Gå till innehåll

Har jag glömt något? (Nytt kar)


Xanrag

Rekommenderade inlägg

Jag är rätt seg och föredrar att köpa rätt saker ifrån början istället för att skynda på men nu börjar det dra ut lite väl mycket på tiden även för mig.

 

Jag fick mitt nya kar levererat i början av sommaren men har knappt gjort någonting sen dess... så nu behöver jag få en liten spark i rumpan.

 

Så, nu har jag googlat en hel del och bestämt mig för det mesta och det jag funderar mest på är om jag glömt någonting? Har stirrat mig blind på listan ett tag nu så jag kanske missat något uppenbart. Jag har sedan ett år ett annat saltvattenkar som frodas men det är bara på ~130 liter så litet i jämförelse.

 

På plats finns ett akvarium på 200x60x60 på en bänk (Diamantaquarien) och med sump på 180x40x35 (tog så stort jag kunde). Framsidan och kortsidorna är i Optiwhite och jag hade tänkt scapea med sten i mitten och lämna en decimeter till bakglaset så att både fisk kan simma runt och det blir enklare rengöra. För att maximera mängden bottensand tänkte jag försöka mig på att bygga lite revpelare och liknande.

 

Målet med akvariet är att kunna köra både SPS, LPS och fisk, men inte att det ska vara så trångt med koraller att man blir överväldigad. Då jag gillar alternativa djur så kommer jag även att försöka ha räkor, krabbor och andra lägre djur; kanske en hummer.

 

Jag har redan skaffat flera tunnor salt och har R/O sen tidigare och levande sten och scape tänkte jag vänta med innan allt annat är på plats, har ingen brådska.

 

När det gäller tekniken så är jag datornörd så att den skulle styras av en dator kändes rätt självklart, har kollat på GHL och Apex men fastnade för GHL så det blir en Profilux 3e med alla bjällror och visslor. Sedan kommer denna antagligen att kopplas till en server för loggning och sammanställning av statistik m.m.

 

Givet att jag ska ha en Profilux verkade det som att valet på pumpar genast blev Tunze om jag ville kunna styra dom utan att strula en hel del. Då jag helst inte vill ha några pumpar sittande på sidorna så tänkte jag satsa på varianten där dom är gömda i en sten och dra kabeln upp längs baksidan på akvariet. Jag har sneglat lite på deras nya Stream 3 som släpps i Oktober och även om det kanske blir lite överdimensionerat så tänkte jag att två st sådana både ger redundans och ökad livslängd samt att dom går att montera i stenar lite bakom övrigt i revet. (Verkar vara lite deras svar på Gyre-pumparna..)

 

Ljuset har jag redan fixat genom att jag fick en bra deal på lite begagnade MaxSpect Razor, det verkar inte gå att koppla ljuset till Profilux på något enkelt sätt om man inte kör helt dumma paneler ändå. Obestämd om jag ska försöka använda den akvarietopp jag fick med akvariet eller hänga dom i taket. Snyggt med toppen och det är inte rimless akvarium, men det kan bli för nära och för varmt kanske.

 

När det gäller tekniker så har jag googlat och läst allt vad jag kan och har i slutändan bestämt mig för att ZeoVit verkar ha tämligen enkla underhållskrav samt att vid dessa storlekar på akvarium är kalkreaktor att föredra över balling. Valet på zeovit förenklade också en del andra beslut då man inte ska köra med Ozon eller UV med den metoden.

 

För att förhindra onödig fuktighet i skåpet är min plan också att borra tre hål bakpå skåpet och sätta några datorfläktar som med långsamt varvtal alltid blåser ut luft från sumpen.

 

Belysningen i skåpet är också redan inköpt, där blev det IKEA skåpbelysning med IR så att det tänds när jag öppnar dörren och annars är släckt. En per dörr (4st). Mitt hopp är att även kunna driva fläktarna från dess aggregat. (12V)

 

Reningen blir främst en Theiling Rollermat då den verkar avsevärt bäst på målet att få upp skit ur vattnet, sedan blir det i sumpen även en skimmer där jag inte bestämt något men vad jag förstår så är DC-pump och recirkulation roliga saker ha på toppen.

 

En automatisk Zeo-reaktor känns också värt pengarna så man slipper det manuella momentet. Kalkreaktor har jag inte tittat särskilt mycket på men det känns som att det är mycket same-same där.

 

Doseringspump funderade jag på men det verkar inte riktigt behövas, om man inte ska köra zeo-vätskorna med doseringspump men det verkar inte direkt vettigt då det krävs så lite och det skulle bli så mycket "stående" i plastslangarna men där kanske jag har fel?


Sanden blir argonit, ATI Fiji White Sand storlek S, då man helst inte skulle köra levande sand med Zeovit.

 

ATO låter jag Profiluxen sköta. Eftersom jag har rätt mycket plats kvar i sumpen tänkte jag göra en liten del till ett refugium med lite chaeto, mest för att ge pods och annat ett fridfullt ställe att fortplanta säg än något att reducera näringsvärden med. Kanske inte passar helt med zeovit dock?

 

Är det något jag missat innan jag börjar inköpen? Min inköpslista ser i dagsläget ut såhär:

 

  • Styrdator GHL Profilux 3eX Ultimate med extra mätare och lull-lull.
  • Returpump Tunze Electronic, 1073.50 kanske om den är kraftfull nog?
  • Streamerpumpar 2st Tunze Turbelle Stream 3
  • Zeovit-generator automatisk.
  • Skimmer
  • Theiling Rollermat
  • ATI Fiji White Sand
  • Kalkreaktor
  • Någon sorts värmare - titan? - som kan sättas av/på av profiluxen vid behov. Ingen kylare.

 

Kvarstår att lista ut vilken skimmer, zeovit-generator och kalkreaktor som ska skaffas, men jag tror inte jag missat någon hel kategori saker?

 

akvarium.jpg

Ändrat av Xanrag
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Håller med att det inte är sån jättehög kommentarsfrekvens på SVG längre.

Du verkar ha koll på det mesta så jag har ingen kommentar på dina teknikval.

 

Jag räknade lite snabbt på vad Pumpen Tunze Electronic, 1073.50 skulle ge när den kopplas in. Om du har ca 1300 mm mellan vattenytan på akvariet och returfackets vattenyta och röret upp är totalt 3m och har 2 vinklar får du följande flöden:

 

Rör med ytterdiameter 25mm ger ca 1600 l/h

Rör med ytterdiameter 32mm ger ca 1800 l/h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...