Gå till innehåll

Kärvande doserpump (Pacific Sun)


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

Jag har fått lite problem med ett par pumphuvuden på min doserpump.

De går trögt och ibland inte alls - jag har bytt slangar vid ett par tillfällen så de är hela och fina.

Jag sprayar i lite silikonspray i hålet vid axeln och då går det ett par veckor innan det kärvar igen.

Kan det vara själva pumphuvudet som är slitet? De är runt 2 år gamla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara pumphuvudet som är slitet. Det finns två helt olika klasser på pumphuvuden för doserpumpar.

Den ena använder jag och de flesta Tyska tillverkarna som Fauna Marin, GHL, Grotec, IKS. Det håller god kvalitet. Slangen ( Santopren, Novopren) är beräknad att hålla 3000 till 6000 liter och pumpmotorn 10 000 timmar drift.

Men det finns också lågpris pumphuvud av PVC som formar sig efter trycket och de lägger av mycket fortare. Somliga har silikonslang i pumphuvudena och den håller inte länge, kanske 600 liter. Dessa pumphuvud sitter i de flesta lågpris Kinesiska doserpumpar som t.ex Pacific sun, ATI eller Jebao.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Mr_Ewing sa:

Tack Stig,

 

Man kunde ju tro att PS använde sig av bättre kvalité med tanke på priset.

Jag får beställa nya huvuden helt enkelt.

 

 

 

 

om det bara är slangen som är dålig, så kanske du kan beställa lite slang istället för pumphuvuden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

 

om det bara är slangen som är dålig, så kanske du kan beställa lite slang istället för pumphuvuden?

Jag har redan bytt slangen så det är uteslutet. Jag skiftade huvud så problemet är tillfälligt löst i väntan på nya pumphuvuden. Jag har läst mig till på reef2reef att detta ska vara vanligt på gen. 1. Tydligen är detta omgjort på gen. 2.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej , har samma kore5 doser. Motorerna är väldigt slöa. Orkar bara köra max flowrate på dom , sänker man hastighet orkar dom inte gå runt. Någon som vet var man kan beställa nya motorer och pumphuvud av bra kvalité ? Det bör väl vara samma passform mellan alla märken ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , har samma kore5 doser. Motorerna är väldigt slöa. Orkar bara köra max flowrate på dom , sänker man hastighet orkar dom inte gå runt. Någon som vet var man kan beställa nya motorer och pumphuvud av bra kvalité ? Det bör väl vara samma passform mellan alla märken ? 

Det är inte motorerna det är fel på - det är pumphuvudena som tappar formen så att motorn inte orkar köra runt rullarna.

Har fått två nya huvuden nu och de verkar vara av en annan sorts plast - hoppas att det funkar bättre.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte motorerna det är fel på - det är pumphuvudena som tappar formen så att motorn inte orkar köra runt rullarna.

Har fått två nya huvuden nu och de verkar vara av en annan sorts plast - hoppas att det funkar bättre.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Återkom gärna när du vet om det gjort någon skillnad!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu bytt ett par huvuden på pumpen och jag kunde snabbt konstatera att det är skillnad på plasten i de nya.

De är mycket hårdare, formstabila och det fungerade direkt  bättre när jag testade - så vi kan konstatera att de svarta pumparna som sitter på G1 är kass.

Lite jobbigt att betala drygt 300:- per huvud dock - och särskilt smidigt att få tag på dem var det inte heller.

Jag kommer nog att kika på ett annat märke nästa gång - typ GHL.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du skicka någon bild hur dom nya ser ut ? Mina är vita men kärvar ändå efter 6 månader ca. Köpte du dom av PS direkt ? Andra märken borde fungera rakt av är min gissning. För min del tror jag att jag byter rakt av alla ink motor från GHL. I övrigt är det ju bara en låda och styrningen fungerar bra när man lärt sig den.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...