Gå till innehåll

Osmolator i ett RSM130


Magnus Johannesson

Rekommenderade inlägg

Hej.

 

Säkerligen finns svaret i någon gammal tråd. Men vad vore ett forum utan nya trådstarter :)

 

Jag har ett RSM 130 helt i original som ej är uppstartat ännu. Det har alltså hela huven kvar.   Nu köpte jag en Tunze 3155 Osmolator . Är det någon som har använt en sådan i ett RSM 130. ? Och har ett framgångsrecept på detta?

Min tanke var att sätta vakten till höger om värmaren och påflödet i stort sett rakt på värmaren.  Får jag något bekymmer med detta upplägg? 

RSM130.JPG

Ändrat av Magnus Johannesson
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjer ett varningens finger:)

Jag hade ett RSM 130 tidigare och jag placera min osmolator givare på samma sätt som dig. 

Om du fyller akvariumet och labborerar lite upptäcker du eventuellt att om du täpper till avrinningskammen,(kan ske av att nori fastnar, sniglar eller anemoner sätter sig där, m.m.) så ser du att mindre vatten flödar in i sumpdelen, givaren märker att det är dåligt med vatten och fyller på i sumpendelen vilket senare pumpas ut i visningsdelen. Där det blir för mkt vatten och flödar över. Visst det ska till  en del för att detta ska ske, men med vetskapen om att det kan ske skulle jag inte sova gott.

Har två sätt att lösa det på,

1. Begränsa mängden vatten som kan fyllas på. Här får man prova sig fram hur mycket vatten visningsdelen kan ta, tänk på räkna med allt "sumpvatten". 
Har du locket på kommer det inte dunsta så mycket. jag hade inte lock. då dunsta det ca 3 liter om dagen. så en 10 liters hink räckte 3 dagar= en helg.

2. Lösningen jag valde var att endast använda en returpump från sumpdelen. Jag använde det andra utblåset till att göra ett "nödrör".
Ta en 90 grader böj rakt upp mot ytan från hålet i visningsdelen,kapa röret till den maxhöjd du tycker vatten ska kunna vara i visningsdelen. Då kommer vattnet rinna tillbaka genom nödröret till sumpdelen när när det överstiger nivån man satt.

 

Hoppas du förstår mina beskrivningar, :) lycka till

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEj. Tack för era svar.

 

Jag förstår lite kanske oron med att få ett överfyll i karet. Men ska man vara helt säker så får man kanske helt låta bli.

 

Om vi utgår ifrån att jag varje dag håller rätt flöde genom överrinngen och att det funkar som det ska.  Kan jag då ha sensorn i det facket? och påfyllnadsvattnet in i samma fack?  Är det samma nivå i hela sumpdelen ?  Nån sa att den ska sitta i sista facket ihop med returpumparna. Men där får den ju inte plats utan att ta bort pumparna?

 

Går säkert at lösa sjölv när karet väl fyllts med vatten-- men om nån har gjort samma lösning i samma kar med bibhållen funktion under längre tid så kan jag ju lika gärna få dit allt innan vatten åker i.   Jag vill helst låta karet vara helt i original och inte modda det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...