Gå till innehåll

Kall båttur i varmt väder 27/7


Rekommenderade inlägg

Nu är det dags för årets första båttur i Lysekils skärgård. Vi hoppas att vädret är strålande den 27 juli när vi med håvar och spänner ger oss i kast med att fånga lite av västkustens flora och fauna. Alla är välkomna som har minsta lilla intresse för saltakvarier. Anmälan sker via meddelande till mig.

Passa på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alla på en gång är ni snälla :)

 

Om jag räknar rätt är detta sjätte året som vi kör denna typ av träff. De brukar vara väldigt uppskattade av dem som följer med ut. För att du inte ska känna dig osäker vad som väntar, så träffas vi i Lysekil och stuvar båten. Det är en motorbåt på 5,5 meter och tar runt 6-8 personer som mest.

Vi åker till en lämplig ö med tanke på väder och framför allt vind och lastar ur alla håvar och spänner. Sen har vi det trevligt och försöker fånga några av skageraks spännande djur. Kaptenen bjuder på en enkel lunch. Solen skiner förhoppningsvis och Bohuslän visar sitt vackraste ansikte.

När vi är nöjda åker vi iväg och drar upp några kräftburar från ca 50 meters djup som jag hoppas att jag hunnit "sjösätta" innan. Har vi tur kan det finnas både kräftor och annat spännande. Naturligtvis vittjar vi även mina experimentbackar.

 

Visst låter detta kul? Det enda du behöver ta med är lämpliga kläder, fika och ett glatt humör!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är synd att inga fler anmälde sig för eventet blev riktigt bra!

 

Vi hade tur med vädret då vi slapp regn och hade ganska gott om solsken även om det var lite blåsigt. Det var otroligt klart i vattnet med vilket gav en otroligt fin upplevelse när man klättra upp på holmen och titta ner över undervattenslagunerna med sina vackra gröna tångskogar med fiskarna som simma aktivt och befolka den. Man kände att dagen skulle bli bra redan när jag klev upp på bryggan för att gå på båten och redan där bli nöjd och glad av att se hur djurlivet i hamnen såg ut.

 

God mat, kul båttur och ganska stor fiskelycka! Inte så mycket fiskar den här gången men hitta mängder med räkor, krabbor, snäckor, musslor och lite ostron. En toppendag, som vanligt när det gäller dessa tillfällen. Tyvärr blev kameran kvar med sambon och jag själv glömde ta bilder helt... Men det kommer nog något ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu var det dags igen! Om nån administratör ser detta kanske det går att ändra rubriken till: "Kall båttur i varmt väder"

 

På onsdag 17/8 drar vi ut till sjöss igen! Vi startar i Lysekil tidigt på förmiddagen för att hinna med allt vi vill göra. Så ta med dig en håv och spann eller inget alls. Alla är välkomna som vill se vuxna gubbar stå med näsan i vattnet... Det räcker att du har en liten längtan att kanske nån gång i framtiden starta ett litet kallt nano.

 

Anmäl dig mer än gärna här i tråden eller via pm till mig.

 

WP_20160725_15_42_06_Pro_jpg_748b4c2f8d678600633d3f03e2afc308.jpg

Ändrat av Slanten
Glömde nämna var vi är
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, inte ens moddarna tittar på denna tråden. Nåväl, jag fortsätter slå ett slag för träffen nu på onsdag 17/8, det kanske finns nån som fortfarande har semester och inget att göra. 

Tog en sväng till ön vi antagligen kommer att göra ett strandhugg på. Där finns ett stort hällkar på västsidan och tack vare stormen som var förra veckan är den antagligen välfylld med mycket skoj. Man kan ana hällkaret bakom bränningarna.

WP_20160814_14_24_28_Pro.jpg

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Passar på att tacka alla deltagare för trevligt sällskap! Vi hade verkligen tur med vädret, härligt strålande sol nästan hela dagen och skön temperatur.

 

Första anhalten på Kornö kalv blev lyckad med ett stort hällkar med fräscht vatten och många olika fiskar. Bland annat en står ål på knappa metern, som visade sig en lite stund och tittade upp på exalterade akvarister. Den simmade vidare in bland stenarna och behagade inte visa sig mer.

 

Efter en lång dag på ön åkte vi och drog upp en ålryssja som skulle vara full med olika läppfiskar, men inte en enda hade hittat in. Nåja, vidare till tre kräftburar som legat några dagar på 50 meters djup. Dessa var fulla med diverse krabbor: maskeringskrabba, simkrabba och vanlig strandkrabba. Men nån kräfta hade inte letat sig in denna gång.

Bygert hade satt ut ett antal mjärdar på olika ställen och dessa var fulla med en massa godis.

 

Innan vi lade till i hemmahamnen passade vi på att dra upp en experimentback.

 

WP_20160817_09_28_53_Pro.jpg

WP_20160817_10_45_00_Pro.jpg

WP_20160817_11_53_30_Pro.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite sent att svara men det händer mycket annat...  Iaf, jo det blev riktigt trevligt, många spännande djur med hem. Beställning på bra väder fungerade ypperligt också. Vad ålen gäller så visade den sig inte för mig när vi var ute, detta tyckte den var lite fegt så den hoppade ur hällkaret och simmade in i min mjärde i hamnen dan efter i stället. Ingen dålig pjäs och nu vet jag vad man menar med hal som en ål, det var ingen lek att få den ur mjärden inte. Och den hamnade åter i sjön, ålar får man inte behålla.
 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...