Gå till innehåll

Vill jag för mycke?


Sador20

Rekommenderade inlägg

Startade ett kar i oktober 2016.

info:

100x35x55 typ 200 liter

sump typ 30 liter

belysning två kessil 160 tunablue tänder 0630, bara blå till 11, 100% färg 65% styrka till 20 och ner till blå igen för att släcka 2300.

20 kilo ls

fuji sand

btn bakrund

tunze ato

två jebao rw 4 på else mode

jebao retur 4000 på halv effekt

deltac skummare sc 1351

Tänker koppla in ett ehim 2017 med siporax i

värden: salt 1025

noll amomium,nitrat,nitrat(enligt red sea)

kh 8,3

fosfat 0,08.( red sea pro)

Kör sedan fyra vattenbyten (30 liter per vecka) bara osmos vatten. kran vatten innan.

Haft dino nästan sedan uppstart, körde nyss dino xal som tog bort allt, kanon.

nu har de kommit tillbaka lite på sanden.

Har provat NOPOX och biopellets ( i reaktor).

Kör även al99 po4 remover, rowa phos och ultra carb i nylonstrumpa i sumpen.

efter jag bytt till osmos vatten har mycke av dinon försvunnit, så även polyperna på alla koraller stjärnpolyper, kenya tree, discosoma (skrynklig)och sarcophyton.

Ser ni några ultra fel, vill bara få mjukisarna att må bra och att frugan inte vill slänga ut tanken.

Två firrar i tanken, 10 turbo sniglar och tre eremiter.

Säkert glömt massa info, vill ju bli en saltis! 

 

 

 

 

P1020875.JPG

P1020876.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett av de största felen vi gör tror jag. Du har mjukisar men vattenvärde och näringsvärde (samt fyrdubbla metoder för näringsbegränsning) för ett ultralåg näringskar (ULN) för krävande  och färggranna SPS.

 

Du säger att du startade i oktober 2016 - det stämmer väl inte riktigt va? Skall det stå oktober 2015 eller någon annan månad under 2016?

 

Jag skulle stoppa alla metoder för näringsbegränsning tills mjukisarna börjar må bra igen. Stoppa NOPOX, Stoppa biopelletsen, stoppa fosfatfällningen - bägge typerna. Stoppa ideen med siporax för tillfället. Gör några större vattenbyten för att få bort eventuella gifteffekter av dino xal. Skaffa en större städpatrull - eremiter av olika arter och gärna lite mer snäckor.

 

När saker och ting börjar ordna upp sig - starta då med en huvudmetod. Näringsbegränsning med NoPox kombinerad med lite GFO (Fosfatfällning) - eller med biopellets, - eller med fosfatfällning och siporax.

 

Simma lugnt

Har du refugium också?

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!!

Blir de inte en explosion av alger om ja slutar med allt?

Som du säger 2015.

Kan min levande sten dött av dino algerna, tänker om de är stenen som läcker fosfat.

Stora vatten byten? Hur mycket 50%eller mer, och sedan fortsätta med 20% i veckan?

Tack än en gång för ett kanon forum!!!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du refugium ?

 

Det är det andra stora felet - tro att höga näringsvärden leder automatiskt till algexplosioner - kan göra om inte motåtgärder användes.

 

Snygga och bra motårgärder är snäckor, eremiter, sjöborrar och algätande fiskar. Många blennys är bra på alger. En ordentlig städpatrull är ofta A och O för att lyckas.

 

Din aresnal gör ju totalt rent på livsnödvändiga ämnen för tillväxt. Kolla in mina båda trådar om mit RSM och om mitt Percula 120. Nitrat okänt och fosfat tidvis över 2 ppm - i RSM så var det över 2,5 på slutet RSM gick i 8 år och Perculan i nästan 7 år. Visst var det några algbattaljer men i slutet var det bara koraller som växte som ogräs.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan någon skriver det - så det tredje största felet är att blint tro på alla "experter" (inklusive mig) Det enda vi är bra på är att sköta våra egna kar (om de ser bra ut) - andra kar - andra förutsättningar. Du måste hitta ditt eget sätt - men om man vill ha mjukisar att trivas skulle i alla fall jag strunta i hela din arsenal tills det behövs. Det är inte den digitala siffran som är sann - det är hur dina djur mår som är facit. 0,08 är ingen katastrof.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda näringsbegränsningen som jag använder i mitt nya kar är för närvarande är en DSB - för denitrifikation om några månader till (inte sparkat igång än tror jag) och ett omvänt refugium. Bägge två sakerna har också annan betydelse och jag tillsätter till och med nitrat (lite grand per dag). Men jag använder för närvarande inte någon kolkällemetod, biopellets eller fosfatfällning (ja pyttelite järnbaserad för att läcka järn men det har ingen betydelse ur fällningssynpunkt). Mina makro växer bra.

 

Glömde att säga behåll det aktiva kolet

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...