Gå till innehåll

Mitt hembygge


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Jag kommer att i den här tråden följa upp (om)bygget av mitt nya saltkar.

Kommentarer är välkomna.

post-1204-14468912402973_thumb.jpg

Storleken är 294 x 84 cm och 62 högt.

Nu håller jag på att ta ur det sista gruset och frigolitinredningen.

Det är några repor i frontglaset så jag funderar på att vända det om med baksidan fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar sötvattenskommentaren först så blir det klart med sötvatten,

Ja, det var ett fint kar men efter det att mina siamesiska algätare bestämt sig för att äta upp frigolitstubben i mitten så bev det sämre och sämre. Det var mycket arbete också. Fick slänga en hink växter varannan vecka.

Jag planerar också med litet ombyggnad i akvarierummet men det är en senare sak.

Det som finns i 400 litern skall över i det stora + litet koraller som inte får plats där idag.

Sedan lägger jag ned 400:an och ersätter med småkar.

Akvariet får 5x250w MH + 4 rader lysrör 39+80w. Det kanske är litet knöligt med 5 MH men jag har fyra mittstag som inte skuggar om jag har fem lampor.

Idag har jag en lucka på 290 x 110 cm som måste fällas upp för service. Det måste jag ändra på för den är för stor och tung + att jag behöver skjuta undan soffgruppen för att serva karet. Till vänster är en smal dörr i inbyggnaden och bakom den en sump + litet mat och växtgödning med mer.

Vid sumpen blir en manshög dispergatorskummare.

Sumpen får ett breddavlopp som jag kopplar med 25mm PEslang till de andra karen. Jag räknar med att ha ett tillopp på 50 - 100 timliter från akvarierummet där vatten byten och finjusteringar av vattnet kommer att ske. Storleken på sumpen vet jag inte ännu, den beror på hur mitt breddavlopp fungerar till karet. Översväming vid strömavbrott är ju förbjudet.

Ett 40w UV har jag .som antagligen hamnar över karet på bakväggen. Insuget blir vid akvariebotten. Jag funderar på att använda det insuget till att blåsa rent på botten med en kraftig pump 5 minuter om dagen eller något sådant. Är det någon som testat en sådan lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet får 5x250w MH + 4 rader lysrör 39+80w. Det kanske är litet knöligt med 5 MH men jag har fyra mittstag som inte skuggar om jag har fem lampor.

Låter som en bra ide med alla dessa lampor. Själv föredrar jag numer med flera lampor än en stor, toppar med min mittenlampa bara några timmar på dagen (1800-2120) för övrigt så kör jag med 2x150 och 250watt i mitten

Insuget blir vid akvariebotten. Jag funderar på att använda det insuget till att blåsa rent på botten med en kraftig pump 5 minuter om dagen eller något sådant. Är det någon som testat en sådan lösning.

Ja jag läste om en kille som körde en STOR pump i 15minuter var 6.e timma för att blåsa bort att skit i karet och han tillsatte även luft nån gång per dygn så hela karet blev vitt utav luftbubblor. Detta var bra skrev han då all skit samlades/fastnade på bubblorna och sedan ut vid ytavrinningen kanske du kan ha detta i åtanke.

Samma ide som när en våg kommer på revet och massa luft virvlar ner i vattnet. Hans SPS koraller hadde blivit finare efter detta förstog jag det som.

Han hadde en slags dammpump http://www.reefland.com/rho/1105/feature7.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar för länken Wrang. Där går det några timmars nattsömn.

Jimmy: Akvariet blir kvar på plats så jag skippar tanken på ett kar i köket. Men jag funderar... Framrutan är repig efter allt algskrapande med magnetiskt grus. Antingen kan jag vända karet med baksidan fram för den är aldrig skrapad. Eller så kan jag köpa en ny framruta i weissglas eller liknande. Rutorna jag har i dag är av härdat glas så de är ganska ojämna från härdningen och det är ju inte så kul för den som gillar att fotografera.

Nanot i sovrummet tänker jag lägga ned så småningom när jag har startat fler småkar i akvarierummet.

Men lyfthjälp behövs vare sig akvariet skall vändas eller en ny ruta skall lyftas på plats.

Nu har jag tagit ur frigolitinredningen och tvättat rent halva karet från silikonrester och alger.

Varmt och gott även om det bara var 70w MH i ryggen.

Linnex: Fiskarna och växterna går i ett 600 liters i akvarierummet. Men alla växter fick inte plats...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt att täcka gamla silikonfogar med nytt svart silikon eftersom jag sett att kalkalger går in under det genomskinliga silikonet i mina andra kar. Men nu när jag plockar bort frigolitinredningen ser jag att det svarta silikonet jag haft till frigolitinredningen inte har fäst så bra på det gamla silikonet. Och nu frågan:

Finns det något speciellt rengöringsmedel eller primer för att få nytt silikon att fästa ovanpå gammalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt att täcka gamla silikonfogar med nytt svart silikon eftersom jag sett att kalkalger går in under det genomskinliga silikonet i mina andra kar. Men nu när jag plockar bort frigolitinredningen ser jag att det svarta silikonet jag haft till frigolitinredningen inte har fäst så bra på det gamla silikonet. Och nu frågan:

Finns det något speciellt rengöringsmedel eller primer för att få nytt silikon att fästa ovanpå gammalt?

Tror inte det finns någon primer som fungerar PÅ silikon. Silikon är A och O att få bort när det gäller all form av målning.

Jag har silikontvätt hemma. Sådant man har när man tex rengör bilar innan omlackering för att få bort vaxrester (bilvax innehåller silikon). Men vet f_n om jag skulle våga använda det då risken är stor att du kommer ha kvar rester som smiter in under det befintliga silikonet.

Själv tvättade jag rikligt mad acceton när jag la på större silikon fogar i sumpens fackindelning och det har hållit trots att det var polykarbonat jag silikonade..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns både primer och lim som är speciellt lämpat för att limma silikon mot silikon. Dock har jag ingen erfarenhet om detta fungerar på vårt akvariesilikon utan mina erfarenheter är från medicinindustrin där det används på platina- och peroxid-härdande silikon.

Vill du testa skall jag kolla på jobb om jag kan få tag på lite. Har dock lite föraningar om att det kan vara rätt dyrt i större mängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att lättare limma så kolla om du kan låna en sådan siliconspruta som är tryckluftsdriven så slipper du pumpa ut siliconen för hand och man får en gjämnare silliconsträng, skall du limma 10st tuber så blir man trött i armen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...