Gå till innehåll

klarar min bänk av ett 76l akvarium?


Reryd

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har en bänk som egentligen är till för böcker men jag har den på sniskan lixom. Vill ha denna som bänk då den passar bra in i möbleringen. Tänker eftersom denna egentligen är till böcker lär den va stabil nog. Min man kan ju sitta på den? Om jag har underlag under akvarium borde det funka. Hur vet man att ens bänk tål vikten? Måste jag ha något under bänken om den skulle va sen (vilket inte syns) eller räcker det med underlaget för akvariet? Vill inte att det ska spricka 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde funka (med förstärkning) förutsatt att akvariets kortsidor vilar på de tjocka stående skivorna och att de senare är av solitt trä.

Om de tjocka skivorna är ihåliga (som Ikeas möbler) så vet jag inte, likaså om akvariet bara vilar på den övre skivan. Lägg märke till att den senare inte vilar på de tjocka stående utan bara hänger i dem.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snedsträvor är att du gör ett kors från vänstra övre hörnet till högra nedre hörnet samt ett till från det övre högra hörnet till det vänstra nedre hörnet så att bänken inte kan röra sig i sidled. Alternativt sätter en skiva längs hela baksidan

 

Även Ikeas konstruktion bör klara en belastning av ca 100 kg rakt ner om du placerar det så mycket över det lodräta delarna som möjligt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...