Gå till innehåll

Finns det fler kalla akvarister i Sverige??


Rekommenderade inlägg

Finns det fler ute i Sveriges avlånga land som håller på med inhemska saltvattensakvarier? Det hade varit kul att få kontakt och dryfta våra problem och glädjeämnen. Kanske huserar ni på Facebook eller andra sociala media. Nån som känner nån som känner en som har akvarie?

 

Jag har hållit på i några år nu och blir mer och mer förvånad över att inte fler folk ger sig hän i denna fascinerande hobby. Fast det kanske puttrar massor med akvarier i stugorna utan att de annonserar det här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Finns det fler ute i Sveriges avlånga land som håller på med kalla saltvattensakvarier? Det hade varit kul att få kontakt och dryfta våra problem och glädjeämnen. Kanske huserar ni på Facebook eller andra sociala media. Nån som känner nån som känner en som har akvarie?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-05-22 at 20:48, Keller sa:

Well, jag hade jättegärna hållit på med det men bor i fel del av landet. Hoppas att du kan trigga fram lite intresse hos andra dock. Det är intressant att läsa trådarna. =)

Nja, om jag fattar rätt om var du bor så har du mycket närmare till havet än vad jag har. Visserligen den där lite tråkiga utsötade varianten där det inte finns lika mycket spännande djur men visst kan man hitta kul saker där också. Det går ju också att åka till västkusten, visst, det är inte helt enkelt men visst går det att ha kallt salt på distans, kan jag så kan fler. Och för övrigt, kalla akvarister skrev ju Jonas efter. Abborrar är faktiskt riktigt snygga fiskar som är väldigt trevliga i akvarium. Det kan man ha även om havet är långt bort.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gjelder det bare Sverige, eller kan du ta med nabolandet også?
Jeg bor i Mandal, lengst syd i Norge, og har akkurat satt opp et kaldt saltvannsakvarie på 200liter ette en pause på veldig mange år!
Karret ble fylt med vann i går, og de første innbyggerne fulgte etter i dag!

Karret er definitivt på eksperimentstadiet!

IMG_8392.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visserligen skrev Jonas om kalla akvarister i Sverige men detaljer som nån gräns struntar vi i, klart du är välkommen! Går säkert bra med danskar, finnar eller vad som helst också, är det kallt så är det bra.

 

Men nu får du ju berätta mer värderade nabo. Akvariet självklart, vad är det i det och vad har du för teknik? Men det här med Mandal var också lite intressant. Ser ju onekligen ut att vara så långt i syd man kommer i Norge. Hur ser det ut där, klimat, havsmiljö, tja i största allmänhet?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

Akvariet er et Juvel Lido 200 som jeg har fjernet den innvendige filterboksen, limt på en ekstraruter på fronten, og borret to hull i bakveggen til en overrenningsboks.

Jeg er så gammeldags at jeg tror at bunnfilter er bra, og hadde i utgangspunktet tenkt å drive både bunnfilteret og kjøleslyngen med luftheiser for ikke å drepe plankton i pumpene. Det gav dessverre mye mere luftbobler i vannet en jeg kunne huske fra mitt tidligere akvarie, og når pumpen fra Juvelfilteret passet rett ned i stigerørene fra bunnfilteret ble det å kjøpe en ekstra pumpe og drive bunnfilteret med to Juvelpumper.
Kjølingen er en slangekveil ned i en fryseboks i kjelleren. Der klarte ikke en luftheis å løfte nok vann over kanten av akvariet, så den drives av en Ehaim 2100 pumpe.

Kjølingen klarer nå uten noen ekstra isolasjon og med utetemperatur på 26 grader å holde karret på 15 grader.

Belysningen er foreløbig Juvelledlampen, men den skal byttes i en kraftigere ledlampe ( Coral Box Moon Led, Fluval Sea Marine & Reef LED 3.0, eller ?????) så snart jeg klarer å bestemme meg! Jeg vil ha noe som kan ha natt og dagveksling og god mulighet til å regulere fargen! (gjerne med en App)

Planen videre er å koble til et refugium og et algerfilter, så får jeg se om det holder eller om det må mer teknikk til!
Jeg bor 10 minutter fra godt havvann, så om jeg må bytte litt vann er ikke det noen stor sak!

Sydspissen av Norge har jo bit av golfstrømmen som nabo, så det er åpen vann hele året!

Nå må jeg ut å lage meg litt fangstredskap, så stopper her.

{;-)

Totto

IMG_8397.JPG.1da3b7d17232b679b18515be362612c5.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

Akvariet er et Juvel Lido 200 som jeg har fjernet den innvendige filterboksen, limt på en ekstraruter på fronten, og borret to hull i bakveggen til en overrenningsboks.

Jeg er så gammeldags at jeg tror at bunnfilter er bra, og hadde i utgangspunktet tenkt å drive både bunnfilteret og kjøleslyngen med luftheiser for ikke å drepe plankton i pumpene. Det gav dessverre mye mere luftbobler i vannet en jeg kunne huske fra mitt tidligere akvarie, og når pumpen fra Juvelfilteret passet rett ned i stigerørene fra bunnfilteret ble det å kjøpe en ekstra pumpe og drive bunnfilteret med to Juvelpumper.
Kjølingen er en slangekveil ned i en fryseboks i kjelleren. Der klarte ikke en luftheis å løfte nok vann over kanten av akvariet, så den drives av en Ehaim 2100 pumpe.

Kjølingen klarer nå uten noen ekstra isolasjon og med utetemperatur på 26 grader å holde karret på 15 grader.

Belysningen er foreløbig Juvelledlampen, men den skal byttes i en kraftigere ledlampe ( Coral Box Moon Led, Fluval Sea Marine & Reef LED 3.0, eller ?????) så snart jeg klarer å bestemme meg! Jeg vil ha noe som kan ha natt og dagveksling og god mulighet til å regulere fargen! (gjerne med en App)

Planen videre er å koble til et refugium og et algerfilter, så får jeg se om det holder eller om det må mer teknikk til!
Jeg bor 10 minutter fra godt havvann, så om jeg må bytte litt vann er ikke det noen stor sak!

Sydspissen av Norge har jo bit av golfstrømmen som nabo, så det er åpen vann hele året!

Nå må jeg ut å lage meg litt fangstredskap, så stopper her.

{;-)

Totto
Jeg flytter nå dette over i Mitt akvarium

IMG_8397.JPG.1da3b7d17232b679b18515be362612c5.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ganska mycket ljus på ditt akvarie Jonas, en fluval aquasky är lite klent kanske. Men det beror på vad man vill ska växa :-) Skulle man smälla upp tre stycken Aquasky på ett Lido 200 skulle det nog bli rätt mycket ljus dock! Det klarar man sig nog rätt bra på.

 

Akvariet ser ju kanon ut annars! Bra med småfisk och räkor! Lyxigt med så nära till havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Takk for hyggelige kommentarer!

Det er fint så lenge jeg klarer å holde meg til små fisk, så ikke det er opplagt at alt nytt jeg slipper oppi havner nederst på næringskjeden!

"Ebaytomten" har puttet to Aquasky i sekken og er på vei til Mandal!

Jeg planlegger å lage er refugiumkar på 50 liter ved siden av Lidoen og da
blir det plass til 2 stk 27w 91 cm Fluval Aquasky 2.0 LED Bluetooth så da får jeg se om det kan holde!

Akvariene står inne i veggen så det er bare frontglassene som synes!
{;-)
Totto

"nära havet vill jag bo"

Ändrat av Totto Eide
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...