Gå till innehåll

Nybörjare, Uppstart av RSM C250


Caroline

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Nu har jag kommit så långt att mitt akvarium är monterat och står på sin plats :) så nu kommer en hel del nybörjarfrågor :topsy_turvy:

 

  1. Jag tänkte åka och köpa osmos vatten ( till att börja med) hur blandar jag saltet? när jag hällt i vattnet i karet eller innan?
  2. visst häller jag i ca halva akvariumet med vatten för att sedan börja bygga mitt rev? när jag är klart så häller jag i resten av vattnet..hur långt upp mot kanten?
  3. ska sanden i efter att allt vatten är påfyllt? Jag kommer använda mig av red sea live base, har 10 kg hemma räcker det? ( 250l ink sump)
  4. vilka tester behöver jag köpa?
  5. hur länge ska jag vänta med att sätta i dom lägre djuren( sniglar, ev krabbor, räkor), stenen är begagnad redan inkörd, Anemon eller mjuka koraller ska jag vänta med det tills jag köper fisken?
  6. när jag bygger mitt rev kan jag sätta ihop stenarna med något slags lim när dom ligger i vattnet?
  7. hur gör ni när ni fyller på det avdunstade vattnet..är det bara att hälla i redan färdigblandat vatten med tex en hink?
  8. Vattenbyte ca 10% i veckan har jag förstått, vad kan man köpa för hjälpmedel till det? minns bara hur vi gjorde när jag praoade på zoo en gång i tiden..:tongue:..man var inte så törstig när man gick därifrån...

 

det var allt just nu..:smug:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några av frågorna skulle jag väl våga ge svar på :)

1: Prova först att allt är tätt med vanligt kranvatten. Först där efter hade jag fyllt på med osmos vatten och i med saltet. Drygt att behöva slänga en massa osmos/fylla över i dunkar. 

4: Dom tester som jag köpte först (finns ju massor) är Ca, Mg, nitrat, kh, fosfat (där jag läst att Hanna checker är den som skall kunna mäta detta bäst). Den mäter fosfor som man sen får räkna om till fosfat. 

Finns några på forumet som menar att mäta fosfat och nitrat är onödigt då det är för stor osäkerhet i resultatet.

Sen behöver du refraktometer (tror jag du blivit tipsad om redan) och pH, jag mäter mitt digitalt men finns nog som testkit har jag för mig.  

7: Vad menar du med färdigblandat vatten? Avdunstat vatten ska ersättas med färskvatten och helst så jämnt som möjligt. Alltså inte flera dagars avdunstning innan du fyller på. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...