Gå till innehåll

"hur vet man"


inko

Rekommenderade inlägg

hejsan, jag har införskaffat ett ny tank, eller ny och ny den var begagnad.

iaf så var den borrad på ena kortsidan, och eftersom jag inte har haft någon sump tidigare så vet jag inte riktigt hur man löser dem praktiska bitarna:snurrig:

min fråga: hur vet man hur stort tryck det skall vara på returpumpen från sumpen så det går jämt ut förhållandevis till den vatten mängd som rinner ner från tanken? :död:

finns det någon matematisk formel så man kan räkna ut detta eller finns det några andra lösningar?

tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hålet som sväljer vatten skall alltid svälja mer än vad din returpump kan pumpa upp från sumpen.

Tanken är att den tar det överflöd som rinner ner i hålet då pumpen pumpar. Så om returpumpen pumpar upp mer än vad hålet kan svälja blir det översvämning upp i akvariet och det rinner över.

Du kan räkna på rörets diameter. Det skall finnas en uträkning på forumet någonstans så testa att söka.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tänkt att endast använda mig av en cirkulations pump i mitt system, och det skulle vara retur pumpen från sumpen.

för att dne skall vara tillräcklig så kan jag TÄNKA mig att den skulle ligga på minst 2000L/H på 1m tryckhöjd,

efterosm jag inte tidigare är bekant med sumpar har jag ingen uppfattning om hur mycket vatten/ hur stort holet skall vara ner till sumpen?

är det någon här som har ett humm? det tror jag självklart, så det skulle vara till hjälp om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter så vet jag om jag skall borra upp hålet ner till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ett hål på bara 10mm så kommer du inte kunna att cirkulera speciellt mycket vatten mellan sump och akvarium, jag kan inte ge dig ett exakt tal, men jag skulle bli mycket förvånad om det hålet ens klarade 1000 l/h.

Beträffande pumpens tryckhöjd, så beror det på märke på pumpen. Kolla på tillverkarens hemsida så ser du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man använder räknaren på reefcentral. Så ska rördiametern för att klara 220gallon = 1000 liter vara 0,61 inch vilket är cirka 15 mm.

Räknar man lite baklänges så klara ett hål på 10mm cirka 380 liter per timme.

(jag reserverar mig för eventuella felräkningar)

http://www.reefcentral.com/calc/drain.php

Räkna om med

http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv_s.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det hål jag har nu skall leda ner vattnet till sumpen. från sumpen skall det senare gå en retur pump som borde ligga på 2000L/H när vattnet kommer tillbaka i huvudkaret.

så då måste jag ha ett hål som är ca 5ggr större alltså 5cm i diameter? det känns väldigt stort men jag vet inte som sagt är jag ionte bekant med sumpar från tidigare.

tack för fina bra svar! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara för protokollet så går det ju även att trycksätta och på så sätt öka antalet liter i timmen... Genom att bygga en box som är lika hög som karet kommer vattnet att själv justera trycket tills dess att lika mycket som rinner ned i boxen hamnar i sumpen. Med en box som är 10meter hög skulle det nog passera en hel del vatten genom ett hål på bara 1cm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...