Gå till innehåll

Lyssna på användarna - Ledningsfråga


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Känner igen mig i flera av teds kommentarer.

När det gäller Jonas och Lasses (och kanske några fler ) lite längre och utförligare inlägg så läser jag dem ofta men skriver inget eftersom det känns lite dumt att bara skicka in en mening eller två i de trådarna. Brukar belöna dem med en gillatumme dock. Men kanske ska skriva något även om det är kort i fortsättningen..

Sen tror jag det är viktigt att korta frågor får snabba svar från de lite mer erfarna. Om man inte orkar skriva ett långt och utförligt så kan man ju skriva ett kort. Snabba svar här gör att man kanske stannar på forumet och utvecklas här istället för att gå över till den mörka sidan på Facebook.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Perk sa:

Känner igen mig i flera av teds kommentarer.

När det gäller Jonas och Lasses (och kanske några fler ) lite längre och utförligare inlägg så läser jag dem ofta men skriver inget eftersom det känns lite dumt att bara skicka in en mening eller två i de trådarna. Brukar belöna dem med en gillatumme dock. Men kanske ska skriva något även om det är kort i fortsättningen..

Sen tror jag det är viktigt att korta frågor får snabba svar från de lite mer erfarna. Om man inte orkar skriva ett långt och utförligt så kan man ju skriva ett kort. Snabba svar här gör att man kanske stannar på forumet och utvecklas här istället för att gå över till den mörka sidan på Facebook.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Hej på er alla :)

 

Håller med i stora drag ovan och föregående

Är också här och läser varje dag men loggar inte in så offta.

Håller med om att det nya gränssnitten är/var rörigt tog tid

att smälta och bli nästan vän med.

Som sagts tidigare de som jobbar med denna sida och lägger ner sin fritid

skall ha all cred för det helt klart :triumphant:

Har inte sån där FB eller annat vad det nu heter :)

 

MVH-En Gubbe från Götet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Ouscazz sa:

 

Om det nu beror på detta.. ska vi jobba åt andra hållet i tron att vi kan omvända de som vill ha en lättare typ av diskussion?

Jag personligen är inte alls intresserad av djupa diskussioner gällande mina hobbys, jag får nog av sånt på jobbet. Jag läser sällan/aldrig trådar där saker analyseras i sina minsta beståndsdelar, jag är helt enkelt inte intresserad och tycker bara att det blir jobbigt. All respekt för er som gillar det och jag beundrar verkligen er entusiasm. Men, det finns en värld utanför denna typ av forumaktivitet och jag tror att de allra flesta befinner sig på "utsidan".

Var fågel får kvittra  efter sin egen näbb, och just på SG finns den möjligheten dvs alla nivåer och typer av diskussioner skall finnas, såväl för dig som inte vill dyka på djupet, samt för de som vill. På fb finns risk för en polarisering åt enbart det ytliga hållet.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Lasse sa:

Du Genne - var inte rädd att svara fel - jag kommer att rätta dig direkt med en syrlig kommentar :) Skämt å sido - det är många inlägg här som inte stämmer med mina erfarenheter och det florerar en och annan myt som jag inte håller med om utifrån min horisont. Jag försöker dock hela tiden att inte säga - du har fel men i stället argumentera för det jag tycker med så mycket underlag och frågetecken som möjligt. Vi har alla olika erfarenheter - oftast knutna till ett eller två akvarier. Vad jag lärt mig under alla år är att man absolut inte kan kopiera erfarenheterna från ett akvarium till ett annat - inte ens sina egna. Man måste alltid vara öppen för nya infallsvinklar.

 

 

Det var just detta som gjorde att jag slutade skriva på FB samt en kommentar från någon om att han var trött på mitt och Jonas käbbel. Jag tänkte att om det mot förmodan är någon som är intresserad av mina åsikter så får de väl gå till SG då - istället för att jag skall fortsätta att slänga pärlor till svin

 

Dessutom så på samma sätt som du har jag en tråd om mitt nya projekt som ibland tenderar till att bli en monolog även om jag försöker slänga in braständare då och då.

 

Jag var ganska mycket emot det här med gillaknappen men kanske Strikt har rätt - man kan använda den när man inte orkar skriva något svar.

 

MVH Lasse

Gilla-knappen är bra tycker jag så länge den inte används istället för att skriva ett svar. Ibland blir till o med jag mållös;_)...o då räcker det med ett gillande.

 

Lasse, jag gillar vårt käbbel o det gör nog du med;_)...uppskattar våra diskussioner,  du lär mig nytt ibland (som detta med svavelvätes fosfatfrisättande egenskap med flera saker), och kanske jag nån gång har fått även dig att tänka om (fast de vetitusan;_))...

ser fram emot nya diskussioner på  alla plan:-)

 

/Jonas

 

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Ted Camenius sa:

Ny gränssittet känns rörigt, svårnavigerat

Knepigt att söka

Köp & sälj är svårt att få fram (måste vara inloggad?)

Känns väldigt flashigt, vill hellre ha lättöverskådligt (läs) klassiska forumutseendet tex reefcentral, reef2reef mm

PM funktionen har blivit krångligare

 

Vill man inte ha SGs tema kan man ställa om det till standardtemat. Det gör man längst ner på sidan under Tema.

sg tema_val.png

 

För att se Köp och sälj måste man vara registrerad på SG och inloggad precis som man måste vara på FB för att kunna läsa i olika grupper.

 

Jag upplever PM funktionen som mycket bättre så berätta gärna vad som är krångligare så kan vi kanske hjälpa dig.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan väl skriva varför jag inte är så aktiv här. Jag har inte så mycket att säga. Läser mycket och är mycket förtjust i Jonas och Lasses diskutioner då man lär sig mycket från dom. Dock så har jag för lite kunskap för att kunna tillföra någonting vettigt till diskutionerna, men dom är mycket uppskattade från min sida.

Jag änvänder sällan forumet på internet så jag tycker att forumsidor i allmänhet är förvirrande (till och med flashback) dessutom så använder jag mest telefonen i allmänhet. Därför använder jag tapatalk mycket och där upplever jag mycket sällan problem.

Ni gör ett mycket bra jobb som driver sidan och ska ha mycket cred för allt arbete ni lägger ned.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tråd.

Ja skriver mindre o mindre för att min känsla är att ingen läser.

Det behövs inga återkopplingar, men besöksräknaren som tidigare fanns är borta.

När den fanns så räckte den för att man skulle få ett kvitto på att en eller annan faktiskt var inne och kikade på inlägget. Man skrev liksom inte helt i tomme. 

 

Går det att få tillbaka räknaren?

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har hängt här under många år och kollar forumet flera gånger dagligen men skriver inte så värst ofta... Jag använder tapatalk, så forumupplägget har jag inte märkt någon ändring av....

Jag gillar projekt-trådarna och beskrivningarna av karen, men skulle kanske skriva lite oftare så att det inte blir för mycket monolog i trådarna.... För visst kan vi alla bidra till ett levande forum! Sen brukar ju både intresse och forumaktivitet gå ner under sommaren, även om det nästan kan vara tvärtom för mig :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom med här på SG tror jag precis efter uppdateringen i höstas. Jag hänger även på FBs saltvattenssidor ( inte alla men några). Min upplevelse är att jag snickelisnackar och är typ social på FB forumen, men jag går in här och lusläser när jag vill veta nåt mer detaljerat.

 

Jag har lärt mig jättemycket genom att läsa här inne på SG. Det enda är väl att sökfuntionen kanske inte är så optimal.

 

Men jag är inne och läser ibland flera ggr i veckan men allra minst en till två gånger i månaden, lite beroende på hur mycket extra tid jag har att sitta på nätet och uggla. ( Eller man kanske ska skriva sitta i "pölen och plurra" när det gäller akvaristik på internet? ).

 

Jag behöver sällan fråga om nåt eftersom det mesta redan är frågat om om man kollar runt lite i trådarna, och eftersom jag är ganska så nybörjare ( startade upp mitt första kar i slutet av novemnber 2015) så är jag inte kunnig nog att komma med kommentarer som verkligen tillför nåt i de mer avancerade diskussionerna.

 

Men i varje fall, jag uppskattar jättemycket alla som skriver här och allt både klokt och skojigt som skrivs.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett problem med forum i allmänhet är att det flesta problem har det redan svarats på. Så det brukar kunna vara att någon ställer en fråga och svaret blir använd sökfunktionen. Så till slut är det inget kvar att fråga. Utan då är det mer dagbokstrådar.

 

Sen tror jag att det är för många att man som icke expert inte har något att tillföra då det finns många som kan mycket mer.

 

Sen angående sökningen så kan man använda Google. Genom att skriva i sökrutan. Site:saltvattensguiden.se sökord

Då söker Google bara på saltvattensguiden. Man kan kanske lägga till en ruta som använder denna sökning istället.

Ändrat av redina
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, stigigemla sa:

Problemet är att man länkar till akvariestorlek via sökfunktionen och då funkar det inte.

Om man bara går in i forumet och scrollar ned till tråden finns statistiken med.

Där ser man

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att sökfunktionen inte är optimal. Själv brukar jag använda Google för mer avancerade sökningar. För de som inte vet så kan man välja sajt att söka på i Google genom att skriva  site:www.saltvattensguiden.se och sedan fylla på med sökord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen tycker jag att det är ofta som frågor blir obesvarade. Jag upplever att vid enkla frågor så får man snabbare bra svar på FB. Sen är det ju så att även om en fråga besvarats för X år sen så är det inte säkert att svaret fortfarande är korrekt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag personligen har inte använt saltvattensguiden så mycket, läst en del men förut tittade jag en del på annonserna då jag letade akvarium. Nångång just då uppdaterades det och man var tvungen att logga in. Kommer ihåg att jag höll på att få psykbryt när jag inte hittade annonserna när jag tittat på det någon dag innan haha. Det var väldigt nära att jag bojkottade sidan helt men jag gav vika efter några veckor då utbudet på begagnade akvarium är begränsat. Nåja, här tror jag att en del medlemmar försvann.

 

Men det är en allmän trend att forum med specialinriktningar dalar medan facebook vinner mark. Se på zoopet tex, eller bilstereoforum för att ta ett annat exempel. Det som lockar med facebook (som jag delvis själv kan känna) är att det är så lätt att slänga ut en snabb fråga och få svar snabbt. Det är så tillgängligt på något vis. Sen tror jag många tycker det är kul att slänga upp en bild att de är på Zoo och ser någon häftig fisk och få några snabba ryggdunkningar, istället för att logga in här och skapa en ny tråd. Ställer man sina snabba frågor någon annanstans tror jag att man stillar sitt begär och använder forum mer när det krävs invecklade svar eller för att uppdatera sitt projekt. Inkörsporten till forumet försvinner lite grann känner jag.

 

Ett forum som bryter trenden är rovfisk.se, där medlemmarna växer. En stor skillnad jag har märkt är sedan man gjorde det lättare att registrera sig med hjälp av inloggningen till facebook, samtidigt som motsvarande facebookgrupp kräver att admin godkänner ens inlägg vilket gör att det oftast tar ett par timmar innan det blir offentligt och då får man svar mycket snabbare på forumet istället.

 

En sak som jag tycker behöver förbättras på forumet är att många länkar jag trycker på när jag är inne på SG som går vidare till en annan tråd här på sidan, men länken fungerar inte så man hamnar bara på startsidan, mycket irriterande. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En sak som skulle kunna göras är att i rutan "Senaste inläggen" ha en knapp längst ner för "Visa nästa fem inlägg". Ibland är det hög omsättning på inläggen och då försvinner det ur listan rätt fort. Man kan för all del lägga in en spärr så typ bara de 25 senaste går att få fram på så sätt, men att bara se fem stycken tycker jag är lite lite ibland...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-07-26 at 18:10, peterj66 sa:

Håller med om att sökfunktionen inte är optimal. Själv brukar jag använda Google för mer avancerade sökningar. För de som inte vet så kan man välja sajt att söka på i Google genom att skriva  site:www.saltvattensguiden.se och sedan fylla på med sökord.

 

Finns en färdig sån sökruta på startsidan :dance:

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...