Gå till innehåll

Cirkulation och flöde i sumpen?


Emil L

Rekommenderade inlägg

Har precis kört igång ett Lido 120 med en liten "sump" (20-25 liter) där jag har skummare och returpump. Har sett att det börjar samlas lite skit på botten i sumpen. 

- Bör man ha en cirkulationspump i sumpen med?

 

- Är det att föredra att köra returpumpen på max om man bortser från ljudnivån, eller skitsamma med så här "klena" saker?

 

Returpump: Jebao DC 2000
lyfthöjden är ca 110 cm så jag gissar att den ger runt 1000 l/h  

 

Skummare: Coral box s150
tror den pumpar 500 l/h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju bättre att suga bort skiten än att låta det åka tillbaka upp i systemet.

Det finns olika tankar kring flödet genom sumpen så du får bilda dig en egen uppfattning. Min är att skummaren ska jobba med så skitigt vatten som möjligt. Dvs har du för lågt flöde genom sumpen så åker vattnet genom skummaren flera gånger.

Med optimalt designad sump där allt vatten från skummaren går tillbaka till akvariet så skulle 500 l/h räcka. Dock blandar sig ju vattnet från skummaren med vattnet i sumpen och kan gå runt till insuget på skummaren igen i de flesta sumpar. Dvs du behöver ett högre flöde.

Jag väljer dock låg ljudnivå framför högre flöde...

Skickat via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Emil L sa:

Har precis kört igång ett Lido 120 med en liten "sump" (20-25 liter) där jag har skummare och returpump. Har sett att det börjar samlas lite skit på botten i sumpen. 

- Bör man ha en cirkulationspump i sumpen med?

 

- Är det att föredra att köra returpumpen på max om man bortser från ljudnivån, eller skitsamma med så här "klena" saker?

 

Returpump: Jebao DC 2000
lyfthöjden är ca 110 cm så jag gissar att den ger runt 1000 l/h  

 

Skummare: Coral box s150
tror den pumpar 500 l/h

Min syn: Det är inte viktigt med en särskilt hög hastighet på returpumpen...så länge den är så hög så du har så att säga samma vatten i sumpen som i karet, så kommer det ju va samma ur skummarsynpunkt som om skummaren stod i karet. Jag tror du måste ner i mkt mkt låga cirkulationsvärden på returpumpen för att det skall bli så att skummaren renar sumpvattnet snabbare än vad nytt tillförs, dvs att sumpens vatten inte skulle vara ett avtryck av visningskaret. Det är med andra ord helt ok med 1000l/timma, o troligen skulle det funka med ännu lägre. 

 

Beträffande dedritus i sumpen så kommer det i princip alltid finnas det oavsett hur stark cirk. du har för det handlar mer om att det finns döda zoner, vilket det alltid gör. Om du har ett mekaniskt förfilter till sumpen samt kanske ytterligare ett i nån av bubbelfällorna så kommer den mesta dedritusen hamna där som du sen exporterar bort genom att rengöra svamparna en gång i veckan. Den skit som ändå kommer lägga sig i nåt hörn här o där kan du suga upp, eller bara virvla upp o låta blåsas ut i karet, där det fungerar som mat åt koraller, och/eller fångas upp i de mekaniska förfiltrena jag beskrev ovan.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...