Jump to content
Sign in to follow this  
Slanten

Vad skulle få dig att skaffa ett västkustakvarium?

Vad skulle få dig att skaffa ett västkustakvarium?  

14 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Under nåt annat: Besvärligt att hålla tillräckligt låg temperatur. Kanske är möjligt med hjälp av kylare men tror att det är betydligt lättare att hålla 25 grader i karet i mitt vardagsrum ☺

Besvärligt. Tja. Det kan man ju se på olika sätt, jag känner folk som tycker det börjar bli för besvärligt om de måste handla mat och gå till posten samma vecka. Klart är ju att det är värre att hålla ett akvarium kallt än varmt, både investering och drift blir dyrare. Fast ser man det mer i stort och jämför med ett akvarium med stenkoraller så ska ingen påstå att ett kallvatten måste vara besvärligt. Och det verkar ju finnas en hel del som inte drar sig för några besvär och kostnader när det gäller koraller, eller hur?

Man bör ha en kylare för kallt salt men det är inte absolut nödvändigt. Å andra sidan kan man ta det lite lättare med kemin. I det totala skulle jag nog säga att kallt är både enklare och billigare än ett revakvarium

Det där med djurskaffning då, ja vilket man ser det som besvär eller nöje, det beror ju på hur man väljer att se det. Visst kan man få åka en bit men det kan man få för annat också, kan jag åka över 100 mil för ett par cururo så kan jag väl åka till kusten för en torsk också, rimligtvis.

En annan sak är att det är lätt att tro att västkust är grått och tråkigt. En del beror ju då vad man är ute efter, jag har ju en hygglig samling av inte särskilt färgranna men intressanta fiskar. För mig vinner intressanta egenskaper över färg alla gånger. Men västkust behöver inte vara grått och tråkigt. Det finns riktigt snygga tångsorter och fisk som blågylta och skärsnultra står sig faktiskt mot flera tropiska arter.

Så det som det hela handlar om är egentligen inte om vad som är besvärligt. Det handlar mer om vad man är intresserad av. Vill man ha ett västkustakvarium så skaffar man det. Visserligen kan det ju bli både dyrare och svårare än att ha guppy men jämför man med ett revakvarium så är det rakt inte värre.