Gå till innehåll

Triggar PH höjning delning av acropora?


LN21

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Läste någonstans att Jonas Roman (kanske) fick delning på sina acroporatoppar när han började Co2 reducera inluften till sin skummare.

Vet att även Lasse testar detta.

 

Ja mätte Co2 halten hemma tidigare i år. Jag hade i medel Ca 1500 ppm Co2 i sumprummet där skummaren tar sin luft. Visste att det var lite skevt och förra veckan gjorde ja slag i saken och drog en slang till vinden, som ja kopplar direkt i skummarinsuget. Då får ja i vart fall ner Co2 halten till ca 430 ppm i inluften till skummaren. 

 

Nu kommer ja till det lite knepiga. Det verkar som om ja får samma fenomen som Jonas. Acropora topparna förgrenar sig.

Har naturligt vis ingen närbild på toppen men den första bilden är från början av augusti och toppen är till vänster/uppe. Den andra bilden från igår.

 

1.JPG2.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det varju lite kul att skrev om det just nu. I mitt refugium har min chaeto varit ganska hårt ansad, tills under semstern då den tog över fullständigt. Jag noterade samtidigt att mina acros började dela på sig nåt helt galet. Jag antar att ph gått upp en del med tanke på den stora mängden chaeto.

Skickat från min iPad med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 1 september 2016 at 20:04, LN21 sa:

Hej!

 

Läste någonstans att Jonas Roman (kanske) fick delning på sina acroporatoppar när han började Co2 reducera inluften till sin skummare.

Vet att även Lasse testar detta.

 

Ja mätte Co2 halten hemma tidigare i år. Jag hade i medel Ca 1500 ppm Co2 i sumprummet där skummaren tar sin luft. Visste att det var lite skevt och förra veckan gjorde ja slag i saken och drog en slang till vinden, som ja kopplar direkt i skummarinsuget. Då får ja i vart fall ner Co2 halten till ca 430 ppm i inluften till skummaren. 

 

Nu kommer ja till det lite knepiga. Det verkar som om ja får samma fenomen som Jonas. Acropora topparna förgrenar sig.

Har naturligt vis ingen närbild på toppen men den första bilden är från början av augusti och toppen är till vänster/uppe. Den andra bilden från igår.

 

1.JPG2.JPG

exakt! jag tolkar det som ökad koralltillväxt helt enkelt som vi ju vet triggas av högre pH:-) Ett bra bevis för att vi har oftast för mkt CO2 i våra kar. Kul o grattis:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...