Gå till innehåll

Rev studier på Mayotte.


PeterG

Rekommenderade inlägg

Hej 

Kollar lite revliv nere på Mayotte,fantastiskt ställe rekomenderas starkt. 26 Celcius i luften och i vattnet. Fantastiskt för snorklare.

Lättillgängliga rev dubbelrev,rev runt stränderna ,outcrops och ytterrev som bildar en av världens största laguner, bra stränder gör det bra för barnfamiljer också. Massor med fiskarter, korallarter och andra djur. En hel del mangrove också. Bilden ca 50 m från vattenbrynet  100 m från Bungalow.

G0160258.JPG

Ändrat av PeterG
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpenhamn -Paris-Mayotte

Med AIr Austral  , åkte med en dykvän som rest extremt extremt mycket och vi ger båda 5 stjärnor för hela resan, sista biten tom 5+. Nackdelen att det inte är en budgetresa precis. Dykningen (fridyker mest) har varit helt fantastisk ,  har sett det mesta efter 3 dagar  tom en liten haj  vid stranden i morse när vi vadade ut i morse (lågt tidvatten). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

08:00 Nguja beach, Hotell Maore, Mayotte

Tidigt morgondyk , vi Fridyker endast inga tuber alls , massor med olika koraller , gopro är nytt för mig så tyvärr fungerar inte filtret till Gopro silver , extraskalet  med filter var tyvärr till en black, så det är lite stick i bilderna.

I dag hittade vi jättestora gula Acros vid en droppoff ,skall försöka få en bild i em på dem, hittade också Favia i underbara färgkombinationer på 5-6 m djup  nedan  revkanten.

 

Kommer med en resume av resan senare.

G0050480.jpg

GOPR0468.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

08:00 Ngouja beach.

Djup från 1.6 m och nedåt

Den första bilden visar en korall som verkligen bränns

 

Andra bilden visar där det sluttar ned till lagunens botten ,tyckte Acroporan i mitten är så läckert placerad . Det finns  också en del revpelare  några tiotal meter ut som jag skall försöka hitta igen nu på eftermiddagen.

 

Det är helt absurt häftigt med alla koraller ,för att inte nämna alla fiskar ser hela tiden är runt om en och som jag alldrig förr  sett  de är så enormt vackra färger när solen ligger på.

Det finns en del stora fiskar ochså som kommer in över revkanten på insidan precis när tidvattnet går ut.  Vi Simmar alltid ut strax innan tidvattnet når lägsta punkten.

GOPR0444.jpg

GOPR0455.jpg

GOPR0457.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen 

Internet här nere är ingen lätt sak, har just sneakat mig in igen. 

Eftersom vi har försökt att alltid gå strax innan tidvattnet når minimum så blev det ett sent dyk  ut och vi kom in ca 18:20 

i blåst ,vågor och grumligare  än vanligt vatten  och solen i nedan , ja nästan skymning.

Typiskta att man skall hitta helt galet snygga och häftiga koraller och djur vid detta tillfälle och dessutom har jag fortfarande inte riktigt kläm på gopro kameran. Här är en gul Acro och en som jag just glömde namnet på strax innanför revkanten.

GOPR0612.JPG

GOPR0583.JPG

Ändrat av PeterG
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var denna jag letade efter i mörkret där nere , tyvärr är bilden inte helt ok . Kameran trilskas tyvärr hela tiden , skall försöka ta en bättre bil i morgon bitti. Det är en jätte hjärnkorall och den är så overkligt blå, helt otroligt blå.

På väg in efter dyket , mörkret faller snabbt som attan. 

Personligen tycker jag det blir bättre bilder på morgonen   när solen går upp eller under  första halvan av dagen. Dessutom är det trevligare att simma hem när det är ljust speciellt i dessa vatten.

GOPR0598.JPG

GOPR0622.JPG

Ändrat av PeterG
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild till från morgonens dyk , det finns ffa två sorter här i viken, man simmar med dem hela tiden  ,  de är från 40 cm och uppåt.  Väldigt trevliga djur.

På morgonen så märks äggläggningsplatserna  ut  med små skärmar av palmbladså ingen skall gå eller sätta sig på dem. Äggläggningen sker på natten.

GOPR0621.JPG

Ändrat av PeterG
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

07:00 Morgonens dyk  utifrån revkanten utanför  stranden. Idag var det extra klart och ljust i vattnet. 

Personligen tycker jag att det är bäst med morgondyken ,dels för ljusets skull när solen stiger och för att det verkar vara mer fisk vid denna tid.

 Otroliga mängder fisk , det mesta här uppe är småfisk men denna morgon var det en hel del stora fiskar som vi inte sett här förut. Det är enorma variationer, häromdagen var det lokalt  en massa rockor inne vid den ena  änden av stranden nästa var det ett gäng Platax på samma ställe.

20160927_230528.jpg

20160927_230641.jpg

20160927_231453.jpg

Ändrat av PeterG
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On Saturday, September 24, 2016 at 13:59, ballsam sa:

Låter lockande. Krångligt att ta sig dit? Vi har 5 barn, så krångliga resmål faller bort direkt. Inte så många ställen som är barnvänliga och snorkelvänliga (där det finns nåt att titta på)

Nioårig flicka som bara dök upp ensam  och skrämde alla fiskar ute vid revkanten. En eller två kanske går bra där ute men fem ! Du kan väl ta ut dem en eller två åt gången när de vant sig.

 

20160928_172400.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...