Gå till innehåll

Biologisk bekämpning av anthelia, sympodium och stjärnpolyper??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Letar efter förslag på djur som kan vara med och bekämpa diverse "pest" koraller. Tar också gärna emot tips på andra lösningar som ni kanske har tänkt på.

 

Problemet: Har allt för mycket anthelia och sympodium som växer in mellan svagare koraller som blastomussa och acanthastreor och slutligen så kväver de dem genom att växa över dem.

 

Vad kan man göra? Vilka djur finns det som äter dem?

 

/Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Mycket stenkoraller i akvariet kanske leder till att mer gifter utsöndras som hämmar mjukkorallerna? Undvik även vattenbyten, ozon och aktivt kol just för att bygga upp giftkoncentrationen.

 

Låga näringsnivåer kanske svälter mjukkorallerna medan stenkorallerna klarar sig? Iaf Acanthastrea borde gå att stödmata.

 

Man kanske även kan bekämpa mjukkorallerna på samma sätt som Aiptasia.

 

Jag har inte testat något av det ovanstående...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Han har ju problem redan med att gifter kommer från mjukisarna och belastar stenkorallerna. Och vattnet är övergött.

Det är en tråd om nitratproblem med detta kar och en annan om fosfatproblem.

 

2. Korrakt men han har stora fiskar och matar mycket.

 

3. Karet är på 2000 liter. Men några timmar om dagen med en spruta i handen så kanske det går på några månader.

 

Jag tror enda möjligheten är att ta ut alla stenar som det går att se minsta antydan till fragg på av problemkorallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.. kan inte undvika att ha i kol eller liknande för då riskerar jag ju ännu mer "skit"-koraller.


Jag har tagit ut en del av fiskarna och matar lite mer sparsamt för tillfället.

Har försökt manuell bekämpning genom att täcka över dem med 2-epoxy men de poppar bara upp på andra stenar. Därför tror jag att de kanske förökar sig genom någon form av sporer?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, stigigemla said:

1. Han har ju problem redan med att gifter kommer från mjukisarna och belastar stenkorallerna.

Jag läste bara att mjukkorallerna växte över stenkorallerna, men du har nog rätt i vilket fall.

 

Quote

Och vattnet är övergött.

Det låter som att en lösning på vattenproblemen även skulle kunna bromsa mjukkorallerna.

 

Quote

Jag tror enda möjligheten är att ta ut alla stenar som det går att se minsta antydan till fragg på av problemkorallerna.

Fast det blir ju bara en långsiktig lösning om man verkligen lyckas utrota mjukkorallerna helt, annars kommer de snabbt tillbaka igen ungefär som Aiptasia.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I naturen finns det ju olika djur som äter mjukkoraller, t ex snäckor, frågan är hur man får tag på dem. Dessutom kanske de ger sig på mjukkorallsarter som du vill behålla i karet.

 

Har även läst att Peppermint shrimps kan ge sig på mjukkoraller, frågan är hur effektiva de kan vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...