Gå till innehåll

Ömsning vid vattenbyte.


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Jag måste få ventilera en sak som jag sett så pass många gånger nu, att det antigen är en otrolig slump eller ett samband, nämligen att mina putsarräkor (i båda karen) ömsar i direkt anslutning till vattenbyte. Inom en, högst två, dagar efter ett vattenbyte så ligger det tomma skal och skräpar. Senast idag så tog det ca sex timmar från byte tills första skalet flöt omkring.

Som jag har förstått det så är jod (jodid/jodat) viktigt för ömsning, och det bryts ner väldigt fort i karet, så om man inte doserar det (dagligen?) så har man lågt av det. Vid ett vattenbyte kommer dock lite nytt jod ner i tanken...

Men det verkar vara ett väldigt snabbt förlopp på det isf. Kan räkorna ta upp det så fort (och kan de göra det från vattnet?) och ömsa bara de har fyllt upp depåerna? Magkänslan säger att de borde ta upp det genom fodret (räkpellets) i stället..? Eller har jod inget som helst med det att göra?

Är det helt enkelt bara slumpmässigt att det har blivit så, eller har fler av er märkt av samma sak? Jag byter heller inte vatten regelbundet utan det kan diffa både dagar och veckor, men ömsning/vattenbyte hänger ändå ihop.

 

//M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Några långsökta teorier:

- Vattenbytet virvlar upp bottensand, vilket ger räkorna mer att äta.

- Vattenbyten försätter dem på lekhumör (förekommer bland en del sötvattensfisk iaf), och skalbytet beror i sin tur på lekhumöret.

- De irriteras av det nya vattnet, och ömsar skal som en slags reningsprocedur.

 

Här är förresten en bild på min ena kamelräka alldeles innan senaste ömsningen, lägg märke till algväxten. Undras om den väntat med att ömsa skal pga för lite mat? Men den andra kamelräkan ser normal ut, likaså min putsarräka.

 

0025.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...