Gå till innehåll

Det Klonade Revet


Alexraptor

Rekommenderade inlägg

Jag är helt övertygad om att mitt 61 Liters Korallrev har blivit levande och liksom korallerna förökar sig genom delning.. DVS kloner!!!

 

Först hade jag:

reef2015-Ocober7th.jpg

 

Och plötsligt pang tjoff! Så står det här ett till!!!

MixReef2016June20th.jpg

 

Man blir faktiskt mörkrädd! Och innan man vet av det står det säkert ett tredje och ett fjärde kar! Det är en invasion säger jag! Vi invaderas av Replicators i akvarieform!!!

 

Skämt åsido så började det här som ett nytt projekt, då det började bli lite trångt för mina SPS koraller I mitt 61 liter's Rev. Så jag slog upp ett 43 liters akvarium och rev ut lite sten från revet, samt mitt Mandarin kar.

Och det blev ju faktist riktigt fint!

SmallReef-June15th2016.jpg

 

Tills 43 liters karet började läcka...

Då blev det eld i baken, och det är otroligt just nu hur lite zoobutiker har att erbjuda akvariemässigt nu för tiden, om man inte vill köpa ett helt kit. Inga 43 liters kar fanns att få tag på i ögonblicket, så det slutade med att det blev ett andra 61 liters kar istället, exakt som mitt huvudrev. Snacka om Deja Vu!

 

Lite tekniska detaljer:

  • 2x BLAU Nano Led lights, Marine & Freshwater versions.

         Freshwater: 19x 6500K White & 2x Red 0.5w LED's
         Marine: 14x 15000K White & 7x Royal Blue 0.5w LED's

  • Hydor Koralia Nano 900 Stream Pump
  • Red Sea Prizm Deluxe Skummare(Min första någonsin, över 10 år gammal! Deja Vu igen!)

 

Och vad jag har i:

  • Rosa Actinodiscus Skivanemoner
  • Röd Rhodactis Skivanemoner
  • Orange och Brun Zoanthider
  • Blå och Brun Zoanthider
  • Protopalythoa Knappar
  • Gul och Grön Gren Montipora
  • Grön Flak Montipora
  • Brun och Grön Acropora
  • Stjärnpolyper
  • 3 st Dwarf Blue Leg Hermits
  • Lite Ormstjärnor, Asterina, Borstmaskar och minst tre olika arter av Hydroider.
  • Grön "Ninja" Pistolräka

 

När saker har stabiliserat sig lite tror nog att jag slänger i min Favia också, fast min Hammarkorall får nog bli kvar i vad som främst nu är ett SPS rev.

Det roliga är att detta är ju något av ett nygammalt rev nu, då systemet är nytt men stenarna är gamla och korallerna välväxta.

 

:)

Ändrat av Alexraptor
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag tycker de verkar för stora och snabba för att vara eremitlarver. Kolla Mysis.

Jag hade ungefär 5000 larver en gång från en stor Dardanus megistos 1974 och de såg mer ut som räklarver - rund kropp med två armar och stjärt ungefär dubbelt så långa som kroppen. Och de simmade ungefär som räklarver = i storleksordningen några millimeter till 1 cm/sekund.

Eremitlarverna är i storleksordningen 2 mm långa.

Se t.ex https://www.google.se/search?q=hermit+crab+larvae&rlz=1C1AVNE_enSE694SE694&espv=2&biw=1580&bih=906&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiWvo2ewdTNAhVBliwKHcJoC8YQsAQIGg#imgrc=OudznPjK3o1uPM%3A

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte alls det är Mysis. Jag har mysis I andra kar och dom rör sig på ett helt annorlunda sätt. Dessa är larver och har väldigt lite kontroll över sina kroppar och flyter runt i strömmarna och rör sig okoordinerat och har ingen som helst förmåga att använda sina ben.

 

Plus att dom har uppenbarat sig I otroliga mängder nu "endast" inatt. Dom flyter fortfarande omkring i vattnet nu på dagen men ser slöa eller halvdöda ut. Ska också påpeka att min videokamera klarar extrema närbilder så dom är inte så stora som dom ser ut.

Ändrat av Alexraptor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej troligen inte. Dom allra flesta har redan dött och det finns bara ett fåtal kvar.

Riktigt dålig tajming för att ens försöka sig på något sådant då jag ska resa bort nästa vecka.

 

Fast nu när man vet att dom faktist parar sig i ens kar kanske man skulle hålla ögonen öppna och göra ett försök i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Inga färksa bilder på det här karet då jag känner mig lite skamsen om den, men däremot drog jag äntligen ut den här ohyran inatt som käkat alla mina snäckor!

 

Fulgida3.jpg

Fulgida2.jpg

Fulgida1.jpg

 

Drog ut en likadan för ett par år sedan, så jag hoppas verkligen på att den här var den sista!

Om ni undrar så heter den här förkroppsligade ondskan "Oenone Fulgida"

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då har karet äntligen fått en bakgrund!

 

 

Måste säga att jag är lite väl besviken med Juwel PosterFix bakgrundslim. Fäster rätt okej i mitten men vill bara släppa i kanterna så att man istället får tejpa ner dom.

Är väl dock hyfsat nöjd med slutresultatet, bara några småbubblor som inte vill ge med sig. Försöker gnugga bort dom men vipps som det är så är dom tillbaka igen.

 

Bestämde mig för att köra med blått på det här karet med tanke på det snygga skimmret från LEDsen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shysst, jag gillar nog blå bakgrunder mest i de flesta saltkar. Det gifter sig så trevligt med det blå ljuset som brukar dominera. Det går ett blått kar att se ännu blåare ut!

 

Alltid besvärligt att montera sådana bakgrundsaffischer på kar som är igång. De behöver helt ligga på mage så man har ryggen uppåt. Men är man lite noggrann så brukar det bli bra ändå. På din bild ser det perfekt ut :-)

 

Men bort med palett kirurgen! Den är ju förfärlig, dessutom är karet för litet för en sådan fisk ;-) Haha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju tänkte det också och försökte med ett 19-liters kar liggandes med lite av det som blev över av den blå bakgrunden, men det fungerade inte heller så bra. Kanterna vill bara släppa hela tiden.

 

Hahaha Palett Kirurgen är faktist en del av en blåsning som jag gjorde om just storleken på karet. :)

 

Ändrat av Alexraptor
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dom knackade på tidigt imorse från DHL med en ny lampa! :)

En 40W Maxspect Glaive - Marine, Kanske inte det kraftigaste direkt, men borde fungera bra med mina mjukisar och härdigare stenkoraller. 

Kan ju inte direkt vara värre än ett par 11W lampor. ;)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det fusk att jag klistrar in Instagram bilder? haha

 

Möblerade om lite i karet idag. Min röda Montipora Capricornis fick sig ett litet lyft uppåt. Den är fortfarande lite blek efter att hå utstått helt nollad fosfat och nitrat ett tag. Mina digita kolonier har också börjat återhämta sig från det och har faktist blivit gul-bruna och fina igen, så får se hur länge det tar innan pigmenten också återhämtar sig.

 

 

Ändrat av Alexraptor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en stackars Red Sea skummare jag ser? Den jag hade levde aldrig ett älskat liv från min sida :-) Den var jag inte förtjust i.

 

Ser bra ut annars! Det är otacksamt att fota dessa akvarier med vitt grus dock. Det blir alltid överexponerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det stämmer bra, min allra första skummare när jag började i hobbyn för 12 år sedan. Och du har rätt, den e rätt så kass men bättre än ingen skummare och är lite praktisk för att köra aktivt kol i. Har bättre skummare i mina andra kar. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Porslinskrabba gömde sig ett under stenarna I ett hörn av karet, men nu har den tagit min hjärna i besittning. :unconscious:

Konstigt nog så har han börjat plocka på håralgerna som växer runt korallen trots att han just gluffsat i sig hummerägg och reef pearls.

Ändrat av Alexraptor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...

Hej, 

Får jag fråga var du har fått dina blåbenta eremiter ifrån? 

Ville gärna ha sådana för att förfina städpatrullen utöver de standart turbos, nassarius etc. De är ju jättevackra. Fast det enda stället jag hittade de på var white corals. Och 60 Euro frakt för ett par eremiter och snäckor var lite mycket, kände jag. Vore fantastiskt att köpa ifrån Sverige iaf :)

Mvh

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

5 år senare...

 

Reef61L-2022-04-18-001.jpg.c49e874110b932a4b8ad5a43d1778f01.jpg

 

Gått bra, gått dåligt. Blev lite vemodig ett tag då min 96-liters burk gick något åt helvete, och utrustning började gå sönder. Min gula montipora kolonier blev i princip utraderade, dock så antar jag att den lever vidare i Sjöfartsmuseets samling, då jag donerade en fragg av den för många år sedan.

 

Har I alla fall gått väldigt bra för mina flakmontiporor, och min favia. Mina gröna zoanthus verkar stormtrivas, och jag delade nyligen kolonin för att introducera det i 'Mantisberget'.

 

Reef61L-2022-04-18-008.jpg.7d858df227d5c5069df581275f44eddf.jpgReef61L-2022-04-18-009.jpg.2baa196224679d268105951fb69d8d92.jpgReef61L-2022-04-18-006.jpg.2ccf41fd124db995fb9dcbb5a46d5865.jpgReef61L-2022-04-18-005.jpg.5fdce0b154f594daa77b387ad72d6c82.jpgReef61L-2022-04-18-004.jpg.e370cd2acd19558b34888075abd0dd68.jpgReef61L-2022-04-18-002.jpg.0ac56df25d722df8480fe599985187fd.jpgReef61L-2022-04-18-003.jpg.5a0045a7ded682204ee404e89b222e63.jpgReef61L-2022-04-18-007.jpg.5eaccd1c8f3def866488bfd9234226b1.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...