Gå till innehåll

MichaelE's nystart


MichaelE

Rekommenderade inlägg

1 timme sedan , MichaelE skrev:

Ja, de flyttar allt vatten i karet samtidigt fram och tillbaka till skillnad ifrån en vanlig pump som bara blåser runt det. Fördelen är att det inte spelar någon roll hur mycket jox som är i vägen, vattenrörelsen går inte att blockera.


Det kan möjligtvis låta lite inifrån boxen när vattnet flödar in igen men det är inget som störde mig vad jag vill minnas när jag körde en sådan tidigare.

Ser fantastiskt fint ut!

Hur är det med wavemakers, har läst en del om att de ska vara hårda på karen, framförallt rimlesskar. Tror du bara att det är överdriven oro eller ska man vara försiktig? Förstod det som att du haft det tidigare och var nöjd med resultatet?

Tycker de ger ett trevligt "gungande" intryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, MichaelE skrev:

Ja, de flyttar allt vatten i karet samtidigt fram och tillbaka till skillnad ifrån en vanlig pump som bara blåser runt det. Fördelen är att det inte spelar någon roll hur mycket jox som är i vägen, vattenrörelsen går inte att blockera.


Det kan möjligtvis låta lite inifrån boxen när vattnet flödar in igen men det är inget som störde mig vad jag vill minnas när jag körde en sådan tidigare.

Nej jag tänkte inte att det ljudmässigt skulle vara ett problem mer om man behöver ta hänsyn till att det blir nivåskillnader i vattenytan pga vågrörelerna. 

Det kan vara bra för en annan att ha i åtanke i ett senare skede nämligen 😊 även om mitt kar såklart är lite kortare än ditt 😉

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Hampus85 said:

Ser fantastiskt fint ut!

Hur är det med wavemakers, har läst en del om att de ska vara hårda på karen, framförallt rimlesskar. Tror du bara att det är överdriven oro eller ska man vara försiktig? Förstod det som att du haft det tidigare och var nöjd med resultatet?

Tycker de ger ett trevligt "gungande" intryck.

Tack! 
Ja, de ska slita lite på karet. Man får tänka på att det är en jäkla massa vatten som flyttat sig fram och tillbaka.

Yes, har haft en sådan tidigare och var mycket nöjd.

1 hour ago, Kim Rosenqvist said:

Nej jag tänkte inte att det ljudmässigt skulle vara ett problem mer om man behöver ta hänsyn till att det blir nivåskillnader i vattenytan pga vågrörelerna. 

Det kan vara bra för en annan att ha i åtanke i ett senare skede nämligen 😊 även om mitt kar såklart är lite kortare än ditt 😉

Jaha! Jo då, det gungas rätt bra i utan så i ett mindre kar så kan man säkert dra på den så jävligt så att man får halva karet på golvet. Dock är de styrbara så det går att reglera.

Ändrat av MichaelE
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Karet tuffar på utan några större händelser för närvarande. Jag var borta i en vecka och under den tiden sängar lite cyano fått fäste. Jag har ofta upplevt cyano under sommaren av någon anledning. 
jag tror även att den minskade mängden matningar när jag var borta ledde till lite väl låga näringsvärden vilket gynnar skiten. 
 


Jag står förövrigt inför en uppgradering. Jag kommer att vara pappaledig under hösten och behöver något att pilla med är tanken. 
Det nya karet blir någonstans kring 200x80x65. 
Jag ska först se om det går att hitta något vettigt på begagnatmarknaden. Går det åt skogen får det bli ett måttbeställt.

image.jpeg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2021-07-31 at 12:45, MichaelE skrev:

Karet tuffar på utan några större händelser för närvarande. Jag var borta i en vecka och under den tiden sängar lite cyano fått fäste. Jag har ofta upplevt cyano under sommaren av någon anledning. 
jag tror även att den minskade mängden matningar när jag var borta ledde till lite väl låga näringsvärden vilket gynnar skiten. 
 


Jag står förövrigt inför en uppgradering. Jag kommer att vara pappaledig under hösten och behöver något att pilla med är tanken. 
Det nya karet blir någonstans kring 200x80x65. 
Jag ska först se om det går att hitta något vettigt på begagnatmarknaden. Går det åt skogen får det bli ett måttbeställt.

image.jpeg

Helt rätt, den där väggen bakom är ju uppenbarligen bredare än karet 😊👍

 

Klarar alla dina "svåra" fiskar sig bra utan frysfoder under en veckas tid? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Kim Rosenqvist said:

Helt rätt, den där väggen bakom är ju uppenbarligen bredare än karet 😊👍

 

Klarar alla dina "svåra" fiskar sig bra utan frysfoder under en veckas tid? 

Tycker också det! 
 

Det för de men i detta fallet var min fru hemma och slängde i lite fryst några gånger.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Jag kommer att vara pappaledig". Haha, detta var precis min tanke. Trevligt projekt under föräldraledigheten även om det mesta tog en smula längre tid än vanligt 😁

On 2021-07-31 at 12:45, MichaelE skrev:

Karet tuffar på utan några större händelser för närvarande. Jag var borta i en vecka och under den tiden sängar lite cyano fått fäste. Jag har ofta upplevt cyano under sommaren av någon anledning. 
jag tror även att den minskade mängden matningar när jag var borta ledde till lite väl låga näringsvärden vilket gynnar skiten. 
 


Jag står förövrigt inför en uppgradering. Jag kommer att vara pappaledig under hösten och behöver något att pilla med är tanken. 
Det nya karet blir någonstans kring 200x80x65. 
Jag ska först se om det går att hitta något vettigt på begagnatmarknaden. Går det åt skogen får det bli ett måttbeställt.

image.jpeg

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Hampus85 said:

"Jag kommer att vara pappaledig". Haha, detta var precis min tanke. Trevligt projekt under föräldraledigheten även om det mesta tog en smula längre tid än vanligt 😁

 

Tänker att om man lägger i genomsnitt ca 10 timmar på jobb om dagen så borde man trots knodd kunna få ihop det snabbare än vad man hade gjort om man inte var pappaledig haha.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, MichaelE skrev:

Tänker att om man lägger i genomsnitt ca 10 timmar på jobb om dagen så borde man trots knodd kunna få ihop det snabbare än vad man hade gjort om man inte var pappaledig haha.

 

Vill inte sticka ut hakan alltför mycket här men min fru klagade på allt jobb med att vara FL för vår första. Jag själv upplevde att jag aldrig tidigare haft så mycket tid över, när det sen var min tur haha! 

 

Antar att det blir vad man gör det till. Svarade bara ja på alla hennes frågor kring "har du gjort [...] med Leon? " 😅👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Kim Rosenqvist said:

 

Vill inte sticka ut hakan alltför mycket här men min fru klagade på allt jobb med att vara FL för vår första. Jag själv upplevde att jag aldrig tidigare haft så mycket tid över, när det sen var min tur haha! 

 

Antar att det blir vad man gör det till. Svarade bara ja på alla hennes frågor kring "har du gjort [...] med Leon? " 😅👍

Det låter som en smart strategi. Kommer helt enkelt svara ”jaja fan vad jag har gjort” på allt inkommande ;)

 

Turligt nog tycker tösabiten att akvariet är rätt roligt att kolla på och är rätt underhållen när man meckar med grejer.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, MichaelE skrev:

Tänker att om man lägger i genomsnitt ca 10 timmar på jobb om dagen så borde man trots knodd kunna få ihop det snabbare än vad man hade gjort om man inte var pappaledig haha.

Absolut! Tror dessutom att jag skulle blivit tokig utan några projekt under tiden så kör hårt, ska bli mycket kul att se vad du får till med tanke på hur snyggt nuvarande kar är. 

Ska kanske tilläggas att jag var hemma med två barn som var ganska osynkade i dygnsrytm vilket nog hade stor del i att tiden försvann rätt fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, Hampus85 said:

Hur går det förresten med planerna på nytt kar, har det löst sig efter strulaffären?

Ja du, det var ett riktigt stolpskott jag åkte på haha.

jag har beställt ett kar från diamant aquarien men det har strulat lite till då jag är något av en idiot och inte tog med en sak i beräkningen…om man kör ett ghost overflow bygger det ut en ca 15 cm till med den externa boxen vilket leder till att jag inte får ner karet i källaren. 
 

Min första tanke: 

image.jpeg.6c6690c3150380f3b259fca9edc0da21.jpeg

Skickade ett nytt förslag till dem idag:

image.png.012745e87447e5fb2e60aeb2fcb58b49.png

 

Anledningen till att jag inte vill dra rören genom bottnen är att jag har sumpen på andra sidan väggen och det är förbaskat skönt att, som i dagsläget, inte behöva åla omkring på golvet när man ska göra något.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minutes ago, jeber said:

Tog ner ett 800l i källaren det var precis det gick emoji1.png

Ja, detta kommer att vara på gränsen att det går 😄

 

Övervägde att platsbyggda något men det skulle bli ett jäkla elände om man får för sig att flytta i framtiden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, MichaelE skrev:

Ja du, det var ett riktigt stolpskott jag åkte på haha.

jag har beställt ett kar från diamant aquarien men det har strulat lite till då jag är något av en idiot och inte tog med en sak i beräkningen…om man kör ett ghost overflow bygger det ut en ca 15 cm till med den externa boxen vilket leder till att jag inte får ner karet i källaren. 
 

Min första tanke: 

image.jpeg.6c6690c3150380f3b259fca9edc0da21.jpeg

Skickade ett nytt förslag till dem idag:

image.png.012745e87447e5fb2e60aeb2fcb58b49.png

 

Anledningen till att jag inte vill dra rören genom bottnen är att jag har sumpen på andra sidan väggen och det är förbaskat skönt att, som i dagsläget, inte behöva åla omkring på golvet när man ska göra något.

Kul!

Blir nästan identiska mått med mitt bygge. De hade inte hunnit börja bygga innan du upptäckte problemet?

Förstår annars tanken kring den ursprungliga planen, bygger ju också sumprum bakom karet och det är jäkligt bekvämt att ha rördragningen i arbetshöjd.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Hampus85 said:

Kul!

Blir nästan identiska mått med mitt bygge. De hade inte hunnit börja bygga innan du upptäckte problemet?

Förstår annars tanken kring den ursprungliga planen, bygger ju också sumprum bakom karet och det är jäkligt bekvämt att ha rördragningen i arbetshöjd.

Precis. Det hade inte gått längre än att jag fick offerten i förrgår.

6 hours ago, Kim Rosenqvist said:

Har du beställt kar nu istället alltså? 😊

 

Vart det såpass på håret så att med overflow får du inte ner det, men utan så går det? 

 

Går det inte att be dom för borra för ett shadow overflow och montera det på plats i källaren? 

Ja precis, mitt tålamod tog slut 😆

 

Japp, det är verkligen på håret att det går ner hehe.
Ifs så kanske det kan vara något. De får skära ut själva öppningen och bygga boxen så limmar jag dit den själv. 
Ska kolla hur de ställer sig till det! 

Ändrat av MichaelE
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
26 minutes ago, MichaelE said:

Lyckades knäppa ett par hyfsade bilder på achillesen igår, halvt omöjligt då den aldrig är stilla!

Om det är en fisk jag längtar efter att få se i det nya karet så är det denna.

 

image.jpeg.3445d5978007e9a5a33b226df6bfbb2d.jpeg

image.jpeg.fbfc4ef393f4683f1e3a201a269b6704.jpeg

Beautiful...my favorite fish but I had no luck getting it.
I saw on Friday DeJong had 40 of them but it was sold out under an hour :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Achilles är min drömfisk! 

Vill du berätta gärna lite om denna underbara fisk? 

Hur stor var den när du köpte den? Vad hade du för andra kirurger i karet när du introducerade den? 

Prick? Hur hanterar du det? 

 

@farham60 jag såg dem med (fick mailet) 😆 när min handlare hade klickat på länken så var de borta... 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...