Gå till innehåll

Hållfasthet glas, lutning etc..


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Måste bara fråga här.. om nån kan om hållfasthet i glas, lutningar etc..

Har börja fylla vatten nu i karet och märker att allting är snett...

 

Jag var ju oerhört dum, så här i efterhand, och använde inte vattenpass när jag bygde bänken.. Tänkte att allt är ju måttsågat och ska väl stämma på millimetern.. Så skruvade bara ihop det och såg glad ut.. det var ju kanske oerhört korkat..

Iaf.. Det estetiska skiter jag fullständigt i.. Man kommer aldrig se att det lutar eftersom lister kommer täcka vattennivån och det är sån liten lutning så, som sagt syns det inte..

Utan nu tänker jag bara utifrån hållfasthet, risk för spänningar i glaset så det spricker etc etc..

Personligen (men jag har verkligen ingen aning, utan mer magkänsla) så tycker jag inte det bör spela nån roll.. Glaset är 15 mm och är väl lite flexibelt i sig också och det är stor yta att fördela "skevheten" på...

Jag har mätt i alla hörn hur vattennivån är just nu..
Bifogar en bild på hur vattennivån står just nu.. Men bakre vänstra hörn 3.5 cm och bakre högra hör 3.0 cm.. 
Främre vänstra hörn 3.0 cm och främre högra hörn 2.5 cm..
Det är alltså 0.5 cm lutning från framkant till bakkant, och även 0.5 cm lutning från höger till vänster..

Bottenskivan är 200x70 cm...

Så min fråga är alltså.. Finns det risk för att hela karet spricker pga spänningar? Eller är det ingen fara?

I övrigt är bänken den mest stabila bänk som är byggt, jag tog i nått så jävluskt och överdimansionerade för jag vill inte att bänken ska ge vika på nått sätt så det är riktigt överdimansionerat.. Så det är "bara" det att den inte står rakt.. Om det är bänken eller golvet vet jag inte, men iaf så står karet snett..

Problemet är att OM det är nån risk, så blir det ett i princip omöjligt projekt att rätta till.. Karet väger 250 kilo och är för stort för att ta ut ur akvarierummet.. Och bänken är fastskruvad i väggen och så.. Så att kila in kilar under bänken etc som jag funderar på blir typ omöjligt då bänken sitter fast i väggar och regler..  och som sagt att ta ut karet och göra en ny bänk går inte heller.. Och att smasha sönder akvariet och riva bänken och göra om allt och beställa nytt glas osv igen är ju som inte att tänka på.. 

Så, jag HOPPAS att svaret är: inga problem.. :P Annars har jag faktiskt ingen aning om hur jag ska fixa till det :P
När man är ohändig så ska man fan inte bygga bänkar.. VARFÖR överlät jag inte det till nån som kan :P 

 

 

IMG_9100.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker själv att det bör vara SNETT och inte SKEVT.. eftersom det lutar lika mycket åt alla håll.. När jag la PDF skivan på bänken, och den är ju platt så att säga, så låg den helt jämt mot bänken.. vore det krokigt, eller skevt, över diagonalen eller liknande så skulle den inte ha legat jämt utan gungat, glappat eller liknande.. men den låg kloss mot överallt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om golvet var ojämnt och bänken rak så borde inte bänken stå på alla benen. Om du däremot byggde bänken på plats, så kanske du kompenserade för ojämnt golv under själva tillsågningen? Då borde den bli jämn på ovansidan i slutändan ändå.

Menade du MDF-skiva ovanpå bänken? Är inte den skivan lite flexibel, så att den formar sig efter underlaget av sin egen tyngd? Isf borde det ändå gå att se (grovt) om den är plan eller skruvad med ett spänt snöre diagonalt över akvariebotten.

I värsta fall skulle du kunna skruva loss bänken från väggen, lyfta den med domkraft och sedan sätta kilar under benen. Men beroende på hur många ben den har kanske det blir svårt att höja varje ben exakt, kanske spelkort (plastbelagda/vattentåliga) är bättre än kilar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Christian J sa:

Om golvet var ojämnt och bänken rak så borde inte bänken stå på alla benen. Om du däremot byggde bänken på plats, så kanske du kompenserade för ojämnt golv under själva tillsågningen? Då borde den bli jämn på ovansidan i slutändan ändå.

Menade du MDF-skiva ovanpå bänken? Är inte den skivan lite flexibel, så att den formar sig efter underlaget av sin egen tyngd? Isf borde det ändå gå att se (grovt) om den är plan eller skruvad med ett spänt snöre diagonalt över akvariebotten.

I värsta fall skulle du kunna skruva loss bänken från väggen, lyfta den med domkraft och sedan sätta kilar under benen. Men beroende på hur många ben den har kanske det blir svårt att höja varje ben exakt, kanske spelkort (plastbelagda/vattentåliga) är bättre än kilar.

 

Jo jag byggde den på plats, då bänken inte hade gått att få in genom dörren annars, så den är byggd precis på plats..
Alla skivor är måttbeställda där det ska vara rätt på millimetern..
Alla reglar är dock sågad med cirkelsåg som inte blir på mm, så det är förmodligen där, att det är nån halv millimeter fel på flera ställen eller så...

MDF skivan är 22 mm och kändes oerhört stum.. direkt jag la den på plats så kollade jag om det skevade eller diffade, vilket det inte gjorde och då tänkte jag att ja men då är jag hemma... Det borde väl ta ett litet tag innan den "formar sig" om det inte hade varit rakt, tänker jag, men som sagt jag är ingen expert :P 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom så läckte mitt nylimmade kar också :S :S :S 
Såå... fick börja med att tömma det jag fyllt på.. 

Vet inte om det räcker med att sätta lite extra silikon just där det läckte, eller om jag ska be han som limmade akvariet att skära loss alla fogar och göra om alla fogar igen.. och då överdimensionera fogen så jag kan slappna av.. för nu kommer jag drömma mardrömmar om att det kommer läcka mer sen.. Så lika bra att ta överdrivet tjocka fogar så SKA det väl inte kunna läcka... Läckaget är precis i ett hörn... även på ett annat ställe så kändes det fuktigt...

Känns jobbigt när det är ett riktigt proffs som gjort det och det läcker.. Har haft akvariebutik i 40 år och limmat ca 10.000 akvarium, till universistet, museum etc etc.. men mitt akvarium, ja det ska läcka :(

till hans försvar så var det fruktansvärt jävla trångt och svåråtkomligt allting, då vi limmade det på plats i hålet i väggen etc etc...Och tunga som as var skivorna också.. Det var en utmaning utan dess like att kunna limma ihop det, så jag antar att det är själva limningen, och inte fogarna, som inte är helt tätt..  Så att skära bort all fog och göra ny, mycket tjockare fog, så kompenserar väl fogen upp den mindre bra limningen kan jag tänka?

Hursomhaver.. när jag nu liks tömt det, och måste vänta säkert 1-2 veckor till innan jag år hjälp att foga om och fogen ska härda... Så kanske jag skulle ha riktat upp bänken.. Men då är frågan hur det ska gå till när bänken är så fastskruvad i väggen och i regler etc etc.. Akvariet står på skivan, som i sin tur är fastskruvad i reglerna i väggen osv.. Att flytta akvariet GÅR inte.. Ja, jag får fnula på den ett tag.. 

Suck, tappade lite livslust nu må jag säga.. Riktigt nedslagen.. 
Men, inget som inte ska kunna gå att åtgärda hoppas jag...


 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen - problemet med silikonlimmade kar är att läckan behöver inte vara där den ser ut att vara, dvs där vattnet kommer ut. Vattnet kan ha vandrat långa sträckor inne i fogen. Ring och låt han komma och göra det rätt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Lasse sa:

Jörgen - problemet med silikonlimmade kar är att läckan behöver inte vara där den ser ut att vara, dvs där vattnet kommer ut. Vattnet kan ha vandrat långa sträckor inne i fogen. Ring och låt han komma och göra det rätt.

 

MVH Lasse

 

Tack Lasse.. ja jag ringder han imorn så får han rätta till det.. =) 

Och så får jag fundera över hur jag ska göra med bänken..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skiljer ju 1 cm mellan hörnen som ligger diagonalt, så för att kunna sova gott om natten hade jag nog rekommenderat att försöka rätt upp bänken. Några millimeters skillnad hade gått bra så länge det inte är skevt.

Jag lider med dig, men hoppas att du kan hitta lite energi igen och spotta i nävarna. Ta gärna några bilder på stativet, så kanske vi kan hitta en lösning på hur vi får rätat upp det.

Ändrat av Slanten
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske om man skulle skruva in vinkeljärn i reglarna på bänken, i hörnen, så det sticker ut från reglarna, och så tar man en domkraft under järnet och lyfter med, då ska man ju kunna lyfta upp hörnen på bänken och lägga typ masnitbitar, spelkort, eller annat för att rikta upp...
Men det innebär ju att hela akvariets och bänkens vikt på ca 1.5 ton kommer ligga på hörnen, på själva distanserna, istället för att jämnt fördelas på hela golvet.. Ingen risk bänke och akvariet bågnar i mitten om det bara är hörnen som tar i marken så att säga? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är 9 dagar sedan limningen och 3 dagar efter fogningen, han skar bort fog på vissa ställen och fogade om där han tyckte det behövdes.. därför så förvånande att det ändå läcker... Men de är på ett ställe där han inte skar bort och gjorde om.. så ja. får väl göra om där också 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske om man skulle skruva in vinkeljärn i reglarna på bänken, i hörnen, så det sticker ut från reglarna, och så tar man en domkraft under järnet och lyfter med, då ska man ju kunna lyfta upp hörnen på bänken och lägga typ masnitbitar, spelkort, eller annat för att rikta upp...

Men det innebär ju att hela akvariets och bänkens vikt på ca 1.5 ton kommer ligga på hörnen, på själva distanserna, istället för att jämnt fördelas på hela golvet.. Ingen risk bänke och akvariet bågnar i mitten om det bara är hörnen som tar i marken så att säga? 

Kanske kan hyvla skivan? Sen kompensera med tjockare frigolit skiva.

Jäkligt tristhursomhelst med både bänk och akvarium :(

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att akvariet väger 250 kg och är större än dörren in till akvarierummet så det är helt omöjligt att ta ut ur akvarierummet, utan att ta isär akvariet helt... Så alla ideer som kräver att jag flyttar akvariet blir ju omöjliga... att hyvla skivan blir ju då svårt, det är dessutom MDF så det tror jag inte man kan hyvla, men hursomhelst så kan jag inte hyvla med akvariet på :P 
Måste nog alltså lyfta akvariet och bänk med typ domkraft och lägga nått under bänken.. känns som ända sättet..

 

Ändrat av Jurgonh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Jurgonh sa:

Kanske om man skulle skruva in vinkeljärn i reglarna på bänken, i hörnen, så det sticker ut från reglarna, och så tar man en domkraft under järnet och lyfter med, då ska man ju kunna lyfta upp hörnen på bänken och lägga typ masnitbitar, spelkort, eller annat för att rikta upp...
Men det innebär ju att hela akvariets och bänkens vikt på ca 1.5 ton kommer ligga på hörnen, på själva distanserna, istället för att jämnt fördelas på hela golvet.. Ingen risk bänke och akvariet bågnar i mitten om det bara är hörnen som tar i marken så att säga? 

Ta en bild på bänken, speciellt hur den ser ut nere vid golvet

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är bilder från bygget av bänken... den är ju numera fastskruvad i väggen på flera ställen.. Men tar jag ut sump, refugium och all utrustning så kan jag skriva loss skrivarna som går in i väggen.. Räcker det om jag lägger kilar i hörnen för att rikta upp? Det blir ju tex svårt att komma åt regeln på mitten bak mot väggen..

IMG_8392.jpg

IMG_8394.jpg

IMG_8396.jpg

IMG_8400.jpg

IMG_8404.jpg

IMG_8427.jpg

IMG_8433.jpg

IMG_8520.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast kom på att mdf skivan på som akvariet står på också är fastskrivad både i bänken samt i reglarna som går inne i väggen till vardagsrummet.. Så även om jag skrivar loss bänken från väggen så när jag lyfter bänken så sitter den ju ändå fast med skivan i väggen... Och jag kan inte skruva loss skivan utan att flytta på akvariet, och det går som sagt inte flytta på.. kanske jag kan styra bak det några cm (tills rören från ytavrinningen tar i kanten på hålet som jag borrat) så att jag kan skära bort frigolit och vaxduk och kunna skruva loss skruvarna som går genom skivan ner i väggreglarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör vara schims(små skivor) på flera ställen under nedre ramen för att ta upp kraften. Annars finns risken att den sätter sig på mitten. Problemet blir ju att få dit dem.

Kan du få ut karet till vardagsrummet genom hålet i väggen? Går ju att bygga en temporär ställning att ställa den på. Då kan du modifiera stativet i akvarierummet i lugn och ro.

Om inte det fungerar kanske det går att skjuva hela stativet med akvariumet på ut från väggen och på så vis komma åt den från alla håll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...