Gå till innehåll

Dela med sig av kunskap och erfarenhet


Slanten

Rekommenderade inlägg

Funderar en del på hur SVG kan få upp aktiviteten igen. Min känsla är att aktiviteten börjar dra igång igen och det kan ju naturligtvis bero på årstiden. Men för att förenkla för oss alla som är mer eller mindre aktiva i forumet kan man kanske skriva in i signaturen vad man är duktig på. Detta för att kunna sammanföra frågeställare med "rätt expert". Oftast läser man inte alla inlägg och då är det lätt att missa nått som man faktiskt kan svara på eller bidra med åsikter om.

Detta känns nog lite konstigt i Jantelags-Sverige, men jag hoppas att vi kan trampa på ödmjukheten och skriva in vad vi tycker att vi är duktiga på... :) 

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en variant på den idén. Jag sitter mest på guiden via telefonen och där syns inte signaturerna. Skulle man på något sätt kunna ha en "bank" där människor med speciella kunskaper som kan och vill vara tillgängliga kan anmäla/registrera sig? En lista med SVG:s X-men om man så vill...

Antingen kan frågeställaren kolla där (ev. har man även kategorier där så att det blir hanterbart att se vilka som är relevanta personer) vilka som har kunskaper och sedan tagga dem i frågan/inlägget men det kräver att folk vet att man kan göra så. Enklare blir då om man kan göra så att om jag t ex har registrerat mig som en SVG X-men inom alger automatiskt får en notifiering då en fråga ställs i kategorin 'alger'.

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En variant hade ju varit en version av det@BatmanGefle föreslår där man kunde tagga frågor när man ställer dem och sedan kan den som vill prenumerera på taggar som är intressanta eller där man känner att man kan bidra

Låter kanonbra! Men då vill det nog till att det finns kryssalternativ e.dyl. på taggarna då man skriver inlägget. Dels så att det faktiskt blir gjort, dels att taggarna blir konsekventa och inte 'vita prick' och 'vitaprick' som blir två olika taggar men med exakt samma mening...

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inget datasnille... Men skulle man inte kunna göra det enkelt med en tråd/bank där taggade ämnen läggs in i ett klistrat inlägg?

Under varje ämne kan man lägga in namn på den som känner att han eller hon sitter på gedigna kunskaper.

För att hitta ämnet letar man efter tagg och hittar därunder medlemmar med specialkunskap. När man sedan ställer fråga i önskat forum kan man tagga medlemmar som har registrerat sig i banken.

 

Exempelvis:

 

Skummare

Användare 1

Användare 2

 

Pricksjuka

Användare 3

Användare 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer@Ouscazz! Väldigt svårt att som ej insatt veta vad som går att göra då man/vi kör på en plattform som är "färdig".

Men som du säger, en slags bank där kunniga och villiga personer kan regga sig, det låter som en bra lösning, iaf för stunden.

Dock hoppas jag att folk ställer upp, även om de kanske inte tycker att de har "expertstatus"! Även om man bara har lite erfarenhet av ett visst ämne så kan det ändå vara avgörande! Om det bara fanns ett rätt svar skulle frågeforum vara onödigt; det skulle räcka med ett enda inlägg som gav svaret!

Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
49 minuter sedan, Slanten sa:

@Tribiani och @freguz

Blev det nått av förslagen ovanför?

 

Jag har ej gjort något, eller ens tänkt faktiskt, jag ser inte hur man skulle kunna tweaka den produkten vi använder så pass mycket så att den inte skulle riskara att bli överskriven när man installerar senaste versionen av den, tex. Sen har jag inte all kunskap om forumets och deras tex tagg-system så det kanske finns logik inbyggt som man kan använda men det kan säkert nån annan svara på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter väl som en framkomlig väg att ha nån typ av underforum med ett klistrat inlägg där hugade "experter" får anmäla sitt intresse. Sen är det väl bara att följa underforumet så får man en notis om någon ställer en fråga.

 

Det får dock inte vara för krångligt, vare sig för frågeställare eller svarare. Annars är det lätt att det rinner ut i sanden. Kanske kan man börja med att göra en intressekoll på vilka som vill ställa upp i panelen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka områden ska finnas med i frågeställningen tycker ni?

  • Dimensionering av returpumpar
  • Västkustakvarium
  • Akvarium
  • Sumpar
  • Belysning
  • Skummare, streamers och pumpar
  • Övrig teknik
  • Kemi, biologi och vatten
  • Fiskar och lägre djur
  • Koraller
  • Zeovit
  • DSB
  • Balling
  • Refugium

Kom gärna med förslag. Det går kanske att slå ihop vissa ämnen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill vara expert i ett forum så går det väl att abonnera på och ställa in så att man får ett mail varje gång det skrivs i det forumet.

Men jag avstår. Jag läser ändå alla inlägg på guiden utom köp&sälj så om någon skulle vilja tagga mig gör det ingen skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Expert behöver man ju inte vara men att man har erfarenhet, kunnande och viljan/tiden/orken att hjälpa andra (kanske mest nybörjare) inom ett eller flera ämnen.

Det kan ju även vara bra att berätta om det man har testat men som inte blev så lyckat så att andra inte behöver upprepa just det.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Som i jämförelse mot många andra här på forumet undrar jag varför inte detta fina forum inte har tusentals medlemmar. Borde vara många som vill dela eller insupa kunskapen. Liksom jag förra gången det begav verkar det vara många som lägger ned kort efter uppstart eller tom innan man ens kommit igång. Där måste det finnas en del att fråga sig Varför? Om man bortser från ekonomi så är säkert för snabb framfart med alger mm som resultat bidragande. Det finns mycket dokumenterat men kan man göra det ännu enklare?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tror jag att många lägger av för att de inte förstår vilket arbete som ligger bakom ett väl fungerande akvarium och dessutom att det faktiskt kostar så pass mycket som det gör! Där har vi nog en stor ball breaker... Fiskdöd, koralldöd, alger som aldrig tycks ge med sig. Det finns så många faktorer som kan göra att man lägger av innan man ens kommit igång eller strax efter att man startat. Sen har man ibland en respektive som tycker att det är roligare att åka på solsemester än att se sambon köpa ny ljusramp för hela semesterkassan. Man måste litet som i lyxfällan (mitt favoritprogam) göra en budget. Så här mycket får jag in varje månad. Detta är mina fasta kostnader. Detta är mina fickpengar före akvariumkostnader och detta är mina fickpengar efter akvariumkostnader. Starta ett sparande varje månad till kemikalier/näringsämnen, pump om någon går sönder, byte av lampor i belysning, ja allt som tänkas kan. Går det ihop och man ser att detta är vad jag vill lägga varje månad, så tuta och kör... Annars, hitta på något annat.....

Ändrat av per.w
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- Skulle man på något sätt kunna ha en "bank" där människor med speciella kunskaper som kan och vill vara tillgängliga kan anmäla/registrera sig? En lista med SVG:s X-men om man så vill...

 

Jag har svårt att se att det skulle bli mer aktivitet på guiden med den lösningen. Många nya skulle göra som vanligt och ställa frågorna i gällande underforum, efter som det inte skulle var uppenbart att vi till skillnad från alla andra forum har en lista man kan leta i efter nån att fråga. Det känns mest som ett onödigt mellansteg. Sen är jag för pessimistisk för att tro att speciellt många skulle anmäla sig.

 

Vill vi att fler stannar på guiden så tror jag att det effektivaste sättet är att ge snabb respons på trådar och frågor, även om frågorna ställts 1000 gånger förut och tråden inte är häpnadsväckande intressant. Att få noll respons eller typ använd sökmotorn/googla som svar är lagom kul. Efter ett tag lär man sig att söka och vem man ska fråga ändå, bara folk har tillräckligt med tålamod med en i början.

 

Mitt förslag skulle vara att alla jobbar på att bli bättre på att svara, typ snyggt!, eller ja som svar på ett inlägg är bättre än inget alls. Orkar man inte rabbla samma sak för 100ade gången kan man alltid länka till en tråd eller artikel som svar.

 

Lite fler ögongodistrådar på fina koraller osv kan säkert hjälpa också, jag borde nog själv damma av kameran.

Ändrat av addo
Lade in citat
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en ny funktion i och med ändringen av gränssnittet för ett tag sedan. Det är att man kan tagga folk - exempelvis så här @addo Då gör man att personen i fråga blir medveten om att en fråga har ställts och behöver inte läsa igenom varenda tråd utan kan svara. Efter ett tag så blir man nog medveten om vilka som kan vilka frågor och kan lite dirigera hur man får svar. Sedan - skulle jag få en tagg på en identifikationsfråga på SPS så är det över min inkompetensnivå. Men jag kan alltid tagga frågan vidare till någon jag vet kan svaret (eller som jag tror). Använd taggningarna mer skulle jag vilja uppmana till

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv inte på  något sätt expert utan mer nybörjare efter 10 år med salt.... Men jag försöker svara på alla frågor där jag kan vara av stöd, även om andra kan mer... När jag själv behöver hjälp så gör jag samma sak, frågar här... Det är det bästa....

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...