Gå till innehåll

Dottyback


Iceaxeon

Rekommenderade inlägg

Tjena..

Har en Pseudochromis fridmani som har kommit överens med resten av det lilla gäng jag har. Fick idag en filfisk och så fort den kom ner så blev det krig. Dottyn är efter det o nafsar o stimmar runt den stackarn. Nu har de hållit på i 7 timmar. Enda gång den var lugn var när maten kom ner. Sen på att igen. Fan va trött man blir. Provade med en spegel som verkade trigga den ännu mer. Då hade den bara mer att göra. 

Varför bara denna fisk? Brukar de bråka så? Kan inte plocka ut då den rymmer mer i sin håla så fort man visar håven. 

Måste jag möblera om?

Mvh Johnny

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur länge det kan behövas, men om filfisken tar ersättningsfoder i buren kan det kanske vara ett bra tillfälle att låta den äta upp sig samtidigt (en månad?). Tar den inte ersättningsfoder kanske man inte skall dra ut på tiden (en vecka?). Allra bäst är förstås om man kan se att Pseudochromisen lugnat ner sig (typ inte anfaller buren längre) men det kanske inte är så lätt att se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jädrans vilket liv det blev efter jag fångat den. Dottyn fick spelet och attackerade plastburken (yngelburkmodell) som en galning. Vet inte vad det är för fel på den galningen. Måste vara något med formen på filfisken som störde. Hursom helst så tyckte jag synd om firren o lämnade tillbaka den. Nu simmar den lyckligt o drömmer om alla glasrosor den såg och ville äta upp i min burk. Rasistfisken ska fångas o skickas på uppfostringsanstalt inom en snar framtid. 

Slutet gott för denna gång. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acreichthys tomentosus och Pseudochromis ser ju helt olika ut, men de jagar väl samma typ av kräftdjur i inredningen (men frågan är om Pseudochromis inser att filfiskar är  födokonkurrenter). Eller så kanske aggressionen beror på att filfiskar inte kan försvara sig. Eller så kanske det var för att filfisken sattes i sist. Var Pseudochromisen det senaste tillskottet innan filfisken? Har några andra timida fiskar satts i efter Pseudochromis?

 

Min filfisk verkar inte röra några glasrosor tyvärr, iaf inga stora exemplar (jag ser inga små). Kanske den föredrar kräftdjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...