Gå till innehåll

Ytavrinning


zyberzeb

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Då var det dags att kolla med saltproffsen. Tänkte borra hål i akvariet för att få till en ytavrinning. Tänkte borra två hål med mitt 63 mm borr i överkant på ena kortsidan av akvariet. Sedan limma en box i glas på insidan och sedan en box i glas på utsidan. I boxen på utsidan borrar jag sedan hål i botten för att vattnet ska rinna ner i sumpen. Pumpen är en dammpump som levererar 18.000 l/h på pappret. Vad tror ni, räcker två 63 mm hål i sidan på glaset för att svälja 18.000 liter och hur många hål tror ni jag behöver i botten av yttre boxen. Tänkte använda mitt 63 mm borr där också, så genomföringen blir 40 mm som sedan rinner ner i sumpen via 40 mm slang. Har tänkt sätta en ventil på en av hålen för att kunna styra flödet för att slippa "slurpljud". Se min enkla skiss.

 

Tack på förhand.

/Johan

Överrinning.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar era svar.

 

Patrik, overflowbox kräver ju att man hela tiden har vakuum i "kröken". Jag är lite av den nervösa typen, så hål känns bättre.

 

Stig, tyvärr är det sötvatten. Jag ställer frågan här på Saltvattensguiden, för ni är experter på yravrinning och sumpar. Vem vet en dag kanske det blir salt.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din föreslagna lösning är på en del sätt väldigt likt min lösning på mitt kar. Jag har två 63 mm hål med en balkong på karets insida på min ena kortsida.

 

Jag har sedan 32 mm ner till sumpen, kör dock bara en tredjedel av ditt föreslagna flöde. 6000 l/h.

 

Jag kan bara rekommendera det beroende på vad du ska ha för saker i karet. Ska du har växter i, eller grus och inredning öht egentligen så hade jag dragit ner flödet. Problemet med detta är det kommer ansamlas skräp och sätta igen dina förfilter du bör ha i boxen. Struntar du i förfilter har du inte det problemet men då har du istället ett problem med att du kommer förlora mängder med fisk som hoppar över kanten. Eller ja, är din balkong mindre än 80 cm kommer fiskar som är det minsta nyfikna(då all mat kommer flyga över här så blir det en kraftig lockelse) inte hoppa över utan de kommer sugas över :-) Jag har ett flertal negativa erfarenheter av detta och kan helt enkelt inte ha vissa djur i mitt kar pga detta. Då har jag en 40 cm kant som vattnet rinner över till ett flöde av då 6000 liter.

 

Hur stort är ditt kar? Låter som ett rovfiskkar eller liknande med tanke på flödet du överväger? Isf kanske det kan fungera...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel!

 

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Hur många 32 mm hål har du till sumpen?

 

Du har gissat rätt. Det är rovfisk som gäller. Akvariet är 240x110x60 cm. Har även en mindre pump på 10.000 l/h som går att styra flödet med, kanske ska över väga att använda den istället. Kan ju testa 18.000 l/h först, då jag har den liggande också.

 

Vill egentligen inte använda sump, men ser ingen annan vettig lösning. Då jag inte vill ha den stora pumpen och värmare i akvariet. Ser ju inte så snyggt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...