Gå till innehåll

Innerdiameter på PVC-detaljer för limning.


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Sitter här och försöker klura ut hur jag ska göra med mitt projekt, och jag TROR jag har en bra plan.

Men jag behöver innerdiametern på en 20/25 tankgenomföring, och innerdiametern på 20mm rör.

 

Om någon är intresserad så tänker jag försöka köra både häverten, och det öppna röret genom samma genomföring... För en väldigt kompakt, i karet "Herbie" med låg kapacitet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innerdiametern på ett 20 mm rör varierar med tryckklassen

PN 16 brukar ha en godstjocklek på 20 mm rör på ca 1,5 mm -> innerdiameter på 17 mm, PN 10 vet jag inte men kan vara 1 mm -> 18 mm innerdiameter

 

Ytterdiametern på gängsidan (den som går igenom glaset) vad gäller genomföring varierar en del med hänsyn till tillverkaren.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, stigigemla sa:

En 20/25 mm genomföring är 20 mm inuti och 25 utanpå.

Fast det stämmer inte, åtminstone inte på de jag haft tag i. De är 20 i sätet för limning, men något smalare i resten av genomföringen. Frågan är hur mycket, men jag misstänker att de fortfarande är grövre än själva röret man limmar i sätet. Fast eftersom det är ganska viktigt att man kan hantera flödet, och jag helst vill slippa handla flera gånger, så ville jag fråga, för att vara säker.

 

6 timmar sedan, Lasse sa:

Innerdiametern på ett 20 mm rör varierar med tryckklassen

PN 16 brukar ha en godstjocklek på 20 mm rör på ca 1,5 mm -> innerdiameter på 17 mm, PN 10 vet jag inte men kan vara 1 mm -> 18 mm innerdiameter

 

Ytterdiametern på gängsidan (den som går igenom glaset) vad gäller genomföring varierar en del med hänsyn till tillverkaren.

 

MVH Lasse

Verkar rimligt att det styrs av tryck-klassen. Tyskarna säljer rör för 10 bar ([url=http://www.aquaristic.net/index_en/index.html]Aquaristic.net[/url] och det verkar vara därifrån det blir till att handla, I Sverige har det inte hänt mycket på 9 år. (Då jag skapade min förra PVC tråd... Det känns som om det var längesedan, men det visar att tiden går, om inget annat.) Jag ska prova och dra iväg ett mail till Bioted, men de listar inga 10mm's grejer alls, och att få dem till att ta hem 1-4 av olika bitar, är nog inte kostnadseffektivt.

 

Men om jag utgår från 1.5mm godstjocklek, bara för att, så får jag en area på 227m2, ungefär. Drar bort 10mm's rörets area och jag har strax under 150mm2 kvar, "mellan väggarna". 10mm's röret har sen, om jag utgår från 1mm, 50mm2, och kommer vara backuppen. Pumpen klarar strax över 400l/h, utan lyfthöjd, och ska lyfta drygt en halvmeter, och kommer få 10mm's rör att sköta det jobbet med. Så jag "borde" ha massor av överskottskapacitet. Och bara ett rör synligt i den mikroskopiska tanken. Det här kan bli bra.

 

VL, VDL, eller vad de heter, hade väl 25mm på sina 20/25, genomföringar... det vore lagom, men det får bli vad det blir. Burken är inte helt jämn i botten, det är nog mitt största problem. Det ger sig.

 

Tack ska ni ha.

B!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...