0,02 i fosfat har jag minskat dosen. Över detta har jag ökat i väldigt små steg. Typ 1 ml i veckan. Jag har siktat på att inte nolla fosfat helt enkelt. Man får lära sig hur det svänger och känna igen tendenser osv. Så kan man höja - sänka innan det drar iväg. Har även behövt stödköra en kortdos m fosfatremover då denna vid ngt tillfälle drog iväg uppåt över 0,2. Att ha en konstant nivå på fosfaten är väldigt svårt men det får man ta senare. 

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...