Gå till innehåll

Nystartat, ledsna koraller, dimmigt vatten, inga alger


Emil L

Rekommenderade inlägg

Har ett akvarium som nu varit igång 3v räknat från att något levande kom i. Har haft i två små clowner och två mindre kenyaträd från dag 1. Död och syrabadad sten. Har matat med ett fåtal frusna artemier några ggr i veckan och sakta ökat efter det. 

 

Dag 7 började det komma lite kiselalger på stenarna och sanden. Dessa försvann efter 6 dagar vilket känns för snabbt(?). Har inga städdjur. Nu finns bara väääldigt lite brunt kvar. Ser inget spår av gröna alger heller. Clownerna verkar må fint men kenyaträden mår inge vidare. De har inte varit helt öppna på 3 veckor och är ca hälften i storlek.

 

Ser även att jag har en mycket lätt "dimma" i vattnet. Går endast att se när solen lyser in i akvariet och man tittar igenom kortsidorna. Ser ut som rök. Tror att det sett lika ut hela tiden men vet inte säkert mer än att det varit "dimmigt" i 2 veckor. Trodde först att det var stendamm från sanden men det verkar inte troligt att det skulle vara kvar än. Har kört kolfilter och vadd i strumpa, ingen skillnad. Då återstår bakterieblomning eller någon typ av utfällning.

 

Om det är bakterier, kan det hänga ihop med att kiselalgerna försvann så snabbt? Det skulle förklara ledsna träd också.. 

 

Om det är utfällning av kalciumkarbonat, kör kranvatten (har hög alk och ca från början). Borde det inte lagt sig som damm över inredningen då? Har fått för mig att det mer ska se ut som "snö"? 

 

Förutom att testa nitrit (beställt) bör jag göra något ännu?

 

Temp: 27

Salt: 1.023

Ph: 7.7 (fantastiskt svårt att läsa av)

Kh: 6,5  Vad äter upp KH? 

nitrat: (10-25)

fosfat: omätbart

Ca: 500

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...