Gå till innehåll

Profilux 3.1T Ex vs Apex (nyaste versionen)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Profiluxen version 3 och över har en närverkskoppling (nätverkskort) Det är standard RJ45 - Ethernet uttag. Samma som all datorer. Den har också en USB seriel koppling som fungerar som direktkoppling till en Dator men utan möjlighet till Webservern. Den används vid uppdateringar

 

Sedan har den tre andra bussar (kommunikationsvägar) En görgammal buss som inte är digital och använd för de gamla 4 kontakt powerbarens. Det är uttagen S1-4 och S5-8. Ger maximalt 8 styrbara uttag. En digital lösning som är användbar på uttagen S1-S4 samt S5--S8 men då behövs det aktiveras. Ger tillgång till 64 olika tillkopplingar (inklusive de gamla doseringspumparna (Dos1)) Använder en 6 polig telefonkontakt (RJ12). Kan inte användas till PowerBar 5:1 Sedan den nya PAB intefacet. Använder standard ethernetkabel (RJ45) men HAR INGET MED internet eller PC nätverk att göra. De använder bara den hårdvaran som RJ45 innebär. Med PAB kommunikation styr man mycket, touch, sms, expansionsboxar, en variant av gamla PowerBar6 PAB, powerbar 5:1 - powerhubbs och annat. Ethernet (Datanätverk - internet) fungerar helt oberoende av de andra bussarna.

 

Jag använder en Neat Gear accesspunkt

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 14.7.2016 at 12:50, Lasse sa:

Profiluxen version 3 och över har en närverkskoppling (nätverkskort) Det är standard RJ45 - Ethernet uttag. Samma som all datorer. Den har också en USB seriel koppling som fungerar som direktkoppling till en Dator men utan möjlighet till Webservern. Den används vid uppdateringar

 

Sedan har den tre andra bussar (kommunikationsvägar) En görgammal buss som inte är digital och använd för de gamla 4 kontakt powerbarens. Det är uttagen S1-4 och S5-8. Ger maximalt 8 styrbara uttag. En digital lösning som är användbar på uttagen S1-S4 samt S5--S8 men då behövs det aktiveras. Ger tillgång till 64 olika tillkopplingar (inklusive de gamla doseringspumparna (Dos1)) Använder en 6 polig telefonkontakt (RJ12). Kan inte användas till PowerBar 5:1 Sedan den nya PAB intefacet. Använder standard ethernetkabel (RJ45) men HAR INGET MED internet eller PC nätverk att göra. De använder bara den hårdvaran som RJ45 innebär. Med PAB kommunikation styr man mycket, touch, sms, expansionsboxar, en variant av gamla PowerBar6 PAB, powerbar 5:1 - powerhubbs och annat. Ethernet (Datanätverk - internet) fungerar helt oberoende av de andra bussarna.

 

Jag använder en Neat Gear accesspunkt

 

MVH Lasse

 

Så man kan använda vilken access punkt som helst för att göra den trådlös då den har både usb och ethernetkoppling. Funkar det fint att ha den trådlös eller det blir glitches i programvaran?

Så PAB är alltså vanliga ethernetkopplingar som man har mellan utrustningen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse använder du touchscreenen eller du kör allting genom internet? 

 

Förresten om man har den kopplad till nätverket via accesspunkt eller kabel så kommer man åt den som en egen enhet via t.ex. en pc men behöver man lägga in någonting speciellt för att "få kontroll" över den eller allting kommer upp när man klickar på enheten. 

 

Om allt det är "lokalt" på var specifik profilux vad är då MYGHL?

Om man öppnar upp eller vidarebefodrar inkommande kontakter kan man då komma åt den utifrån nätverket som en helt vanlig server? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite  strul i början fungerar det bra med trådlöst. Jag låter DHCP:n ge den en adress. Sedan går jag in på routern och reserverar denna IP adres på routern. Går in i profiluxen och gör denna adress förutbestämnd. Tyvärr kan du inte använda USB:n vad jag vet för trådlös utan just den fasta RJ 45 porten.

 

Ja PAB utnyttjar hårdvaran för Ethernet (kablarna) men är programmässigt helt skilt från normal närverkskommunikation.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett otal varianter på hur du kommer åt din profilux. 1 - via den inbyggda menyn och den lilla displayen. Där kommer du åt en hel del men inte allt. Via touch - den känner jag inte till. Via en server - klient applikation (Ghl kontrollcenter) som går via nätverket (TCPIP) eller USB Där når du 99 % av funktionerna. Via den inbygda web servern och nätverket - där är övervakning och lite styrning men inga konfigurationer. Via MY GHL som är en molntjänst byggd på webbservern. Jag har mina olika installationer uppkopplade på olika nätverk och kör distansarbetet via Team Viewer och GHL Kontrollcenter

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite  strul i början fungerar det bra med trådlöst. Jag låter DHCP:n ge den en adress. Sedan går jag in på routern och reserverar denna IP adres på routern. Går in i profiluxen och gör denna adress förutbestämnd. Tyvärr kan du inte använda USB:n vad jag vet för trådlös utan just den fasta RJ 45 porten.

 

Ja PAB utnyttjar hårdvaran för Ethernet (kablarna) men är programmässigt helt skilt från normal närverkskommunikation.

 

MVH Lasse

Utan att ha någon som helst koll på profiluxen så skulle jag nog ändå gissa att PAB använder sig av en RS485 kommunikation (eller någon liknande variant) vilket går ut på att kunna spänningssätta enheter på två av trådarna (V+ och ground, V+ kan variera mellan olika system och kan vara allt mellan 5-48V) och en busskommunikation på ytterligare två trådar (skicka och ta emot, går att ha minst 512 adresser/enheter på denna buss). För enkelhetens skull så använder de en vanlig 8-polig RJ-45 kontakt, för då kan man använda vanliga RJ-45 kablar (nätverkskablar). De använder sig alltså inte av Ethernet kommunikation mellan enheterna så koppla aldrig PAB:en till t.ex. en nätverksswitch eller en router för att göra en förgrening. Med tanke på V+ på fel stift i en switch kan det hända spännande saker, värsta fall slå ut eller skada alla enheter på nätverket.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Kapten Saltbalja sa:

Utan att ha någon som helst koll på profiluxen så skulle jag nog ändå gissa att PAB använder sig av en RS485 kommunikation (eller någon liknande variant) vilket går ut på att kunna spänningssätta enheter på två av trådarna (V+ och ground, V+ kan variera mellan olika system och kan vara allt mellan 5-48V) och en busskommunikation på ytterligare två trådar (skicka och ta emot, går att ha minst 512 adresser/enheter på denna buss). För enkelhetens skull så använder de en vanlig 8-polig RJ-45 kontakt, för då kan man använda vanliga RJ-45 kablar (nätverkskablar). De använder sig alltså inte av Ethernet kommunikation mellan enheterna så koppla aldrig PAB:en till t.ex. en nätverksswitch eller en router för att göra en förgrening. Med tanke på V+ på fel stift i en switch kan det hända spännande saker, värsta fall slå ut eller skada alla enheter på nätverket.

Mvh

Jonas

Stämmer bra det. Av misstag satte en person på jobbet en PAB koppling på en nätverksswitch istället för i en profiluxenhet. Jag sökte ett helt otroligt fel på vårt datanätverk och router i en halvtimme innan vi förstod vad som hade hänt. Det var ett så konstigt fel att jag trodde att den nya routern fått ett spel ordentligt.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Lasse sa:

Det finns ett otal varianter på hur du kommer åt din profilux. 1 - via den inbyggda menyn och den lilla displayen. Där kommer du åt en hel del men inte allt. Via touch - den känner jag inte till. Via en server - klient applikation (Ghl kontrollcenter) som går via nätverket (TCPIP) eller USB Där når du 99 % av funktionerna. Via den inbygda web servern och nätverket - där är övervakning och lite styrning men inga konfigurationer. Via MY GHL som är en molntjänst byggd på webbservern. Jag har mina olika installationer uppkopplade på olika nätverk och kör distansarbetet via Team Viewer och GHL Kontrollcenter

 

MVH Lasse

 

Tack för svar.

Du skrev att via den inbyggda webservern och nätverket var det övervakning och lite styrning men inga konfigurationer. Var gör man konfigurationerna i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller är det jag som läser för snabbt igen.

 

GHL kontrollcenter är en serverfunktion som bara nås genom nätverket som enheten är kopplad till? Det vill säga man kommer åt konfigurationerna när man sitter på samma nätverk som profiluxen eller är kopplad rakt mot den med en usb. Det är den kontakten som har mest möjligheter (därför du kör team viewer och kontrollcenter istället för MYGHL?)

Web servern är till för extern kommunikation när man befinner sig utanför det lokala nätverket. Alltså när man använder sig av remote kontroll av profiluxen för att kunna övervaka de olika enheterna som den styr?

MYGHL är nästan detsamma som webbservern men via ett enklare användargränssnitt? Hemsida?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, Dimorb sa:

Eller är det jag som läser för snabbt igen.

 

GHL kontrollcenter är en serverfunktion som bara nås genom nätverket som enheten är kopplad till? Det vill säga man kommer åt konfigurationerna när man sitter på samma nätverk som profiluxen eller är kopplad rakt mot den med en usb. Det är den kontakten som har mest möjligheter (därför du kör team viewer och kontrollcenter istället för MYGHL?)

Web servern är till för extern kommunikation när man befinner sig utanför det lokala nätverket. Alltså när man använder sig av remote kontroll av profiluxen för att kunna övervaka de olika enheterna som den styr?

MYGHL är nästan detsamma som webbservern men via ett enklare användargränssnitt? Hemsida?

 

 

Det stämmer. I Control Center kan du göra i stort sett allt - ja - egentligen allt. I Control Center kan du inte direkt kalibrera sensorer och skapa virtuella prober. Men control Center är utrustad med en funktion som gör att man kan köra det manuella interfacet (det man annars kör direkt på datorn) virtuellt. Så - kontentan är att med hjälp av den klienten kan man göra allt. MyGHL är nog gjord med tanke på alla de som inte kan ha access till Profiluxen genom sin router. Det är inte alla som vet hur man gör Port Forwarding och som inte har ngn typ av fast publik IP adress. Bäst fungerar Web Servern i det lokala nätverket och det finns en anledning att använda den. Man får direktaccess till sina grafer i realtid

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte på vilken form av kommunikationskanaler som finns mellan enheterna. Vilka kopplingar använder man för att få kontakt med enheterna i systemet och hur kontaktar enheterna varandra.. trådlöst?, med kabel och i så fall vilken form av kontakter? Stabilitet? Hur styr man enheten osv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Kexxet sa:

Apexenheterna pratar med varandra genom en egen typ av usbkabel.

Du styr allt smidigast genom ett webbgränssnitt (datorn/plattan/mobilen)

 

En helt annan sort än den som är mellan Profilux-enheterna?

För mellan profilux enheterna kan man använda en helt vanlig ethernetkabel så det blir aldrig problem med att få tag i kablar i passande längd. Kräver Apex att man handlar specialkablar?

@Lasse Vet du om man kan använda wifi kopplingen som finns på GHL doser 2 som accesspunkt för att ge profiluxen tillgång till internet? Ytterligare.. kan man använda temperaturproben som är till GHL doser 2 för att t.ex. styra fläktar genom GHL kontrollen för fläkten breeze? Eller den är bara till för att läsa av och man kan inte göra något med mätvärder från den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tyvärr inte jobbat med GHL doser 2 så jag vet inte om den kan jobba ihop med profiluxen vad gäller temperaturmätaren. Vet ej heller om det går att acsessa profiluxen genom Dosern. Men tror inte det går.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, Dimorb sa:

ok. Får se när det kopplas in.

 

@Lasse eller vem som helst med Profilux.. finns det matare som kan styras genom profiluxen? Så som Apex har till sin?

 

Vad menar du med mätare? Om du använder PAB systemet kan du få strömförbrukningen på de enskilda inkopplade prylarna (i ampere)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns möjlighet att koppla in motordrivna matare och använda en kombination av timer och tidkanaler för att mata en viss tid under vissa perioder.

Med de vanliga power barens är man dock begränsad till att använda sådana som kräver 230 V (eller har egen transformator eller att man använder ett relä i mellan). Med Power Hubben kan man styra apparater med valbar spänning.

 

Jag använder 24 V AC motorer till matautomaterna på fiskodlingen och var och en av dem styrs av en kanal på en power hubb. Kanalen är programmerad till att mata cykliskt. Den matar x sekunder, väntar x sekunder och sedan upprepas cykel. Exempelvis en automat matar i 45 sekunder var tionde minut. Men det är inte så bra att de matar när ljuset är släkt så den är villkorad till att bara utföra dessa cykler när tidkanalen för ljuset är på. Du kan själv välja om du vill ha det cykliskt (bra när det är många dagliga matningar men det kräver att du villkorar det ytterligare) eller om du vill mata x sekunder vid givna klockslag. Skulle tro att du kan använda Apex automat även till Profiluxen - beror lite på om den har egen intelligens eller inte

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Powerhub 6D PAB

Är roligt bra om man vill styra lite mer än bara av/på för 240V som dom vanliga Powerbar gör som Lasse skriver så tar den ipp till 12A per kanal och från 0-240v separerade kanaler IMG_9375.PNG.4ae864e743c826c3035fb129ee8

Kolla in på https://www.aquariumcomputer.com/products/profilux-accessories/powerbars/

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...