Gå till innehåll

Kalibrera ATC-refraktometer


Mollusken

Rekommenderade inlägg

Hej! Tänkte jag skulle försöka kontrollera kalibreringen på min refraktometer men ju mer jag försöker läsa desto mindre begriper jag..
Det är iaf en sådan här: http://www.tritonakvarium.se/product/refraktometer-optisk
Vänstra skalan är densiteten och går från 1.000 till 1.070. Under mätskalan står d20-20

Den högra skalan antar jag är ppt (står 0/00 under skalan) och går från 0 till 100

 

Köpte en kalibreringsvätska (fauna marine mulite reference) med en salthalt på 35 ppm (vid 25 grader C)

 

Längst ner i "fönstret" står det Salinity 20 grader C - antar det innebär att den ska kaibreras med 20-gradig lösning eller kan man göra så att man kalibrerar den med lösningen i samma temp som akvarievattnet?

Säg då att jag kalibrerar när lösningen har en temp av 25C, skall jag då se till att strecket man läser av ligger på 35 (0/00) eller blir det fel med tanke på att den är ATC och automatiskt anpassar efter temp?

Enligt https://saltvattensguiden.se/topic/3129-salinitet-i-karet/?page=2#comment-33103 så ska 35 ppt motsvara en densitet på 1.0233 vid 25C men på min refraktometer motsvarar 35 ppt en densitet på 1.026 (skalorna är förskjutna i förhållande till varandra så att om man drar ett streck från 35 ppt hamnar man på 1.027, dvs detta förhållande är inte beroende av temp såvida inte skalornas förskjutning varierar med temp?)

 

Så hur gör man???!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 22 juni 2016 at 18:35, Martin B sa:

Du kan kalibrera också mot RO vatten så visar refraktometer 0 ppt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

tvek på den;-)...kalibrerar man med osmosvatten o sen med tex batterivatten blir det sällan riktigt samma...osmosvatten är inte tillräckligt saltfritt för kalibrering anser jag.

 

Tråden exemplifierar en sak jag tidigare tagit upp...refraktometerns svagheter och en vanlig svängarmshydrometer´s styrka...den förstnämnda är opålitlig om du inte är helt säker på att du kalibrerat rätt, o det kan va svårt att veta...en hydrometer, om du en gång får alla kontrollerat den mot en korrekt kalibrerad refraktometer, mäter alltid rätt. Jag använder aldrig min refraktometer längre, utan kör med min svängarmshydrometer som jag kontrollerat flera gånger o den mäter klockrent gång på gång (har även testat den emot ATI-test). Jag vet att det finns en del som anser att svängarmshydrometrar är kassa, men jag delar inte den uppfattningen baserat på min egen erfarenhet. Tänk på att svängarmshydrometern skall ligga i saltvatten i 24 timmar första gången, innan man kan lita på den, samt att det kanske finns fabrikat som är sämre o bättre. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har flera kunder som kraschat eller varit nära att krascha sina kar på grund av svängarms hydrometer.

Ett exempel var att en svängarmshydrometer visade 1.025 när det i verkligheten var 1.034. Någon enstaka korall dog men resten klarade sig.

Jag har också haft en kund som aldrig kalibrerat sin refraktometer och fått mätfel. Det upptäcktes därför att det gick åt så mycket av det nya saltet han köpt.

 

Räknar man med de hårdaste vatten ledningsvattnen i Sverige bör de innehålla under 400 mg/l salter. Det är 0,04%

I en refraktometer borde det bli ungefär 1. 0003 vilket inte går att avläsa. Det går alltså alldeles utmärkt att kalibrera en refraktometer i vattenledningsvatten var som helst i Sverige.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Jag har flera kunder som kraschat eller varit nära att krascha sina kar på grund av svängarms hydrometer.

Ett exempel var att en svängarmshydrometer visade 1.025 när det i verkligheten var 1.034. Någon enstaka korall dog men resten klarade sig.

Jag har också haft en kund som aldrig kalibrerat sin refraktometer och fått mätfel. Det upptäcktes därför att det gick åt så mycket av det nya saltet han köpt.

 

Räknar man med de hårdaste vatten ledningsvattnen i Sverige bör de innehålla under 400 mg/l salter. Det är 0,04%

I en refraktometer borde det bli ungefär 1. 0003 vilket inte går att avläsa. Det går alltså alldeles utmärkt att kalibrera en refraktometer i vattenledningsvatten var som helst i Sverige.

o jag har sett flera som råkat ut för samma sak pga av felaktigt visande refraktometer..hmm... Jag tror det är handhavandefel i de fall man misslyckats med en svängarm, om vi nu exkluderar nåt enstaka märke som kanske är kasst, det låter jag va osagt.

Sen detta med osmosvatten, jag har testat det gång på gång och får inte samma värde när jag kalibrerar med osmosvatten (trots nya filter mm) o batterivatten....o detta finns flera med mig som erfarit, vi hade en tråd på fb om det, där endast kalibrering med batterivatten fungerade för flera stycken.

 

 Jag såg en test på den svängarmsdito som jag har, och resultaten var mkt exakta(man tog 10 st tror jag). Instant ocean. 

 

Hur förklarar du rent teoretiskt att en svängarm kan visa fel? vad är felkällorna?...är den bara rätt konstruerad med rätt vikter osv från "fabrik", hur kan den då ändra sig, om vi förutsätter att den är ren o inte har saltpartiklar på svängarmen sållar??. Det får jag inte ihop. Däremot en refraktometer, har ju fler felkällor o behöver kalibreras o är väl beroende av kvalite på optik osv? Vattenmängden där är så liten så det räcker ju med minsta saltpartikel så blir det fel. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med svängarmen tror jag är precisionen. I och med att upplösningen är så hög är det väldigt små krafter som avgör vad den visar.

Lite intorkad kalk i lagret t. ex gör att den visar fel. Eller ett så tunt kalklager på ytan av svängarmen så att det är praktiskt taget osynligt skulle också medföra felvisning.

Vi har också några stycken här på guiden som kraschat sina kar på grund av svängarmshydrometrar. Och jag tror inte en enda på grund av en refraktometer som varit kalibrerad.

I så fall skulle jag missat det inlägget. Jag tror jag har läst alla inlägg på guiden sedan den startade med undantag av köp och sälj.

 

Om refraktometern visar rätt från början måste en av 4 saker ändras.

Vinklarna i glasprismat. Gjutet slipat glas.

Monteringen av prismat. Sitter orubbligt inpressat i metall i alla refraktometrar jag sett.

Slipningen av linsen av glas. 

Längden av refraktometern.

 

En annan sak är att praktiskt taget alla refraktometrar är tillverkade för att mäta NaCl- lösning och således visar lite för lite.

 

Enligt min uppfattning är refraktometrar helt säkra för dem som sköter kalibrering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Problemet med svängarmen tror jag är precisionen. I och med att upplösningen är så hög är det väldigt små krafter som avgör vad den visar.

Lite intorkad kalk i lagret t. ex gör att den visar fel. Eller ett så tunt kalklager på ytan av svängarmen så att det är praktiskt taget osynligt skulle också medföra felvisning.

Vi har också några stycken här på guiden som kraschat sina kar på grund av svängarmshydrometrar. Och jag tror inte en enda på grund av en refraktometer som varit kalibrerad.

I så fall skulle jag missat det inlägget. Jag tror jag har läst alla inlägg på guiden sedan den startade med undantag av köp och sälj.

 

Om refraktometern visar rätt från början måste en av 4 saker ändras.

Vinklarna i glasprismat. Gjutet slipat glas.

Monteringen av prismat. Sitter orubbligt inpressat i metall i alla refraktometrar jag sett.

Slipningen av linsen av glas. 

Längden av refraktometern.

 

En annan sak är att praktiskt taget alla refraktometrar är tillverkade för att mäta NaCl- lösning och således visar lite för lite.

 

Enligt min uppfattning är refraktometrar helt säkra för dem som sköter kalibrering.

diskussionen var på facebook Stig, med ett antal akvarister som kört med felaktiga värden en längre tid pga av refraktometerfelvisning...i samma tråd testade vi några svängarmshydrometrar av märket Instant ocean(ovetenskapligt förvisso), som visade samtliga exakt rätt, och refraktometern endast efter mkt noggrann kalibrering med batterivatten, ej med osmosvatten. En nära bekant hade nyligen mätt fel under en viss tid pga av felaktigt kalibrerad refraktometer osv osv. Jag säger inte att den visar fel om den är rätt kalibrerad, utan jag säger att just i o med att den kräver det så introduceras en osäkerhetsfaktor som inte en hydrometer är behäftad med. Beträffande känslighet o avlagringar så anser jag att det inte stämmer eller är så känsligt. Jag har mätt med instant ocean hydrometrar sedan 16 år tillbaka (eller mer, minns inte när dom började säljas), och vart ganska slarvigt med att skölja dom, faktiskt bara ibland sköljt i kranvatten, o alltid fått rätt värden, som jag då o då kontrollerat med tex en mkt noggrant kalibrerad refraktometer, o nu även med ett ATI-test. Refraktometern däremot kan jag aldrig få samma om jag inte är som sagt  mkt noggrann med kalibrering( o ja, då visar den naturligtvis rätt)...därmed ser jag ju skillnaden i risk att det blir fel mellan dessa två sätt...där alltså båda funkar om man gör rätt.För grejen är ju just det...att göra rätt o sannolikheten för det. Och ja...jag har hört om kar som varit nära krasch för att man litat på en refraktometern och vid ett tillfälle pga av en dyr fin elektronisk salinitetsmätare(apex). 

 

Jag ser det så här...om du en gång testat din svängarm o vet att den mäter rätt, så se bara till att skölja den regelbundet, fyll den 2-3 ggr med akvarievatten vid varje mätning, undvik bubblor, håll den vågrätt...det kan inte misslyckas...har jag haft tur i 16 år?...fattar inte denna debatt som alltid drar igång kring svängarm...jag tror dina kunder slarvat.

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här är en länk där man testar ett antal hydrometrar från instant ocean där förutom en av dom visar spot on, likaså spot on från ett okänt fabrikat. Endast en hydrometer av billigt märke visade helt way off....jag har ägnat kvällen åt att söka runt...eftersom det tydligen finns två helt olika uppfattningar där båda lägren representeras av erfarna akvarister, så kan det inte ligga i annat än handhavandefel...hur skulle det annars kunna vara så olika uppfattningar bland akvarister med samma erfarenhet...i en tråd menar en akvarist som hållt i 40 år att hydrometrar är pålitliga, o i en annan tråd hävdas det omvända..alla har sin egna personliga erfarenhet som styrker...således borde inte problemet ligga i apparaturen utan hur vi handskas med den...jag kan inte få det till ngt annat...om vi bortser från enstaka outsiders som nåt mystiskt märke av undermålig kvalite...Jag kommer aldrig lämna min instant ocean, o till o med ,kontrollerar min refraktometer ibland med den o inte tvärtom....detta är ett kärt barn o återkommande ämne som vi kommer fortsätta att älta:-)

http://www.advancedaquarist.com/2012/6/chemistry

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då vill jag bara fråga: påveras resultatet i refraktometern av temperaturen i karet? På refraktometern står det att den testar vid 20 grader, men i mitt kar är det 25-26 och jag får ett värde på 40PPM i refraktometern.  Är nått galet eöler motsv. Detta 1.025-1.026 vid 25 grader? Har alltid blandat enl. Tabell på saltburken.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Orion sa:

Då vill jag bara fråga: påveras resultatet i refraktometern av temperaturen i karet? På refraktometern står det att den testar vid 20 grader, men i mitt kar är det 25-26 och jag får ett värde på 40PPM i refraktometern.  Är nått galet eöler motsv. Detta 1.025-1.026 vid 25 grader? Har alltid blandat enl. Tabell på saltburken.

 

 

 

Temperaturen i karet spelar mindre roll. De droppar du tar upp och lägger på refraktometern anpassar sig till rumstemperaturen på några få sekunder.

Att blanda efter tabellerna på salthinken är lika med rysk roulette. Man måste stämma av salthalten med någon form av mätverktyg innan man häller nyblandat saltvatten i karet.

Om du inte har osmosvatten/batterivatten att kalibrera din refraktometer med så funkar det ok med vanligt kranvatten som håller ca 20 grader. Mät sedan vattnet från karet igen. Får du då ett värde som fortfarande visar 40ppm har du för mycket salt i vattnet. 35ppm är lagom om man håller stenkoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Ouscazz sa:

 

Temperaturen i karet spelar mindre roll. De droppar du tar upp och lägger på refraktometern anpassar sig till rumstemperaturen på några få sekunder.

Att blanda efter tabellerna på salthinken är lika med rysk roulette. Man måste stämma av salthalten med någon form av mätverktyg innan man häller nyblandat saltvatten i karet.

Om du inte har osmosvatten/batterivatten att kalibrera din refraktometer med så funkar det ok med vanligt kranvatten som håller ca 20 grader. Mät sedan vattnet från karet igen. Får du då ett värde som fortfarande visar 40ppm har du för mycket salt i vattnet. 35ppm är lagom om man håller stenkoraller.

Jag förstår exakt hur du menar.  Jag kalibrerade med osmosvatten och fick endå 40 PPM. Det som jag menar är att även om droppen som är 20c visar 40PPM på refraktometern så är det fortfarande en temperaturskillnad på 5 grader i vattnet i karet. Gör inte 5 grader någon skillnad i salinitet?

 

Mvh fredrik 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refraktometern är kalibrerad för 20 grader och säkert temperaturkompenserad. Det betyder att har du en annan temperatur på refraktometern justerar den mätskalan så att de visar samma som om det vore 20 grader.

 

När det gäller vattnet så ökar volymen när det blir varmare. Går man från 4 grader till 25 minskar sötvatten från ungefär 1.000 till 0.9998.

Det betyder vid 20/25 grader att värdet 1.030 skulle minska till 1.0295 ungefär.

 

Allvarligare är att refraktometern är gjord för att mäta natriumkloridlösning som inte bryter ljus på samma sätt som saltvatten. Det betyder att den visar ungefär 0.0015 mer än salthalten. Så dina 1.030 bör vara 1.028 i verkligt värde.

 

Du bör ned till ungefär 1.026 på refraktometern. Det är mycket viktigare att alltid hålla samma salthalt. Eller så läser du av 3,5 % på yttre skalan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
On 2016-08-04 at 00:18, stigigemla sa:

Refraktometern är kalibrerad för 20 grader och säkert temperaturkompenserad. Det betyder att har du en annan temperatur på refraktometern justerar den mätskalan så att de visar samma som om det vore 20 grader.

 

När det gäller vattnet så ökar volymen när det blir varmare. Går man från 4 grader till 25 minskar sötvatten från ungefär 1.000 till 0.9998.

Det betyder vid 20/25 grader att värdet 1.030 skulle minska till 1.0295 ungefär.

 

Allvarligare är att refraktometern är gjord för att mäta natriumkloridlösning som inte bryter ljus på samma sätt som saltvatten. Det betyder att den visar ungefär 0.0015 mer än salthalten. Så dina 1.030 bör vara 1.028 i verkligt värde.

 

Du bör ned till ungefär 1.026 på refraktometern. Det är mycket viktigare att alltid hålla samma salthalt. Eller så läser du av 3,5 % på yttre skalan. 

"Jag använder vanligt hushålls- jodsalt från Willys för att göra min standardlösning. Jag har en liten knarkvåg med 1/100 dels gram upplösning som fungerar riktigt bra.
För refraktometer 3,65% hushållssalt motsvarar 3,5% saltvatten. Ta 3,65 gram"- från Oceanakvariums hemsida.

 

Jag kalibrerade min refraktometer som också är en ATC som trådskaparen. Jag märkte att när jag kalibrerade mot osmosvatten med 3,65gram NaCl så visade 

den 36ppt. Jag justerade ner den så att den då visade 35ppt. Har jag förstått rätt att detta är för att justera för skillnaden mellan rent NaCl vatten och riktigt 

havsvattens salthalt? Så nu när jag mäter mitt vatten från karet och det visar 35ppt så stämmer detta bättre mot havet?

Kalibrerar jag den mot osmosvatten så visar den drygt 36ppt när jag testar med den hemgjorda kalibreringsvätskan. (så kalibrering mot osmosvatten

verkar iaf för min refraktometer stämma bra mot ren NaCl.. men det är ju havsvatten man vill veta..)

 

@stigigemla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...