Gå till innehåll

Avancerad GHL profiluxstyrning


Lasse

Rekommenderade inlägg

Här kommer en liten handledning hur man gör en inställning på ProfiLux 3.xx för att kunna ha både en kylare och värmare igång utan att ha två fysiska prober.

 

Använder man bara en temperaturgivare så kommer både värmaren och kylaren att under vissa intervall gå samtidigt om man vill ha en väldigt stabil temperatur. Man har då samma börvärde och hysteris. Säg att vi satt önskat värde på 26 grader och har en hysteris på 0,2 grader. Har vi en kylare inkopplad på en sockel  (decrease) så kommer den att gå på över 26,2 grader och gå av vid 26 grader och är dessutom en värmare kopplad på en annan socket (increase) så kommer den gå på vid 25,8 och av vid 26 grader. Här kan det bli konflikt och man kommer att ha ett span på 0,4 grader runt börvärdet. För att minska risken för konflikter så kan man sätta Cooling difference till 0,1 grad i stället för 0. Då kommer kylningen att gå på över ca 26,3 grader och slå av vid 26,1 grad. Men då kommer man ha ett span på 0.5 grader. Om detta är acceptabelt så är det denna inställningen man skall ha om man vill ha en temperatur som svänger mellan 25,8 till 26,3 grader. Det kan behövas lite filning på siffrorna för de olika systemen.

 

Screen Shot 09-12-16 at 06.56 PM.PNG

 

Men det finns ett sätt att göra det här så att man får en än jämnare temperatur och det är att använda virtuella prober och med det kunna få minst två riktlinjer för samma fysiska prob. Återkommer med detta senare

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skall vi titta på begreppet virtuell prob. Ibland vill man styra två olika processer med samma givare men kanske behöver olika larmpunkter, börvärden eller annan inställning. Exempelvis ville vi på Sjöfartsmuseet styra pH med hög precision och använda både gas och broms. Lösningen blev virtuella prober. Då kunde vi ha olika börvärde för påverkan via luftning (höjning av pH) och påverkan via CO2 (sänkning).

 

Om vi nu vill styra en temperatur med hög precession och använder ett kylaggregat samt värmare så får man lite problem. Med en värmare kan man göra så att temperaturen går stadigt och jämnt mot det önskade börvärdet - exempelvis 26 grader. Är man bara beroende på att värma (i ett kallare rum) så kan man använda en regleringsmetod som GHL kallar pulse variable och då kan man spika börvärdet. Men med en kylare är man beroende på att den skall gå en liten stund eftersom kompressorn slits om det blir massa starter och stopp. Det kan vara ide att köra vattenströmmen lite saktare för att få en längre gångtid exempelvis. Med en kylare är man beroende på att köra på on/off och med en hysteris som garanterar en lite längre gångtid. Kör man med fläktar (tillräckligt många) eller kyler med peltierelement så behöver man inte använda on/off utan kan sakta fasa in mot börvärdet (reglerteknisk term PID styrning)

 

Först skall vi göra en virtuel prob. Detta går inte att göra direkt via kontroll centret utan man får använda det inbyggda gränssnittet som man kan köra virtuell i kontrollcentret

Starta Kontrollcentret. Först skall vi spara alla inställningar. Märk upp Backup and restore

Screen Shot 09-12-16 at 05.00 PM.PNG

 

Välj Transmitt all settings from ProfiLux to file

Screen Shot 09-12-16 at 05.01 PM.PNG

 

Klicka OK

Screen Shot 09-12-16 at 05.03 PM.PNG

 

 

Namnge och spara filen. Lämpligt i en backup och datumet först klicka OK

Screen Shot 09-12-16 at 05.04 PM.PNG

 

Välg Transmit all sensors data from ProfiLux to file. Här är det fråga om alla kalibreringar

 

Screen Shot 09-12-16 at 05.04 PM 001.PNG

 

Klicka OK

 

 

Screen Shot 09-12-16 at 05.04 PM 002.PNG

 

Spara på samma sätt

 

Screen Shot 09-12-16 at 05.05 PM.PNG

 

Om man måste återställa - efter firmwareuppdatering eller exempelvis omkonfigurering av PAB devices så kan man använd transmit from file to ProfiLux. Det är bra att så ofta som möjligt göra backup på det här sättet - då kan man återställa om det går fel.

 

Nu skall vi göra en virtuell prob. Det vill säga vi lägger till en sensor som bara finns i fantansin men den kommer få ett GHL index och ibland så lägger den sig ite sisst utan går in bland de andra sensorerna och då måste man kalibrera om de sensorer som får ett annat index än innan. Kolla därför index innan du går vidare. Här är probe index från 1 - 5 på min dator

 

Efter deta - gå ner till remote controll i vänstermenyn

 

Screen Shot 09-12-16 at 05.05 PM 001.PNG

 

Sätt muspekaren på den vinklade pilen och vänsterklicka

 

1.jpg

 

Klicka på uppåtpilen till du ser system. Klicka på den vinklade pilen

 

2.jpg

 

Scrolla upp till Virtuell Probe. Klicka på vinklade pilen

 

3.jpg

 

Märk new virtuell probe. Klicka på den vinklade pilen

 

4.jpg

 

Skrolla ner och välj önskad probe. Bekräfta med vinklad pil

 

5.jpg

 

Välj Copy i detta fall. Bekräfta som vanligt med musen

 

6.jpg

 

Vänsterpil till ja. Vänsterklicka med musen på vänsterpil. Bekräfta som vanligt.

 

7.jpg

 

Stäng control Center och återstarta. Gå till Probe och kontrollera att den nya proben lagt sig sist i indexlistan. det gjorde den med index 6

 

Screen Shot 09-12-16 at 05.09 PM 001.PNG

 

Nu har vi en virtuell probe som vi kan använda. Den heter temp2.

 

Först konfigurerar vi Temp 1 till att styra kylningen Väljer cooling difference 0, hysteres 0,2 och two position controller

 

Screen Shot 09-12-16 at 09.32 PM.PNG

 

Konfigurering av den virtuella proben Temp 2. Här väljer vi 0,15 som hysteres men på operation mode väljer vi  Pulse variable. Testar me på tid 5 minuter och väntetid 2 minuter. Kan behövas justeras

 

Screen Shot 09-12-16 at 09.33 PM.PNG

 

Med dessa inställningar kommer den att börja kyla när temperaturen går över 26,2 och kyler ner till 26 grader. När den sjunker under 26 grader så går kontrollern in och slår på i korta interval beroende på hur långt från börvärdet 26 grader du är. Efter varje påslag - väntar den 2 minuter för att sedan slå på igen för att försöka hålla börvärdet på 26 grader. Här kommer man att få en ganska stabilt värde. Eventuellt kan man höja hysteresen för temp 1 till 0,3 - 0,4 för att få längre gångtid på kompressorn.

 

Sedan skall dessa temperaturprober kopplas till en socket och då kan det se ut så här

 

Screen Shot 09-12-16 at 09.36 PM.PNG

 

Lycka till

 

MVH Lasse

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ställa in ett redoxvärde för ett nitratfilter.

 

Gå till aktuell probe - i mitt fall redox 2

 

Screen Shot 09-16-16 at 06.22 PM.PNG

 

Namnge proben - i mitt fall Redox DSB.  Nu skall värdena ställas in  högra kolumnen

Börvärdet -20 mV

Hysteris 10 mV

Operation mode controller ändras till Pulse Variable. Startar med Pulse 5 minuter och pause 2 min.

 

Struntar i larminställningen under inkörningen

 

 

 

 

 

Screen Shot 09-16-16 at 06.25 PM.PNG

 

Så här skall det se ut.

Nominal Value = börvärde. OBSERVERA att Control Center har en bugg här. När det är sparat och man hämtar in värdena nästa gång så kommer det att stå 0 mV om man angett ett negativt värde. DET ÄR BARA I CONTROLL CENTER DET STÅR SÅ - I DATORN OCH PÅ WBBGRÄNSNITTET FINNS DET RIKTIGA VÄRDET

 

Alarm: Jag brukar inte ställa in detta i inkörningsfasen eftersom larmet kommer att gå.

 

Operation Mode Controller. Det vanliga är att använda on -off och en hysteris. I detta fall med hysterisen 10 mV så kommer - när ärvärdet sjunkit till - 30 mV pumpen gå på och när -20 mV uppnås stängs den av. Om det är långsamma processer eller insattspunkten är långt ifrån mätpunkten så kan det bli kraftiga svängningar. Då finns en operation mode som kallas pulse variable. Detta innebär att tillslagstiden varierar beroende på hur långt från börvärdet man är. Är man långt så är pumpen på upp till maxvärdet man skrivit - i dmitt fall 5 minuter. Sedan gör tillslaget en paus på den fixa tid man satt in - i mitt fall 2 minuter. Är man nära börvärdet så är datorn programmerad att ta hänsyn till hysteresisen och beräkna en lämplig tillslagstid med hänsyn på hur nära börvärdet man är och vilken hysteresis man valt. Sedan väntar den 2 minuter i mitt fall läser av läget igen och gör en ny tillslagsberäkning. På det här sättet kommer man att kunna ha ett väldigt stabilt ärvärde. Mina tider (5 min och 2 minuter) är bara tagna för att börja med - det kan hända att man måste variera dem för finjustering.

 

Screen Shot 09-16-16 at 06.32 PM.PNG

 

När nu inställningarna är gjorda vad gäller proben skall man koppla detta till en händelse. I detta fall en socket som skall slå till - i mitt fall en gammal doserpump Doser 1 som dyker upp som en socket under menyn Switch Channels and outlets. I mitt fall är det nummer 28

 

Screen Shot 09-16-16 at 06.27 PM.PNG

 

Dubbelklicka på den och du får upp en dialogruta. Jag ställer in proben Redox 2 och väljer increase eftersom att när börvärdet uppnåtts (plus hysteresisen) så skall pumpen gå till ett högre värde ( i mitt fall från -30 till - 20). Skriv in beskrivning. Man kan invertera funktion och man kan sätta in en Blackout delay tid. Den talar om hur länge händelsen skall vänta när man har haft ett strömavbrott. Sätter man 15 minuter där så dröjer det 15 minuter efter ett strömavbrott innan kanalen blir aktiv om de andra kriterierna är uppfyllda. En väldigt användbar funktion om man vill förhindra eventuella svavelväterisker från sumpen. Jag har min skummarpump att gå direkt men returpumpen får inte starta förrän efter 15 minuter - då räknar jag med att luftningen i skummaren syresatt vattnet ordentligt och oxiderat eventuell svavelväte. Viktig också för mig eftersom jag har en DSB i refugiet.

 

Screen Shot 09-16-16 at 06.31 PM.PNG

 

Sedan kan man göra en massa annat roligt med olika vilkor - men det får bli en annan dag

 

MVH Lasse

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni doser 2 så kan ni inte styra doseringen direkt via en elektrod (probe) eftersom den inte ockuperar några sockets utan kör sitt eget race. Det finns dock en workaround numera. En stand alone måste vara definierad som slave och inkopplad på PAB systemet. En doser 2 slave går direkt att använda

 

I mitt fall här definierar att doseringspump 16 att reagera på kanal 64 av switch channels.

 

Man prickar för pumps pump reacts to - switch channel index 64. Sedan ställer man in switch channel 64 att reagera på redox 2 (i mitt fall) på samma sätt som ovan

 

Screen Shot 09-16-16 at 07.23 PM 001.PNG

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har jag fått min ProfiLux III att skicka e-mail med värden en gång om dagen samt vid larm

 

Det skiljer sig mycket i inställningar från olika mail leverantörer - mina här stämmer för Bahnhof

 

Gå till Email notofication (ProfiLux) Tryck fram denna ruta

 

 

Screen Shot 10-18-16 at 06.42 PM.PNG

 

Fyll i mailserver - Ditt namn - kan vara din e-mail adress -> din emailadress.

 

För Bahnhof gäller nu authentification - sätt in dit användarnamn. I Bahnhofs fall kan det behövas att man sätter in den ursprungliga mailboxen som brukar börja på mb och sedan 6 siffror ex mb123456. Lösenordet behövs också. För Bahnhof krävs encrypted sändning. porten skall också vara 465 - inte standard

 

Sedan skall själva e-mailen konfigureras - tryck på New

 

Screen Shot 10-18-16 at 06.44 PM.PNG

Skriv in vart den skall skickas och subject. När mailet sänds så kan man få en statusuppdatering på sensorer, socket och annat. Under script välj funktion och sätt in. du kan ha fler script som visas.

 

Under mailing condition - kan du välja Don´t send automaticalty, Allways och Alarm. Välj allways när du skall sända en statusrapport vid en viss tidpunkt och Alarm om det är alarm som gäller. Du skall - som jag definiera två händelser om du både vill ha statusrapport och alarm

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

@Lasse


Vet du om det är möjligt att på något sätt använda profiluxen som kontroll för att få stängt av skummaren när den svämmar över?

Har problem med att något i akvariet prövar på att föröka sig och när det sker så svämmar skummaren som står i sumpen över. Det är mest skum men inom loppet av 30 minuter är hela sumpen fylld. Går det att använda profiluxen för att förhindra det på något sätt? T.ex. slå av en av pumparna som drar in luft eller liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...