Gå till innehåll

40 eller 50 mm rör?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Beror på hur mycket flöde du ska ha men 40mm låter mycket ändå

Du kör ju bara häverten å lite med andra röret. 40mm hävert drar en mAssa vatten ner när jag hade ett å körde den på Max pumpen å tog då 8000l utan problem. Hade från digital flödesmätare å kunde seflödet

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 32 mm på både hävertröret och nödröret/justeriungsröret. Jag kan utan problem köra Jebao DCT 4000 l på fullt (4000 l i timmen) på hävertröret enbart - och då är det inte fullt öppet. Jag satsade på en membranventil (dyra). Att tänka på är returröret. Skall du använda Jebaos pumpar så tänk på att de är rätt känsliga för mottryck - jag valde faktiskt 32 mm på returröret också - det har fungerat bra. Titta på min tråd hur jag gjort.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gate Valve är en lösning liknande en slussport - slussventil eller knivventil. Det är klart bättre än kulventil men membranventilen klarar finare inställning. Det finns PVC knivventiler här på dambutiken. Du kan sätta in en bussning 50 till 40 om du kör 40 rör. Membranventil kan du få tag på här hos JL akvarium De stänger med ett membra (som namnet antyder :))

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kulventilerna är inte gjorda för att vara halvöppna. Efter en viss tid - beroende på kvaliteten av kulventilerna kan de börja läcka i axeltätningen (en o-ring som sitter under vredet. De är gjorda för öppet eller stängt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med kulventil och har inte haft några problem att ställa in. Först grovinställning sen en eller två finjusteringar efter ett tag.

Skickat via Tapatalk

Det funkar absolut med vanlig ventil men du har troligtvis hundra gånger bättre noggrannhet i inställningarna med membran. Det är iaf vad jag upplevt, har haft båda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är nog sant att de är tänkta att antingen vara öppna eller stängda. Men är nog fler än jag som använder dem för att reglera med.

Nu har jag inte sett hur ventilerna ser ut inuti men har svårt att förstå hur axeltätningen skulle påverkas mer i mellanlägena?

Självklart är det bäst att använda membranventil men jag tyckte inte det var värt prisskillnaden.

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt plastkulventiler för reglering halva mitt liv i olika större system. Genomgående är att de som står länge i ett halvöppet läge börjar läcka i axeltätningen förr eller senare. Detta jämfört med ventiler i samma system, samma tillverkare och samma tryck som varit stängda eller helt öppna. trycken har varit från 1 bar och upp mot 2,5 bar. Frågade en som har stor erfarenhet av just de här ventilerna och fick svaret att det är ett vanligt problem - i alla fall med de billigare varianterna. De dyrare (GF och liknande) håller lite längre under samma förutsättningar.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske beror på hur väldimensionerat röret är. Jag behöver knappt strypa det alls. I mitt fall var det mer tur än skicklighet men det finns ju formler för att räkna ut flödet i en viss diameter på rör av en viss längd.

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...