Gå till innehåll

Liatölpens nya 400-liters


krille 55

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

lägger upp lite bilder från i kväll. det funkar bra nu, är riktigt nöjd. sista bilderna är på ett nytt foder jag köpte på Håkanstorps zoo nu senast. Ringar som man fäster med en sugpropp på glasrutan så kan fiskarna gå där o plocka. suveränt om man ska bort ett par dagar. mata så dom är rejält mätta och sätt sen dit ett par sådana så klarar dom sej ett par dar

IMGP8986.JPG

IMGP8988.JPG

IMGP8989.JPG

IMGP8990.JPG

IMGP9010.JPG

IMGP9011.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Får ta och skriva av mej lite. Det är uppförsbacke här efter semestern. kom hem första veckan i augusti till ett akvarie som såg riktigt bra ut. alla mina flakväxande hade växt nåt grymt. Men när jag mätte värdena i karet va det helkonstigt. mätte flera gånger och även med andra tester än mina. Kh va uppe på 11,5 och Ca nere på 320. Jonas Roman och jag hade en diskussion om anledning men kom väl inte fram till nån riktigt bra förklaring. Jag började så sakta återställa värden...a och är nu på Ca 440 och Kh 8,9. Då kommer problemen. Nästan alla montiporor dör av. Både flakväxande och grenväxande, dessutom hystrixerna o calendriumen. Medan acroporor o chalice o turbinarior o annat klarar sej. Varför dör dom "lättaste" korallerna. Det är endast det stora röda flaket som verkar klara sej av montipororna. Hela min fina hörna med många flak är nästan helt förstörd. har nu bytt 75 liter vatten (systemet är på 400 l)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Får väl skriva några rader. Det har varit en jobbig höst akvariemässigt. När jag väl fått ordning på karet efter sensommarens problem åkte vi till tyskland en helg. kom hem en söndagkväll till ett mörkt o stillastående kar. Visade sig att det va nån typ av kortis i skummarpumpen så säkringarna gått i huset o allt stannat. Retur, cirkulation, skummare o belysning. Nästan alla SPS och en del LPS dog under veckan efter. Har fortfarande inte fått riktig balans efter detta och det är flera av dom återstående korallerna som ser riktigt slitna ut. Det som klarat sej bra är alla typer av skivor, discosoma, rhodactis, Florida och Yuma samt knappar och några LPS. Nu låter jag det va med täta vattenbyte på 50 liter åt gången och sen ändrar jag inriktning lite o går över mot mer skivor o knappar som klarade sej bättre.

 

Klarar man inte att ha det man vill så får man vilja ha det man klarar av. Det är för roligt för att lägga ner. har träffat så många trevliga människor genom denna hobby

 

Kanske nåt som fler inom hobbyn skulle tänka på så hade nog inte så många lagt av. kommer köra så här ett tag så får man se om man sätter i några SPS-fraggar efter hand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter katastrofen börjar jag o karet så sakta återhämta oss. Men nu med en lite annorlunda inriktning. Håller på att fylla upp med ricordeor, skivor o knappar. Till det en del euphyllior. Va o hämtade två riktigt fina i kväll. Tack PerS, det blev riktigt bra. 

DSC_0909.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 5 veckor senare...

Så var det dax igen. det tar aldrig slut med oturen. Kom hem i går kväll från revyrepetition och kände så fort jag kom in en lukt av bränt. Såg även att lyset blinkade. Börjar kolla runt o kommer in i akvarierummet som då är alldeles rökigt. Nåt överslag där sladden går in i en pump till ena reaktorn. Intressant med blåa elgnistor under vattnet o hela karet strömförande. Nu ser allting riktigt tråkigt ut. Euphylliorna är helt ihopdragna o skivor o knappar är inte heller på topp. Kan det ha kommit ut nåt skit i vattnet för plasten har ju börjat smälta där sladden går in i pumpen. Fiskarna verkar däremot se ok ut. Kommer nog snart en fin anläggning på köp o sälj för jag orkar snart inte mer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...