Gå till innehåll

Jörgens 1120 liters inbyggt i väggen


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag har just beställt akvarium och utrustning till mitt nya projekt.

Ett akvarium som jag kommer bygga in i väggen i vardagsrummet.. Bakom väggen ligger min fd klädkammare som nu alltså kommer bli akvarierum.

Jag har satsat på riktigt bra grejjer direkt vid start, så jag har allting från scratch och som sagt bra grejjer som är så lite fix med som möjligt.

Utrustning och kar förväntas komma om ca 2 veckor.. Under tiden ska jag såga hål i väggen, dra el etc..

Jag kommer satsa på främst stenkoraller både LPS och SPSer,  men också lite skivisar och knappar, samt revvänliga fiskar och lägre djur.. 

I denna tråd kommer jag dokumentera det hela. Jag kommer också dokumentera deta hela på en youtubekanal där jag kommer filma bygget, prata om utrustningen mm.
Kolla youtubekanalen här: https://www.youtube.com/channel/UCcP4vQ9ZBAEQEGpRfnB_urw

 

Men så här kommer setupen se ut, kommer gå igenom systemet och all utrustning nogrant i tråden senare..

 

Akvarium: 200x70x80, optiwhite, inbyggt i väggen, 1120 liter

Sump: 95x40x45 - ca 150 liter sump för teknok..  plus ett kar till med samma mått med två fack, ett på 80 liter för osmos, ett på 80 liter för att blanda salt.

Total volym: akvarium+sump, ca 1300 liter

Osmos: Spectrapure 90 gallon

Automatisk påfyllning: Nivåvakt, deltec aquastat styr magnetventil till osmosen som fyller på osmosfacket automatiserat. Sen styr profiluxen och dossierpumpen topof från osmosfacket till sumpen. Behöver aldrig bära vatten.
Vattenbyte: En pump pumpar vatten från osmosfacket till saltfacket, och en pump blandar vattnet. Tömmer sumpen med returpumpen.. En t-korsning och en kran på returröret och en slang till avloppet. En pump pumpar vattnet från saltfacket till sumpen. Behöver aldrig bära en hink.

Skummare: Tornado 250

Returpump: Ecotech Vectra VM1

Belysning: 4 st Ecotech Radion XR30 G4 LED - PRO med upphängningskit

Cirkulation: 2 st Ecotech Vortech MP40wQD

Styrsystem till Ecotech: Ecotech Reeflink, styr returpump, cirkulation och belysning via wifi och iphone app

Batteribackup: Ecotech battery backup, kopplat till returpumpen

Nitrat/Fosfatfilter: Biopelletsreaktor Grotech Bio Churn 150-INT

Kolfilter: Deltec FR-509

Kalciumreaktor: DaStaCo2 T3 med hela kittet

Kalkmixer: Deltec KM-500S

UVC: EVO 110w

Vattenkylare: Aqua Medic Titan 500
Akvariedator: GHL Profilux med div tillbehör.

Dosserpump: GHL Doser 2
Mekaniskt filter: Theiling Rollermat

 

Ja nu är det bara vänta på allt detta, kommer bli som julafton här hemma :D

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, akvarium från Diamant.. Men bli lite skeptiskt när jag läst i andra trådar, verkar som folk får vänta 2 månader på kar, och även hört om folk som fått fel mått och liknande.. så nu vet jag inte, om jag ska försöka hitta en annan leverantör eller inte.. 

 

Utrustning levereras av BioTed
Levande och div tillbehöv från Aqua Warehouse, min lokala butik

 

Jag har ADHD så lite svårt med väntan.. Vill ha sakerna NU helst :P Men bara ha tålamod.. ett hemskt ord.. :P

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag ännu inte fått någon orderbekräftelse på karet, så är det ju inte för sent att ändra måtten.. fundera om jag skulle öka höjden till 80.. så det blir 200x70x80 istället... Tar gärna tankar på det.. det blir ju sjukt mycket svårare att komma åt i akvariet.. tänker när jag ska aquascapa och placera koraller och så så kan det ju bli lite bökigt.. men samtidigt sjukt mäktigt med den höjden också... Vad säger ni.. och finns det bra lösningar just för att komma åt, hur har ni andra med höga kar gjort när ni aquascapar et etc? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla bifogad bild... Har satt tejpbitar och markerat ut hörnen hur det kommer bli med 200x80 framruta.. ser ju riktigt mäktigt ut.. MEN inser också det opraktiska med allting.. kommer ju göra allt från baksidan i klädkamaren, kan bygga nån ställning där för att komma åt men ändå :P

 

men ja 200x80 kommer bli fett om jag kör på det, men tar som sagt gärna synpunkter på det.

IMG_8318.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla grejjer är beställda, plus sump, körde på två standardkar istället för ett måttbeställt som sump..

 

Bara karet jag väntar på, har begärt offert från Diamant flera gånger men dom svarar inte, helt dött... Har också frågat flera glasfirmor här i Umeå om dom kan limma det, på plats, vilket skulle va enklast...

 

jag har bestämt mig för att det blir 2000x70x80.. Så 1140 liter blir karet då..

 

har tömt klädkammaren som ska bli akvarierum nu ia

 

 

 

 

image.jpeg

image.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart att tejpa, man får en bra känsla för storleken då.

 

Ja har 80 cm högt och det är bökigt att nå något på botten, men med en bra förlängningstång så funkar det.

Däremot så ger 80 en riktigt maffig frontruta som ja tycker mer än väl kompenserar för den lilla olägenheten som de extra 10 cm medför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, LN21 sa:

Smart att tejpa, man får en bra känsla för storleken då.

 

Ja har 80 cm högt och det är bökigt att nå något på botten, men med en bra förlängningstång så funkar det.

Däremot så ger 80 en riktigt maffig frontruta som ja tycker mer än väl kompenserar för den lilla olägenheten som de extra 10 cm medför.

 

Ja men det är lite så jag tänker.. kommer nog svära några gånger när jag ska aquascapa och placera koraller.. Men därimellan tror jag det ger mig mer njutning :P

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte längre redigera första inlägget.. Nån som vet om det går att göra på nått sätt? Då jag i sista sekunde bestämde mig för ett större kar samt att uppgradera belysningen så stömmer inte specsen i varken rubriken eller beskrivningen.. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du sågar upp hålet så gör inre hålet 9cm större så har du en 45mm regel runt hålet alt fälla in regeln mellan gipsskivorna. Fyll sedan mellanrummet i väggen med isolering så slipper du ev ljud ut där.

När jag hade ett liknade vägg akvarium så var min bänk precis samma höjd som akvariet så då stog man lätt å bra om man skulle greja i akvariet. Kolla gärna in den gamla tråden om bygget.

'>

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt blir karet 1120 liter iställer för 940 nu.  Och så har jag uppgraderat och lagt till lite utrustning.

 

Har uppgraderar belysningen från Radion XR30 G4 till PRO modellen.

Har uppgraderat Dastacon till T3

Har lagt till en Theiling rollermat filter

har lagt till en GHL profilux akvariedator

uppgraderat doserpumpen till GHL doser 2

 

Nu väntar jag bara på att allting ska komma från Bioted :)

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska jag börja bygga bänken. Har tagit i ordentligt vad gäller reglar och mdf skiva.

kommer också från tips här lägga isolering i väggen.

kommer måla sumprummet med en kulör som heter akvamarin.. Man kommer ju se igem karet till sumprummet så tror det kommer ge lite extra djup.

image.jpeg

image.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Slanten sa:

Det var smart att måla väggen blå! Kan nog bli riktigt bra. Du skulle kanske ha en sån där vågskimmerLED som lyser mot väggen

Var hittade du MDF-skivan och hur tjock är den?

 

Ja det var en häftig effekt.. vars kan man beställa en sån och vad går dom på? En kul grej om inte annat =)

 

22 mm MDF.. finns på vilken bygghandel som helst.. Fick dom måttkapade på k-rauta.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...