Gå till innehåll

Det är något som är fel!


Rekommenderade inlägg

Hej,

Det har hänt lite underliga saker senaste tiden.

- Min anemon ser inte lika pigg ut som vanligt, mera hopdragen

- Min caulerpa har dött.

- Kalkalgerna börjar blekna och tillväxten minskat.

Jag har senaste månaderna fokuserat mycket på mina dåliga nitratvärden, därav har jag fyllt på med mera sand och provat en påse zeolith.

Jag har dock inte sett någon förbättring på nitratvärdet som ligger mellan 25-50ppm. Nu gkorde jag en hel del tester ikväll och så testade jag silikat, vilket jag inte gjort på länge. Då upptäckte jag till min stora förvåning att jag har silikatvärden på över 3. Alltså blåare än blått på saliferts silikat-test.

Vad tror ni?

1. Är det sanden eller zeolithen som är boven i dramat?

2. Kan höga silikatvärden påverka invånarna och tillväxt eller får man bara mer kiselalger?

3. Eller är det höga nitratvärden som spökar. Ska man satsa på ett filter med svavelkulor istället?

Tacksam för tips!

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Hur går det? Om du minns så frågade jag dig om din cirkulation och att jag hade samma problem (och har fortfarande) med ansamlingar mellan LS:n. Själv har jag sugit bort det mesta av sanden i tanken eftersom det bara gav upphov till fickor med skräp som i sin tur resulterade i höga nitrat- och fostaf-värden (tror jag åtminstone).

Men utifrån det du sa om din cirkulation så tror jag att den har rätt så mycket med det att göra.

Hoppas att det fixar sig.

Ha det,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...