Gå till innehåll

Acanthurus pyroferus


Nelli

Rekommenderade inlägg

Hej, jag undrar om någon har erfarenhet av den kirurgen... 24 timmar i karet efter inköpet blev prickarna synliga, efter 2 dygn - överflödiga... trodde den inte ens klarar natten, men flyttat till mindre kar med punktanol... och efter ett par dygn är fisken ren o fin. Men so fort den är tillbaka till stora karet är det samma sak igen. På så sätt är det tredje omgång redan. Ingen annan fisk kan stressa honom, han är den tuffaste av alla invånarna. Vad är det som inte funkar då? Tänker försöka öka temperaturen med ett par grader, några andra idéer? Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Lasse sa:

Kör tank transfer metoden på den. Det vill säga att du har några rena hinkar som du flyttar den mellan

 

MVH Lasse

 

 

Va gör det för skillnad om de är prick i karet? 

 

 

 

Jag tror du stressar den något otroligt just nu,  försök istället att ge den en lugn tillvaro i huvudkaret,  mata mycket och be till gudarna.  Antingen dör den eller så avtar prickarna med tiden.  Ett bra generellt hälsotillstånd kan göra den stark nog att stå emot pricken. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom inga andra fiskar fått pricken så finns det en möjlighet att när den flyttades första gången så blev den prickfri genom att den släpte parasiterna i det nya karet. Sedan blev den återinfekterad innan den sattes i huvudkaret. Säger inte det är så men det kan vara så. 

 

Sen att den inte är stressad i huvudkaret behöver inte vara sant. Det kan vara nog så stressigt att vara den dominerande fisken. Du skall försvara din ställning. 

 

Att ha kvar den i karet är ett vågspel med stora insattser och dåliga odds. Man låter en infektionshärd vara kvar. Medvetet. Min uppfattning här är att om man kan ta ut en infekterad fisk så skall man göra det med det samma.

 

Att höja temperaturen är ett sötvattenstrick - är osäker på om det hjälper för saltvattensprick

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prickarna "släppte" i andra karet eftersom den var fullproppad med Punktol, vilket förstås gör sitt. men efter återvändo till stora karet (utan medicin) blev det revers. mitt fel var att skolka karantän... andra fiskar har börjat få pricka på sig oxa, så nu är det kamp på fler fronter. Kan säga att Oodinex hjälper knappast, det som gör skillnad är Punktol. Fiskarna klarat bra temperatur höjning... får se vad korallerna säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen medicin ger sig på prickarna utan verkar på de frisimmande larverna. När du tar en fisk med prickar på och lyfter in i ett akvarium där du inte har haft någon vita prick så lämnar parasiten fisken efter en tid för att cysta sig i bottenmaterialet. Normalt är tiden som en enskild parasit sitter cystad på fisken (det vi ser som små vita prickar) mellan 3 - 7 dagar. Det vill säga - dina fiskar hade blivit prickfria i ditt karantänsakvarium även om du inte haft medicin i det - för ett tag. Sedan ligger de vilande i sanden mellan 3 - 70 dagar till de kläcks och blir frisimmande igen - 100 tals fler. Det är under de korta perioder som parasiten är frisimmande som medicin, UVC eller ozon/peroxid kan bekämpa parasiten - inte när de är en prick på kroppen eller ligger cystade i sanden.

 

Men det faktum att dina andra fiskar nu visar prickar innebär att du har en pågående infektion där. Vad jag skulle göra om det var möjligt är att plocka ut alla fiskar med prick på sig. Om varje prick du ser får gå hela sin livscykel så kommer du från den få ett hundratals nya parasiter och prickar. Fiskarna med prickar är levande smitthärdar. Minska smittrycket - block ut dem och varje fisk du ser med prick efter detta. Medicinera gärna - dock vet jag inte om punktol är medicinen som hjälper. Enligt min erfarenhet är det bara kopparbaserade medel som hjälper mot saltvattensprick - men jag kan ha fel - det har hänt förr.

 

Läs gärna den här tråden så får du kunskap om saltvattensprick som inte är det samma som sötvattensprick. tempereturhöjningen kommer att göra att livscyklerna går snabbare så jag vet inte om det är en bra taktik i saltvatten.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för all upplysande info! det är precis vad jag gjort - men delade infekterade fiskarna på 2 olika kar och ena av dom behandlades med Punktol medan den andra med Oodinex. Vet du vilken max temperatur larverna klarar av? jag tänker att hålla sanden o stenarna från lasaretts kar i 60-70 vatten grader en stund, efter allt detta eldande är över. För att inte kasta dom, menar jag. I stora karet har jag bytt tredjedel av vattnet , sätt på UV och ökat temperaturen till 30. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på Punktol b/a står att om fiskarna tål öka temperaturen till 30... jag tror att kirurgen kom till oss från Triton inte riktigt frisk, för dess beteende påminde ADHD, även på natten var den aktivt konstant... aldrig sett kirurger simma i cirklar tidigare, men inga prickar syntes, så trodde jag att den hade bara så märklig temperament. nu vet jag bättre... efter punktol behandling ändrades beteende till det vanliga för kirurger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Punktol plus innehåller som effektiva ingredienser malakitgrönt och metylen blått. Gamla klassiker för oss som varit med ett tag. Dock väldigt tveksam till att det tar saltvattensprick - definitivt inte parasiter som är cystade i sand eller på fisken. Jag har som fiskodlare använt malakitgrönt i större mängd - det är ensamt en väldig effektiv behandling för sötvattensprick men för att få det effektivt behövde man iaktta och upprätthålla en svag grön färg. Det är idag förbjudet eftersom det är cancerogent och fettlösligt. använd handskar - den gröna färgen kan gå igenom skinnet och in. Jag är också tveksam till att det är revsäkert, dvs att lägre djur klarar sig.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2016-10-10 at 22:03, Lasse sa:

Punktol... Dock väldigt tveksam till att det tar saltvattensprick - definitivt inte parasiter som är cystade i sand eller på fisken. Jag är också tveksam till att det är revsäkert, dvs att lägre djur klarar sig.

 

MVH Lasse

vi har 3 salt och 3 söta kar, men aldrig haft prick i de söta. So Punktol hade köpts för ett par år sen och använts bara för salt och är väldigt effektiv mot pricka, dock inte mot velvet. Den är inte revsäkert alls och därför används bara i lasarett kar. Oodinex är hjälplös mot prick dock fungerar på velvet, inte lika snabbt som i det första fallet, men fiskar så småningom får aptit tillbaka, och återhämtar sig. Utlovade revsakerhet är inte riktigt sant... inte lika bedrövligt som i Punktanol fall med inte rekommenderas på längre sikt. Nu har jag delat ut en bit av min erfarenhet och kan flyta till temat du påpekat:) Tack, en gng till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...