Gå till innehåll

NANO 50L Nybörjar test


Thomas Sassersson

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla experter , nybörjare, lagom utövare och vad man nu mer kan klämma fram.

 

Jag startade mitt lilla NANO Reef för snart 1 månad sedan och igår Söndagen den 4 september valde jag att hämta upp LS via en kontakt här på Saltvattensguiden.

Måste lyfta tacka honom, och det vill jag göra då jag följt hans tråd då han startade ett nytt begagnat kar som han köpt från Danmark och sedan drog ingång.

Mycket lärorikt och intressant läsning. Tack Mats!

 

Så, nu tillbaka till det jag tänkte göra, jooo hänga med i denna fantastiska värld, även om det är en helt ny sak för mig. Kan tilläga att jag haft alla möjliga små fiskar till stora, men sötvatten då. Men nu kände jag... dags att testa.. kan det vara så svårt som alla säger.. jo det är det säkert , helt beroende på vad du har tänkt dig och vad du vill åstadkomma. ;)

 

Men för mig har det alltid handlat om att klara av utmaningar, så jag hittade ett litet NANO 50 l akvarium, som jag fixade till lite och byte ut en några små saker.

Det blev nytt lysrör med vitt och blått ljus och vände på fläktarna för att få ut värmen ur karet. Samt att jag byggde om längst bak i kammaren, där jag placerat längst ned biobollar för att sedan fylla facket med LS, små stenbitar som ska bli mitt biologiska filter. I fack ett har jag min värmare och i fack 3 har jag min skummare, BOYU WG-310 och sista facket returpumpen som ska få in allt gott tillbaka i karet. Har också införskaffat mig en Fluval cirkulationspump inne i karet.

 

Så, nu ska vi se vad det kan bli av detta, kommer uppdatera med lite bilder och hur min resa tar sig fram... säkert många fel som jag gör och kommer åka på. Men jag hoppas ni här på forumet som är nyfikna och intresserade kan bistå med lite tips och trix... 

 

Alltid skönt om man kan luta sig mot någon som kanske har gjort samma resa....

 

Sååå , let´s go!

 

P.s om ni undrar vad sjutton placeringen hamnat så mitt största intresse är musik, varav jag driver ett musik produktions bolag. Säkert någon som kommenterar att fiskarna inte bryr sig om musiken ;) 

 

 

IMG_0138.jpg

Ändrat av Thomas Sassersson
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte att jag ger er lite bilder såklart på hur det hela ser ut nu också när jag fått ned levande sand och LS samt lite blandat... det kom tydligen med lite trevligt liv från stenarna som jag hämtade hos Mats som jag nämnde tidigare, verkar som det kryper fram lite här och där och gud så kul och intressant.

 

Lite bilder jag lyfter fram om någon är intresserad.

 

 

IMG_0366.JPG

IMG_0370.JPG

IMG_0376.JPG

IMG_0371.jpg

IMG_0372.JPG

IMG_0375.jpg

Ändrat av Thomas Sassersson
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Ouscazz sa:

Tänk bara på att stenarna måste bottna mot bottenglaset annars finns risk för att grävande djur/fisk får revet att rasa.

 

Okej, tack för tipset.. Jag grävde ned stenarna då jag insåg att jag kanske haft för mycket levande sand... men en del skriver att det är också bra med ett rikligt lager. Men jag tror att de större stenarna har nått ned... hade det med i min planering. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja om dom vill ja dom är rätt snabba när dom vill o kan gå av om dom sitter lite kvar i en sten har jag lärt mig. Fälla har jag fångat en del med. men sen skaffa jag en valentino puffer han höll ned beståndet rejält dock kan man inte ha sten koraller då märkte jag, tur det bara var en mini fragg montipora 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den du gillade hos mig är E. Paraglabrescens. Just min sort kallas "Golden Torch". :) 

Ja, enligt min erfarenhet hör de till de lättare stenkorallerna. Kräver inte värsta ljuset och är allmänt tåliga. 

Clowner kan bosätta sig i Euphyllia om anemon saknas, men inget är skrivet i sten.

Ändrat av Ouscazz
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite nya saker har kommit i karet och det vatten värdena är bra och hållit sig så från början. Kör vatten byten 1 gång i veckan då jag byter ut ca 1/3 vatten....

Imponerad hur klart vattnet är och att det verkligen vuxit till sig..

 

Min kommande projekt är clownfiskar och en putsräka... sen får jag hålla mig lite ;) 

 

I mitt lilla Nano är där nu:

 

3 st turbosniglar

1 st eremit kräfta

1 st grön skivanemon

1 st Euphyllia Digitata

1 st Fingertip Anemon

1 st Lilla anemon med gröna toppar (ej funnit namnet på denna)

1 st Sandvändare 

 

 

Mer kan jag nog inte ha i... får bli ett större kar i framtiden...

 

 

 

IMG_0576.jpg

IMG_0570.JPG

IMG_0592.JPG

IMG_0590.MOV

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...