Gå till innehåll

Liten LED till liiitet kar. Tips?


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Jag har ett problem som bara i den vidaste mening berör saltvattensakvaristiken, då det är sötvattensräkor som behöver ett hem. Jag har grävt fram en liiiiten burk, som är högre än den är bred/djup, och behöver nu en hårt fokuserad spotlight, att belysa karet med.

5w är nog den undre gränsen 10, den övre. 8500K till 12000K, tror jag känns rätt lagom. Burken är 20cm rakt över, och 35 djup. Ju mindre "spilljus" desto bättre.

 

Tacksam för all hjälp.

B!

Ändrat av -=Mr_B=-
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för välkomnandet.

 

De båda skulle kanske fungera, men jag tycker de är skitfula. Så runt 5 timmar sedan, när jag borde ha haft vett till att gå och lägga mig för ett par timmar sedan, satt jag och tittade på att sätta ihop något själv. Inte så säkert det blir snyggare, men då kan jag åtminstone inte skylla på någon annan...

 

Var köper man LED's, drivers osv i dag? Luxeon ES, eller Cree XT-E? Funderingarna går i riktning "sjukt mycket over kill" och 6-7 LED's med en manuellt dimmad driver, för att ställa in en lagom belysningsnivå, med lite fler options på vilka färger man kan stoppa in i form av LED's. 3 LED's är ju mer än nog, om man ser till full effekt och belysningsnivå, egentligen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ser nice ut, men är på tok för stor för mig. Det verkar vara nästan standard. De är stora, bygger för mycket på höjden, osv.

Det lutar mer och mer åt att det blir Philips Luxeon ES i hemmabygge.

3 Royal blue,( 445nm-450nm ) 3 Neutral white, (5000K) och en deep red. ( 660nm-670nm ) Den röda är 2.2v @ 700mA max, de andra är 3v @ 1000mA max, och ca 2.95 @ 700mA. Det "borde" gå att köra dem tillsammans på 700mA, eller mindre. Jag tror jag ska köra på 30 graders optik på vita och blå, då jag som sagt vill ha så lite ljus"läckage" som möjligt. Men samtidigt vill jag helst undvika "disco" effekten, så jag har inte riktigt bestämt mig. Röd får nog 60 grader, och blir placerad "i mitten".

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha det till sötvatten så kanske du skulle fundera på att skippa de blåa och köra en kombo av neutral och varmvit istället. Ett ytterligare alternativ är att bara köra en Bridgelux Vero 10 4000K med 97 CRI. Bra färgåtergivning och kompakt lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...