Gå till innehåll

All in one biopellets och export av zooantheller/blekning.. tillfälligheter eller sammanhang?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Undrar om någon mer än mig har upplevt detta.

 

Installerade ett biopelletsfilter med All in one biopellets från Np. Utblås går direkt in i skummaren så allt vatten genom filtret går in i skummaren.

 

Oavsett.. första gången jag kopplade in filtret tog det några veckor sen började en del koraller att bli lite bleka runt munnen, de tappade färg som vid blekning. Jag tog då ut biopelletsarna av rädsla för att det var en överdosering och att jag hade lyckats ta ner fosfat eller nitrat till för låga nivåer. När biopelletsarna var ute återhämtade sig alla korallerna. Även de som såg väldigt slitna och bleka ut. 

 

Nu har jag återigen installerat biopellets eftersom fosfat och nitratvärdena har stigit oroväckande fort. Det är alltså inte någon brist på fosfat eller nitrat för korallerna (snarare tvärtom, kanske lite för mycket) och igen tycker jag mig se att vissa koraller bleknar.

 

De står i samma vattenvärden som tidigare och den enda skillnaden är filtret med biopellets. 

Någon som har upplevt liknande eller har tankar om vad det är som sker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kör du i recirkulerande?

 

Hursom, det rekommenderas väll att man filtrerar ut-vattnet genom filtersocka. I AiO-pelletsen finns det GFO och de smulas sönder/dammar och skickas ut i karet. Jag kan tänka mig att korallerna reagerar på det om nu näringsvärdena inte ändrats något.

 

En tanke som är enkel att testa med en filtersocka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan stämma men jag kör ju vattnet in i skummaren så det borde inneburit en stor mängd/effekt ut från skummaren men den är "normal" i beteende. 

Drog ur dem igår igen för å se om det kan ha någon positivt effekt på korallerna. Får försöka lösa allt på annat sätt istället. Troligtvis med nitratfilter och vanlig fosfat remover.

 

Bara undrade om det var någon mer här i Sverige som upplevt blekta koraller i samband med AIO Biopellets samtidigt som de har höga näringsvärden.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej 

jag had samma problem sen jag startade AIO , vattnet blev brun även om att skummaren plockade mycket , koraller blev bleckta och många krympt.

nu det är den andra vecka som jag har stoppat AIO och det börjar blir lite bättre.

nitrat blev hög direkt dem två 3 veckor som jag har använt det.

 

lämnade vattnet och AOI tillbacka till affären, och jag väntar svar varför ? det kan vara en dåligt bact eller nåt som jag har gjort fel

men en säkert grej för min del aldrigt mer AIO.

här bilder på skummaren och vattnet

IMG_8459.JPG

IMG_8471.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta med höga nitrathalter när ni stoppat i dessa biopelletsarna tror jag inte på. Däremot kan det ha bildats nitrit när ni startade upp filtreringen. Nitrit påverkar mätningen av nitrat - man får helt orimligt höga värden.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse mina nitratvärden har alltid visat sig höga. Både före, under och efter pelletsarna. Ingen skillnad där. 
 

@Pasaputte Vattnet blev aldrig smutsigare hos mig och jag får ut cirka samma mängd med skummarskit oavsett. I starten fick jag ut mycket hårdare skummarklegg men nu är det ungefär det samma oavsett om biopelletsarna sprutar rakt in i skummaren. 

Jag tog ut dem i alla fall. Kan inte se att de har gjort något positivt sedan starten (men vet om att jag kanske borde gett dem längre tid). Troligtvis siktar jag in mig på en helt annan lösning istället.

 

/Andre. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är lite konstig 

jag håller med dig Lasse det kan ha bildat nitrit.

men innan jag startade AIO , mät jag nitrat och phosphate och det var 0 och ändå det  blev helt fel 

mest för min del att vattnet i karet blev helt brunt , detta har även påverkat det vanliga ljus förmågan.

nu kör jag blandat med Triton och Karbon och jag börjar see skinnaden på koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har haft samme resultat i min DT . Men snakkede med forhandler der fortalte at der skal kraftig cirkulation i ellers rådner de pellets bare, dvs går i opløsning og kommer ud i selve akvariet så stor cirkulation ( har ikke prøvet endnu) skal der til iflg forhandler!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade väldigt högt genomströmning i ett biopelletsfilter anpassat för biopellets. Nästan varje pellet "svävade" i vattnet så tror inte det berodde på cirkulationen.

 

Men oavsett.. om det har hänt flera så är det i vilket fall som helst en effekt av att pelletsarna inte funkar och då gjorde jag ju rätt i att ta ut dem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...