Gå till innehåll

pepo

Rekommenderade inlägg

Det är konstigt vad man kan ställa till med. Efter ett antal år utan salt så kommer suget tillbaka.  Denna gång tänkte jag försöka lära av mina misstag (förutom storleken förstås) och skapar planeringstråd som kommer få leva med mig under uppbyggnad och kom-igång-fas.  Räkna inte med några snabba ryck utan det är för min egen del och för att få input av er därute. Sist det begav sig så var det 900 liter. Nu planeras ett in-wall akvarium på mellan 1400-1800 liter då jag insett att djupet gör stor skillnad för upplevelsen. Tanken är ett montage som skall stå sig 10-talet år och så mycket automation som möjligt av vattenbyte mm.  Det stora problemet är att det i det tilltänkta rummet ej finns någon golvbrunn, och där kommer första problemet.  Tänkte antingen bygga upp en sarg runt väggen med badrumsmatta på som kan fånga det mesta som läker. Alternativet är att bila ca 3 meter genom två väggar och ansluta mot golvbrunn i dusch.  Känns dock som om det senare tar emot. Rummet är ca 2x3,5 meter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska det stå i tio år så kanske det är värt jobbet att fixa ett avlopp inärheten av karet.

Blir ju lättare med vatten byten och man kan dra in vatten i samma hål till karet.

Och som bonus sover man bättre då man vet att man inte får en kubik vatten i vardagsrummet......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är tanken att kunna fånga upp hela vattenvolymen vid läckage? I så fall måste sargen vara upp till 2,6dm hög om jag räknat rätt (1800l/35dm/20dm) vilket medför en tröskel att kliva över in i rummet.

 

En idé vore att höja golvet och lägga golvbrunn och rör under (mellan det nya och gamla golvet), så slipper du bila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet skall stå i eget rum så en sarg är egentligen inget problem. Det är bara vid skötsel man går dit iom in-Wall placeringen. Frun sätter inte sin fot där det vet jag av erfarenhet :) Det är väl just smidigheten med golvbrunn som lockar, men arbetet som tar emot.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Version2. Skummare på samma flöde som uvc för att slippa extra bubbelfälla före akvarium. Då kan cirkulationen också hållas högre genom sumpen om så skulle behövas. Åsikter mottages. 166aed9ad8d233727ba340eab511c77a.jpg

Skickat från min LT25i via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog svårt att ha saker som uv efter skummaren eftersom vattennivån i skummaren kommer påverkas av motståndet i de looparna, risken är att motståndet gör att skummaren svämmar över... Måste vara bäst att ha skummaren sist så att vattnet har "fritt" efter skummaren?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt sett har man UVC efter skummaren eftersom det fungerar bättre ju renare vattnet är. Och strömningsmotståndet i en UVC är alltid detsamma eftersom den inte kan växa igen.

Jo men det ser ut som vattnet ska tryckas uppåt efter skummaren, om loppen håller sig i samma nivå eller iallafall nedanför skummarutloppet när vattnet är på väg tillbaka intill sumpen spelar det väl ingen roll, men ska vattnet tryckas uppåt borde det bli en annan femma?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Jag har suttit i Sketchup och försökt rita upp akvariet men lyckas inte så bra, så finns det en vänlig själ som skulle kunna göra detta ( för att minska risken för missförstånd vid beställning) så skicka ett PM.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Såg en youtube video där han byggt en ledramp som följde aktuellt väder. Finns det några tillverkare idag som stödjer dyligt? Planerar för 4st Philips men en sådan funktion vore lite nice.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som provat att skala av ramen på ett alu-kar för att ta reda på glaset (bortse från arbetstiden i svaret)?

bac6389014719ebf5d432653fabd71df.jpg

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk




Inte testat, men har för mej att det är ett himla pyssel. Har också för mej att det funkar fint med alu-kar, om man kletar på silikon på ytor som kan tänkas ha kontakt med vattnet.. men jag kan inte ta gift på det. Säkert nån annan gammal räv som kan ge ett klarare besked.
Förklara gärna bilden med lite text..


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall ordna den mer detaljerad inom kort. Allt kommer att stå bakom visningskaret och rören är från tömningen av dito där jag med kranar kan välja om jag vill bytta vatten i fraggtank och karantärkaret i samband med vattenbytet. Under vänstra skäpet kommer en 250L tank att placeras med pump som pumpar ur automatiskt till en grovvask i andra ändan av källaren. Det blev lösningen istället för att bila avlopp. Dubbla högkvalitativa ultraljudsgivare placeras i varje tank för nivåavkänning. Under visningstank blir det 2st 175L tankar för osmos samt en sump på ca 320L. Total vattenvolym landar då på ungefär 2100L småkaren ej inräknade.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...