Gå till innehåll

Nitrat/fosfat


DennisL

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har haft mitt kar igång nu några månader och det funkar hyffsat, förutom en del cyano som börjar försvinna. Nu ska jag sätta i några montipora fraggar. Min fråga gäller nitrat, när jag mäter nitrat så visar den alltid noll, och detta är ju inte särskilt bra för korallerna. Hur får man upp nitrat utan att fosfaten också sticker iväg. Vid mätning av fosfat så ligger den mellan 0 och 0,04, har varit så nu i ett par månader. Ska jag dra upp på matningen? Är orolig för att cyano ska komma tillbaka. 

Mvh

Dennis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju alltid tillsätta nitrat. Men varför inte prova hur det går först? Bara för att testet visar noll så betyder inte det att det är noll. Dvs det är inte säkert att testet klarar så låga nivåer.

Men som sagt det går att tillföra nitrat utan att höja fosfat.

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Femtielftemetoden. Ta 40 gram KNO3 eller NaNO3 till 460 gram vatten. 1 ml av den lösningen höjer nitratnivån på 100 liter med ca 0,5 ppm (mg/l) Stig har en dosering också.

 

NaNO3 (natrium nitrat) kallas också Chile salpeter. Kaliumnitrat (KNO3) kallas även för salpeter. Bägge kan hittas i livsmedelsaffärens kryddhylla eller vad gäller Kaliumnitrat köpas här (PMDD)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Hjärnbödning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...