Gå till innehåll

Båttur på västkusten


Slanten

Rekommenderade inlägg

En sån sommar vi haft! Varför inte förlänga säsongen lite och häng med på en båttur i Lysekils skärgård den 15 oktober.

Vi är optimistiska, men vädret kan ju vara precis hur bra eller dåligt som helst denna årstiden. Så varma kläder är ändå ett måste. Flytvästar finns ombord.

Samling sker i Lysekil på morgonkvisten och efter att ha stuvat båten stävar vi ut för ett heldagsäventyr. Dagens schema är att vittja hummertinor, kräftburar och experimentbackar. Några drag med trålen kan ju vara kul också. Sen kanske man kan sikta in sig på en bra holme. Jag har fått i huvudet att försöka fiska med krok för att få blågylta och vet några ställen som haft blågylta tidigare.

 

Välkomen att anmäla dig! Några få platser finns kvar.

 

post-2834-14468920338689.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Prognosen från SMHI är riktigt lovande med svaga vindar och sol. Så rensa kalendern, skippa älgjakten och följa med ut på sjön! Det är helt klart en upplevelse att åka ut på hösten. Mycket mindre trafik, bara de som drar sina hummertinor är ute och luften är hög.

 

WP_20160814_14_20_40_Pro.jpg

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Arbetsveckan var precis slut och vinden ökade i styrka. Solen hängde lågt på den blekblå himlen och brorsan och jag stävade ut över ett upprört hav. Vi skulle lägga ut fiskeredskap inför kallvattensträffen på lördagen. Om det varit västlig vind skulle vi varit kvar på land, men nu kom den isande vinden från ost och vågorna börjar vid land och sträckan är för kort för att få kraft.

 

WP_20161014_16_53_06_Pro.jpg

 

Tinor och burar blev utlagda strax innan mörkret föll. De långväga gästerna, Mikoto och Bygert, var på väg. De skulle sova över i en stuga för att vi skulle kunna starta tidigt på lördagen. Först dök Mikoto upp på parkeringen utanför Havets hus och vi skulle prova fiskelyckan med ett fiskespö. Randig sjökock stod på önskelistan, men vinden var alldeles för kraftig. Så vi drog upp en experimentback istället. Några smådjur fick följa med hem.

 

Lördagens morgon kom med stormsteg. Bokstavligen. Vindstyrka på 13-14 m/s och 19 m/s i byarna. Men fortfarande ostlig vind, så vi stuvade båten strax efter klockan 9 och stävade ut mot hummertinorna. Det är en utmaning att dra upp en hummertina när vinden drar åt andra hållet. Men Bygert drog tappert upp den ena tinan full med krabbtaska efter den andra. Tyvärr ingen hummer.

 

WP_20161015_10_44_39_Pro.jpg

 

WP_20161015_10_45_20_Pro.jpg

WP_20161015_10_45_00_Pro.jpg

 

Efter den skumpiga turen behövde vi fast mark under fötterna. Tyvärr var det en alltför stor utmaning att hoppa iland på en ö, så vi åkte tillbaka till hamnen igen. Vinden i kombination med ett högtryck gjorde att det var ett ovanligt kraftigt lågvatten. Detta utnyttjade vi gärna för att hitta smådjur bland alla stenar. Det är inte ofta det är så lätt att komma åt stenarna. Vi hittade bland annat brödsvamp, krusbärssjöpung, trekanstmask, bryozoer och små havsanemoner. Man blir som barn på nytt.

 

WP_20161015_09_49_27_Pro.jpg

 

WP_20161015_12_15_00_Pro.jpg

 

Efter att fyllt vårt förråd med ”levande sten” hoppade vi i båten igen och Mikoto gjorde trålen redo. Vi drog den i 10 minuter nere på botten på 20 meters djup och när vi började dra i linan för att hala upp den började problemen. Den satt fast, trodde vi. Efter att ha dragit med motorn ett tag var den ”loss” igen. Men det visade sig att den var så tung av lera i kombination med att vinden drog i båten, så det kändes som den satt fast. Det krävdes två man att dra upp den ur djupet. Helt utmattade välte vi upp trålen över relingen och båtens inre förvandlades till en lervälling av sällan skådat slag. Snälla tomten, ge mig en elektrisk lindragare i år!

 

WP_20161015_12_49_33_Pro.jpg

WP_20161015_19_10_20_Pro.jpg

WP_20161015_19_10_12_Pro.jpg

 

 

En bärsil fick agera såll och vi kunde leta fram små ormstjärnor, snäckor och en hel del påfågelsmaskar. En del mystiska djur återstår att identifiera. Efter ett tag grävde vi fram en stackars randig sjökock! Den var helt innesluten i lera, men levde. Grymt kul! Får hoppas att den överlever i akvariet och inte är för medtagen.

Bygert hade som vanligt satt ut en hel del olika mjärdar och burar som lockade till sig snultror, torskfisk och smörbultar.

 

WP_20161015_12_49_00_Pro.jpg

WP_20161015_12_14_22_Pro.jpg

WP_20161015_12_13_51_Pro.jpg

 

Vid tre-slaget upptäckte vi att hungern kommit smygande och vi rundade av dagen med ett besök på Lysekils korvmoj (men det goda potatismoset var slut). Trots kuling-vindar blev dagen riktigt lyckad och det är alltid kul att träffa sina kalla kompisar.

Tyvärr tar man för få bilder vid sådana här träffar, men hoppas att Bygert kan fylla på lite.

 

WP_20161015_10_45_13_Pro.jpg

WP_20161015_10_44_52_Pro.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En otroligt lyckad tillställning. Det är intressant hur olika våra fångst turer blivit alla gånger jag varit med, vi hittar alltid någon ny nisch att plocka havets frukter ifrån. Men jag måste säga att det ser mycket varmare och skönare ut på bilderna än hur det var att vara där!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det var trevligt om än onödigt blåsigt. Fast vi ser ju glada ut på bilderna så allt för illa kan det inte ha varit. Tur att man klädde sig typ michelingubbe. Tråldragningen går till historien, jag tycker mig minnas nåt förtvivlat rop från Jonas typ: "Nej det går inte" när eländet skulle vältas in i båten.

 

Och vad är det här? Jag vet inte. Ägg av nåt eller finns bättre förslag?

grunk.jpg
 

 

Tydligen är det önskvärt att jag inte ens tittar på rep. Jag kan förstå varför.rep.jpgkrabba.jpgKrabba är gott. Men lite syndigt är det att koka så fina akvariemöjligheter.
 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...