Gå till innehåll

Vidofners Man-Cave-Rev


Vidofner

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

Ok, nu drog jag fram systemkameran så att jag kunde få en mer korrekt färg på den nya favoriten. Den på bilden ovan blev alldeles för grön på mobilkameran.

Kunde självklart inte hålla mig från att ta lite fler bilder.

 

36573489332_f31037389c_c.jpg

35933842463_81cfd2184d_c.jpg

36347235350_16c8cc73b0_c.jpg

36603991671_1e09585ed9_c.jpg

35933848883_abdabd21f4_c.jpg

36603973681_6da9657676_c.jpg

35933855303_fce6b70e1c_c.jpg

36603977281_ee2bdd8b38_c.jpg

36743300515_0aac187967_c.jpg

36743302405_557db1df41_c.jpg

36743304345_71c7e824c5_c.jpg

36603987331_3398e39738_c.jpg

36603988651_deff3a635e_c.jpg

Denna börjar växa för tätt. Får nog flytta den till lugnare flöde

36603990061_1b67fb3543_c.jpg

Fråga mig inte varför denna vart sämre bildkvalité än de andra

36603990801_312dfa4ae8_c.jpg

 

 

  • Gilla 14
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

För ett par månader sen hände det man inte får klanta sig med. KH dunken gick torr. När jag väl upptäckte det så låg KH på 3.7 dKH samtidigt som slangen för kalciumdoseringen hade hoppat ur doserpumpen så kalcium var nere på 330 ppm.

Gjorde en dosering med KH salt ner i sumpen och trodde det var en ok mängd men det var det verkligen inte. Dagen efter hade jag 7.5 dKH och det tröjde inte länge innan korallerna började dö. 

Framförallt de korallerna som stod väldigt strömt var de som rök först. Drog ner pumparna på väldigt lågt vilket stoppade upp det värsta men skadan var redan skedd. 

Efter detta kom det tonvis med cyano och fraggar började en efter en kasta in handduken.

 

Skulle kunna skylla på att det är stressigt med renovering och småbarn men ska sanningen fram så har man ju alltid tid att hålla koll på en KH dunk så felet är helt och hållet mitt.

Just nu har inte motivationen funnits över huvud taget och jag har även gått i tankarna att lägga ner helt och hållet men denna helg hade vi i föreningen årsträff i Göteborg där vi bland annat gick på Sjöfartsmuseét (tack David aka @Sjöfartsmuseet Akvariet för en jättekul tour) samt besökte lite butiker och snackade om guiden.

Det var precis vad jag behövde för att få lite motivation igen.

 

Tänkte därför att för min egen skulle att jag ska ha en lite to-do lista som jag kan bocka av för att försöka styra upp detta.

 

  • Göra rent rutorna ordentligt och hålla igång det regelbudet
  • Blåsa av cyano där det klumpar sig minst varannan dag
  • Dosera fosfat och nitrat för att testa @jonasroman teori om att det kan få cyanon att stänga av när fotosyntesen blir för mycket.
  • Tömma mitt fraggkar och "purge:a" det med osmos för att få bukt på alla glasrosor som växer där
  • Suga ut det sista av sanden och ersätta med KZ "grus"
  • Skicka in ett tritontest och agera på spårämnen som möjligen är låga. De vanliga värdena är bra just nu men jag tror nog strontium är väldigt lågt
  • Fylla upp akvariet mer. Jag har varit lite för selektiv med vilka koraller jag låter står i displaytanken. Jag har mkt yta att fylla och har flera koraller jag absolut skulle kunna sätta upp som just nu bara står på ett fraggrack.
  • Få till mer vågrörelser med mina gyre så länge det inte låter för mycket
  • Avveckla mitt refugium som ändå står tomt nu
  • Få upp luckor runtom akvariebänken
  • Limma om returröret ner i akvariet då det jag har nu varit "temporärt" för länge

 

Finns säker mer som jag fyller på med efter hand...

  • Gilla 14
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Vidofner sa:

För ett par månader sen hände det man inte får klanta sig med. KH dunken gick torr. När jag väl upptäckte det så låg KH på 3.7 dKH samtidigt som slangen för kalciumdoseringen hade hoppat ur doserpumpen så kalcium var nere på 330 ppm.

Gjorde en dosering med KH salt ner i sumpen och trodde det var en ok mängd men det var det verkligen inte. Dagen efter hade jag 7.5 dKH och det tröjde inte länge innan korallerna började dö. 

Framförallt de korallerna som stod väldigt strömt var de som rök först. Drog ner pumparna på väldigt lågt vilket stoppade upp det värsta men skadan var redan skedd. 

Efter detta kom det tonvis med cyano och fraggar började en efter en kasta in handduken.

 

Skulle kunna skylla på att det är stressigt med renovering och småbarn men ska sanningen fram så har man ju alltid tid att hålla koll på en KH dunk så felet är helt och hållet mitt.

Just nu har inte motivationen funnits över huvud taget och jag har även gått i tankarna att lägga ner helt och hållet men denna helg hade vi i föreningen årsträff i Göteborg där vi bland annat gick på Sjöfartsmuseét (tack David aka @Sjöfartsmuseet Akvariet för en jättekul tour) samt besökte lite butiker och snackade om guiden.

Det var precis vad jag behövde för att få lite motivation igen.

 

Tänkte därför att för min egen skulle att jag ska ha en lite to-do lista som jag kan bocka av för att försöka styra upp detta.

 

  • Göra rent rutorna ordentligt och hålla igång det regelbudet
  • Blåsa av cyano där det klumpar sig minst varannan dag
  • Dosera fosfat och nitrat för att testa @jonasroman teori om att det kan få cyanon att stänga av när fotosyntesen blir för mycket.
  • Tömma mitt fraggkar och "purge:a" det med osmos för att få bukt på alla glasrosor som växer där
  • Suga ut det sista av sanden och ersätta med KZ "grus"
  • Skicka in ett tritontest och agera på spårämnen som möjligen är låga. De vanliga värdena är bra just nu men jag tror nog strontium är väldigt lågt
  • Fylla upp akvariet mer. Jag har varit lite för selektiv med vilka koraller jag låter står i displaytanken. Jag har mkt yta att fylla och har flera koraller jag absolut skulle kunna sätta upp som just nu bara står på ett fraggrack.
  • Få till mer vågrörelser med mina gyre så länge det inte låter för mycket
  • Avveckla mitt refugium som ändå står tomt nu
  • Få upp luckor runtom akvariebänken
  • Limma om returröret ner i akvariet då det jag har nu varit "temporärt" för länge

 

Finns säker mer som jag fyller på med efter hand...

Fin arbetsplan:-) Det kommer gå fint, bolla gärna med oss allt du kan komma på:-)

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick lägga fokus på ett ftx-system som blivit ihopfryst ikväll men hann iaf blanda ny salpetersvätska för att öka nitrat och doserade även brightwell NeoPhos för att höja fosfat.
Sämre doseringsinstruktioner får man leta efter. 1 ml = 1.2 ppm i 1 us gallon.
Alltså...
(liter i systemet) / (liter i en us gallon) = antal gallon
(ppm vid 1 ml dosering per gallon) / (värdet man vill ha) = hur många gallon 1 ml höjer till önskat värde
(antal gallon) / (hur många gallon 1ml höjer till önskat värde) = doseringsmängd

Alltså..

1100 / 3.8 = 290
1.2 / 0.03 = 40
290 / 40 = 7.25 ml

Kunde de inte bara skrivit att 0.5 ml höjer med till 0.02 på 100 L. Hade varit mkt enklare att räkna då

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Cyanon har helt klart minskat med näringstillsättningen dock skulle jag nog inte dubbeldoserat fosfaten för nu är den uppe i 0.09 och vattnet har blivit grumligt. Gissar på att det är nån algtillväxt det handlar om. 

Fraggarna är tillbaka i fraggkaret och de mesta rullar på. Fick en försenad leverans av lysrör nyligen. DHL krånglar som vanligt och kunde inte lämna ut paketet till ett serviceställe för att det var 1cm för långt. Really? :P

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...